Den här plätten som fått bara växa de senaste åren ska vi anlägga gräsmatta på, av den enkla orsaken att det är lättare att klippa med gräsklipparen än att gå med röjsåg nu som då. Planen är även att plantera några bärbuskar och fruktträd, kanske någon rabatt emot stenmuren på nåt ställe. Funderar även om den minsta björken samt tallen i mitten får stryka med. Björkar är ett av mina favoriträd så den större får stå kvar.

35452283631_beaec4ac98_b.jpg

Kan vi bara sprida ut matjord, gödsel och frö över detta eller måste vi börja fräsa eller harva jorden före vi går vidare? Marken är lite högre mot mitten av muren så där skulle minimalt med jord läggas om någon alls så vi får det hela jämnare. Planen har nog bara varit vi ska plocka bort alla stenar och skräp som vi hittar, sen dumpa matjord och börja föra ut det för hand. Sen hyra en såndär gräsvält innan vi sår.
 
BirgitS
Det mesta av det som finns där nu kommer ju att växa igenom några cm jord. Träd tål normalt inte att man höjer jorden någon nämnvärt nära stammarna utan en större höjdskillnad kan göra att de dör efter några år.
 
Ja så därför funderar jag om man borde lägga typ markduk, eller om man bara ska låta det växa tillsammans med gräset, det är ju väldigt gräsliknande växter där nu, bara det hålls kort med gräsklipparen så. Några större volymer matjord tänker vi inte lägga här så träden borde klara sig utan problem.
 
Nej, nej aldrig markduk under gräs eller något annat som skall växa. Man bryter hela kretsloppet med duk och all växtlighet är beroende av ett fungerande kretslopp.

Jag skulle bara jämna ut med ny jord om det finns gropar och sen börja klippa om du nu inte strävar efter en golfgreen.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jag hade tänkt mig någonting som förmultnade efter gräset fått lite fart, men helst slipper man allt onödigt. Golfgreen är inget vi söker, det ska inte se "för bra" ut heller, blir inte så naturligt då.
 
Om du vill anlägga ny matta måste du först ta bort den gamla. Antingen skrapa av den eller döda av den. Annars växer såväl ogräs som ogräsgräs igenom!
 
OK men vad innebär det i praktiken, skrapa av? Menar du gräva bort jorden, det vill jag inte göra för den jord som finns är för dyrbar.

Att att döda av den var vad jag tänkte på orginellt. Därför funderade jag på någon sorts duk som kunde förmultna efter en kort tid. Jag vill inte köra på gift och vi planerar börja det här arbetet denna vecka nu typ och planen var att föra ut 10cm matjord på ett ungefär över den existerande, som till dels är skogsyta och till dels har lite jord sen tidigare med gräs och ogräs.

Själv har vi tänkt ogräset får väl växa igenom, vi klipper ner det och klipper ner det. Bara det hålls kort, med tiden vinner väl gräsmattan (hoppas vi).
 
BirgitS
DennisCA DennisCA skrev:
Att att döda av den var vad jag tänkte på orginellt. Därför funderade jag på någon sorts duk som kunde förmultna efter en kort tid.
Du dödar inte växtlighet på kort tid utan man behöver täcka ytan med något som inte släpper igenom ljus under två somrar för att allt levande ska dö.
 
Det får blir som det blir då, två somrar har vi inte på oss.
 
Allt är så klart enligt önskemål och krav. Om du inte bryr dig om lite extra ogräs och friväxande gräs som blåst dit, så gör som du tänkte. Det blir en variant mellan nysådd och stödsådd.

Om du vill börja om kan man skrapa/gräva bort svålen. För hand eller med maskin. Du tar inte bort jord, utan gräsrötterna. Orkar du inte vänta på täckningseffekt så kan du använda round up och sedan kan du gå vidare efter två veckor. Dock så måste vara försiktig kring all växtlighet du vill spara!
 
Klipp ned befintligt så kort du kan. Lägg ut 5 cm - 10 cm matjord. Så gräs.. Gödsla, vattna och klipp när gräset tagit sig.

Jag har gjort på liknande sätt två gånger själv och det har blivit gräsmatta. Skulle jag göra om något idag så är det att använda en grässort som är lite mer snabbväxande i början.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Det finns inga grässorter som är ”snabbväxande i början”, hur skulle det fungera? Antingen får man snabb etablering och således även klippa ofta senare, eller tvärtom.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Om jag säger snabbetablerande då? Är det mer korrekt? Jag har lite otur när jag tänker ibland

Faktum kvarstår. Metoden fungerar.
 
Låter görbart iallafall, så och gödsla är planen. Gräsfrö och gödsel redan köpta. Det blir cirka 200 kvadrat till med gräsmatta nu. Men vi ska planera bärbuskar och fruktträd där också och kanske någon rabatt emot muren.
 
Bart Bart skrev:
Om jag säger snabbetablerande då? Är det mer korrekt? Jag har lite otur när jag tänker ibland

Faktum kvarstår. Metoden fungerar.
Nja jag tror inte det. Utan de som kommer upp fort är i allmänhet även de som växer fort. Och tvärtom. Så ”reparationsgräs” innehåller alltid rajgräs tex. Därför får man klippa ofta om man har bråttom i början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.