Jag avrådde någon gång innan du blev bannad under ditt gamla namn TS i den tråden att ta juridiska råd från dig. Detsamma gäller el. Men det förstår säkert härvarande TS själv.
 
"skutten11"
En vanlig enkel villa ute på landet med långa och rackliga servisledningar kan mycket väl ha en matning som gör 13A/1.5kvmm omöjlig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag avrådde någon gång innan du blev bannad under ditt gamla namn TS i den tråden att ta juridiska råd från dig. Detsamma gäller el. Men det förstår säkert härvarande TS själv.
Nu är det är det väl så att de faktiska förhållanden som är enligt regelböckerna är till för att användas och inget annat , du kommer med kommentarer om att jag inte vet eller kan i olika ämnen , men kanske jag
har en del erfarenheter i dom
Så att då säga något är nog inte bra , samt förlita sig på vad andra skriver i ämnen och ta till sig det som något som sanning , tänk lite på vad som skrivs och begrunda det , vad är relevant eller inte i ämnet
 
S
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
En vanlig enkel villa ute på landet med långa och rackliga servisledningar kan mycket väl ha en matning som gör 13A/1.5kvmm omöjlig.
Klart du har rätt , men nu pratar vi om en villa normalt och inte en stuga av äldre art i skogen som i gamla tider med en servis som var max 2,5 m2 och 6 amp säkringar i centralen
 
Installationen gäller en 55m2 stuga i skogen. All el omdragen ifjol, jordfelsbrytare installerat.

//Björn
 
Hemma hos mig, som bor i 50-talslägenhet i stadsmiljö, mäter jag upp ca 230V i ett obelastat vägguttag med min billiga multimeter. Hemma hos en vän som bor mer centralt i staden men i ett äldre hus har ca 220V i sina uttag, mätt på samma sätt. Jag skulle tro att det hemma hos mig skulle vara OK med 13A utan större beräkningsåthävor medan vännen i det gamla huset skulle få problem. Ska nog ta och göra vattenkokarprovet i respektive hus och se vad skillnaden kan bli.
 
S
B bjoesk skrev:
Installationen gäller en 55m2 stuga i skogen. All el omdragen ifjol, jordfelsbrytare installerat.
Är inkommande servis 2,5 m2 eller är den omdragen , om inte så har du 16 amp mätarsäkringar
 
Hur tar jag reda på det?

//Björn
S skutten11 skrev:
Är inkommande servis 2,5 m2 eller är den omdragen , om inte så har du 16 amp mätarsäkringar
 
S
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Ska nog ta och göra vattenkokarprovet i respektive hus och se vad skillnaden kan bli
Gör det , är intressant vad det blir , kolla då vad som finns i ledningsväg FK ,MK 1,5 eller något som
är 1 m2 och 6 amp i centralen , inte ovanligt med en central med svart kapsling
 
S
B bjoesk skrev:
Hur tar jag reda på det?
Lite svårt att säga om du inte är elektriker och har koll på hur tjocka kablar är
En 3x2,5 + 2,5 som det var förr i tiden är ca 13 mm tjock och en 6 m2 som kom i nästa tid är ca 15-16 mm
numera ska det vara minimum 10 mm 2 på servisen in
Du kan se och mäta under mätarskåpet den brukar komma ut där normalt om du inte har luftkabel till huset
 
tommib
Inget av det där är relevant. Det som frågas efter är hur värmaren ska kopplas in. Det lämpligaste är ett blått CEE216, eller möjligen ett rött CEE416-don där man tar ut lämplig fas (TS skriver i #9 att det finns ett kombiuttag) om det inte används till annat.

I en stuga på landet kan det mycket väl vara så att en badtunna eller liknande står tillräckligt långt bort för att det ska bli problematiskt med 13 A. Det finns inte heller någon anledning alls att rekommendera 13 A i detta fall. Att det finns lägen där man kan säkra upp till 13 A på 1,5 kvmm ledningar är inte relevant. Det går inte heller att säga att 1,5 kvmm är godkänt för 13 A och inget annat. Det är helt enkelt fel. En ledare med 1,5 kvmm area är godkänd för det ledningsdimensioneringen säger att den är godkänd för, inget annat. Att det sedan finns tumregler är en helt separat fråga.

Om man vill veta vilka mätarsäkringar man har kan man titta på elräkningen, eller gå ut till skåpet och titta. Om stugan är i skogen är det väldigt långsökt att tro att servisen är mindre än 6 kvmm men man kan förstås fråga nätägaren vad förimpedansen är om man vill göra en riktig ledningsdimensionering av någon anledning.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Värmaren är på 2kW, så det är väl inte relevant med större säkring än 10A?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det är 16a:säkring. Kombiuttaget används inte till annat. Användes vid tillbyggnation.
 
S skutten11 skrev:
Gör det , är intressant vad det blir , kolla då vad som finns i ledningsväg FK ,MK 1,5 eller något som
är 1 m2 och 6 amp i centralen , inte ovanligt med en central med svart kapsling
Såvitt jag kommer ihåg är det diazed 10A för uttag och belysning och en senare tillagd 3-fas 16A för spis med dvärgbrytare. Kan ju också vara 6A diazed och 10A för spisen bara för att matarledningen är så klen? Ska i alla fall ta med vattenkokaren dit vid tillfälle.
 
En försiktig röst för en röd stickpropp (416-6), med andra ord en trefas-stickpropp.

Ledningen till värmaren ansluts till Jord, Nolla och en valfri av faserna. Här kan man ev försöka välja den fas man tror är minst belastad i huset. Inte sällan är det L3, men det är svårt att gissa - bara en chans på 3 typ...

Men ta en, om det sedan behöver bytas(samma) huvudsäkring lite nu och då så byt fas för värmaren. Risken är dock inte värst stor för detta problem.

Orsaken till den 3-fasinkopplingen av en fas är att det finns risker med att använda ett kombiuttag på två sätt samtidigt om man inte har 3-polig automatsäkring. Med värmaren i det röda hålet blir risken för att någon gör fel med en maskin i framtiden obefintlig, samtidigt som det blir en rejäl kontakt att använda utan att elektriker behöver kallas ut för att bygga om anläggningen. Riktigt smart är det om Du i 3-fasvalet kan välja ANNAN fas än den som finns under det blå enfaslocket på framsidan.

Jag minns inte just nu vilken av de tre det är som går dubbelt till enfasuttaget i Malmbergs uttag, men en ren gissning säger L1...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.