Hur mycket ström är normalt för en kåk egentligen.

Jag och in sambo köpte för ett par veckor sedan en 1,5plans villa med källare och är just nu inne i en period av mindre renovering och tillslipning innan vi flyttar in.

I källaren står en Nibe ved+olja med elpatron med ca 300l intern tank. Vi har tänkt att elda med ved när vi väl är på lats men under renoveringen så tänkte vi att den får gå på elpatronen.

Så fick jag för mig att kolla hur mycket el som går åt för att värma kåken. Nu värms hela huset och det är ca 20-22 grader i alla rum samt ljummet i källaren.

När jag läste av mätaren fick jag det till att det gått ca 2500kWh på 3 veckor cilket lät väldigt mycket i mina öron även som nuvis. Nu har det iofs. vart runt 0 grader ute under denna perioden samt lite kallare några dagar.

Jag läste av mätaren i går kväll efter 24h så hade mätarn gått ca 110 kWh.

Är detta normala förhållanden eller är det intern kortis i pannan eller vad? när jag slog av pannan så stannade CD-skivan ::) så troligen är det väll inget fel.

 
Nej, Barsebäck driver er Villa ;)

Inget konstigt med era siffror, tyvärr :-? När våra kompisar köpte sitt första hus och flyttade in December för 2 år sedan kom de på (för sent) att huset "drog" el för ~5.000/månad :surprised:

Vad stod det för driftskostnad i säljprospektet?
 
Jo så är det nog, 35.000KW/år är nog ganska normalt för Ert hus. Finns nog anledning att ni inom sinom tid funderar på annan värmekälla, pellets förslagits.
 
Instämmer, fullt normalt för ett äldre och sämre isolerat större hus med tvåglasfönster...

Vad var medeltemperaturen ute under de tre veckorna? Mycket blåsigt? Hur stort är huset? Hur gammalt? Hur mycket isolering på vinden? Typ av fönster? OK tätningslister? Mekanisk ventilation?
 
RoTe
20-22 grader låter som rena sommarvärmen.
19 grader har vi i vårt 1,5 plans hus på 140m2, tar ca 21000kwh/år.
Värmer huset med direktverkande el.
 
Vårt souterränghus är på 140 kvm (70+70), byggt -87, oljefyllda elradiatorer, 3-glasfönster, 145+45 isolering i väggar, 195+95 i tak, 18-19 grader i undervåningen, 20-21 grader på ovanvåningen, årsförbrukning ca 23000 kWh. I dessa kWh ingår också uppvärmning av sammanbyggt förråd (120 mm isolering i väggar, ca 400 mm i tak) till ca 16 grader.

Vore kul om fler fyllde på med info om sin förbrukning och husinfo. Intressant med jämförelser hur man ligger till.
 
Som sag var så har ni ju en vedpanna. Använd den redan nu.
Om ni inte tycker att ni har råd med elen.
 
1,5 plan med tvättstuga 170m2 byggår 1968. Vi har frånluftsvärmepump och en luft/luft värmepump. Årsförbrukning 21000KWh vid innetemperatur på 19-20 grader
 
När man läser sånt här så är man lycklig att vi har stängt av elpatronen och kör med en L/L-pump..

Drar 24kwh per dygn på vintern..
 
Hej!

Det sägs att man ökar elförbrukningen med cirka 5 procen för varje grad man höjer över 20 grader. Har själv inte testat denna teori, men ni kanske ska testa att sänka till 21 grader.

/Jonas
 
ByggaNytt skrev:
Nej, Barsebäck driver er Villa ;)

Inget konstigt med era siffror, tyvärr :-? När våra kompisar köpte sitt första hus och flyttade in December för 2 år sedan kom de på (för sent) att huset "drog" el för ~5.000/månad :surprised:

Vad stod det för driftskostnad i säljprospektet?
Driftskostnaden uppgick till 2100 i säljprospektet men det antar jag var med vedeldning.

Vi skall elda ved om ungefär 2veckor när vi flyttat in samt att vi skall installera en Keddy i öppna spisen.

Sedan blir det nog en brännare för eldning havre/pellets. En Ecotech troligen.

kostar ju troligtvis 50k i installationen men det känns som att det är intjänat fort.

Isoleringen är bra och alla fönster är massor av isoleringsband i eftersom gubben som bodde här innan oss fällde tårar när han sket. Tom. tejpat med frystejp runt alla fönster.

Ställt ner pannan på 35 grader nu och ställt ner termostaterna samt stängt till stora finrummet och gillestugan tills vi flyttar in.
 
Vad väntar ni på? skaffa värmepump NUUUUUUUU!
Körde elpanna tidigare, 19-20 grader inne 28000KW/H
Nu bergvärme har 21,5 grader inne 12000´KW/H
sparar 16000kr året anläggningen betald på 7-8 år plus att komforten är enorm.
Bara fördelar alltså...finns ju inga nackdelar om man inte går på en nit med ngn oseriös installatör......
 
Beppo skrev:
Driftskostnaden uppgick till 2100 i säljprospektet men det antar jag var med vedeldning. . .
Skulle jag tippa också. Vårt hus går på olja för tillfället vilket ger en kostnad på mellan 30000-40000kr skulle vi gå över till pelets så skulle kostnaden sjunka till hälften skulle vi övergå till ved så skulle kostanden sjunka ner till ca 8000-10000kr/år med köpt ved kapad och klar. Har man själv tillgång till ved så blir det än billigare är kanske lite jobb. Så har före ägaren haft 2100kr i driftkostnad så måste han haft egen ved och inte många lampor tända.  :)
Ved är lite jobb men mycket billigt.
 
Har man en billigt tillgång till ved och gillar att träna så finns det inget som slår det. ;) :)
 
BM skrev:
Vårt souterränghus är på 140 kvm (70+70), byggt -87, oljefyllda elradiatorer, 3-glasfönster, 145+45 isolering i väggar, 195+95 i tak, 18-19 grader i undervåningen, 20-21 grader på ovanvåningen, årsförbrukning ca 23000 kWh. I dessa kWh ingår också uppvärmning av sammanbyggt förråd (120 mm isolering i väggar, ca 400 mm i tak) till ca 16 grader.

Vore kul om fler fyllde på med info om sin förbrukning och husinfo. Intressant med jämförelser hur man ligger till.
Jag håller med om att det är intressant att jämföra energiförbrukning. Men eftersom de flesta inte kan separera värme från övrig el så måste man ju också titta på andra faktorer:
- Familjesammansättning
- Vanor
- Dataanvändning
- Tvättfrekvens
etc.

I mitt hushåll är uppvärmningen mindre än hälften av den totala elförbrukningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.