Dax för mancaven nu.

Källargolvet från -63 är nu utslängt, och kvar finns bara några reglar som skall brytas bort.
Ej dränerat och oisolerad platta.

Var inställd från dag 1 att lägga in nivellgolv.
Gjorde detta i jäntans rum för ca 1 år sedan och är ganska nöjd. Är däremot osäker på hur bra jag lyckades täta sprickor i platta samt skav mellan golv och vägg....tycker inte det suger så våldsamt i gallret till under golvet.

I och med detta står jag inför 3 alternativ hur jag skall lösa golvet nu.

1 Nivell - Bila bort nedgjutet trä så gott det går och täta sprickor i betong samt mellan golv och väggar.
Kommer inte lyckas få bort allt trä (under murstock), och osäker på hur tätt jag kommer lyckas få det.

2 Gräva upp rummet, byta avlopp när man ändå är på gång och isolera rätt från grunden enligt konstens alla regler. Problem kvarstår hur/om man skall gjuta under murstocken, samt om det går att bila bort golvet helt eller om jag riskerar att rasa ner kåken då.

3 Gjuta EPS rätt upp och ner på befintlig platta (fick förslag idag om detta). Plasta över dom reglar jag inte får bort (under murstock) Känns ju tveklöst enklast?

Skulle vilja lägga heltäckningsmatta på vilket golv det än blir...osäker hur det går på EPS...

Bäst blir väl att gräva ur, men förmodligen dyrast och mest tidskrävande....blir förmodligen bortvalt
Dom andra 2 är väl typ likvärdiga både i tidsåtgång samt kostnad?
Vilket av dessa 2 röstar panelen på?
//Johan Oisolerad betongplatta med reglar och sprickor, text "går att riva bort platta eller rasar vägg?
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sprucken och ojämn betongplatta med synliga reglar och sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett källargolv under renovering med synliga gamla träreglar och borttaget material, markerade områden där reglarna ska tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av ett rått källargolv med borttagna ytskikt där gamla träreglar och en metallskena är markerade för att tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källargolv med utslängda reglar och synliga sprickor nära en murad vägg, markerade områden där reglar ska avlägsnas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Beslut är nu taget.
Blir till att gjuta EPS.
Blir ca 3m3 som kommer att behövas vilket blir ca 65 säckar Finja EPS (199:-/säck på bauhas).
Lurar över några polare på gratis öl så löser sig blandning och utläggning:).
Enkelt så långt.

Träreglarna som finns på bilderna....måste man bila upp alla stolpar och reglar eller är det inte så noga?
Har även en brunn som jag kommer gjuta igen. lägger väl i lite cellplast och gjuter en kaka längst upp.
Måste man här vänta innan man kan lägga på EPS'en? Ett betonggolv med en öppen rensbrunn och en röd domkraft, omgiven av träreglar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillvägagångssätt.
Gjuta igen rensbrunn
Dammsuga plattan järnet.
Prima
Slänga på EPS och vänta....
Prima?
Lägga på diffusionsöppen avjämning (produkttips mottages gärna)...vänta...
Lägga på en mjuk och fin heltäckningsmatta.

Är jag ute och cyklar eller är jag något på spåren?
 
OXYD
Såg Hornbach har Finja för 179
 
Bra med alternativ.
EPS'en har jag hittat på Bauhaus för 199/säcken.
Det jag är mindre säker på är vilken avjämningsmassa mans skall ha..(sen om den behövs armeras också)
 
Glest mellan inläggen nu.
Blev till att beställa 3m3 EPS från betongbil istället (14000 kontra 11000 att stå och handblanda själv).

Gjuter ca 130mm eps och lägger på armeringsnät och sedan ca 20mm weber core 130 på detta.
Har blivit offererad avjämningen och sedan 4mm armeringsnät.
Det borde räcka med 2,5mm armeringsnät eller??
(tänkte lägga på heltäckningsmatta på färdigt golv)
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Såja, då var steg 1 avklarat.
Dammsög ur i går och plastade över det lilla trä som blev kvar.
Plattan från -63 var nog bra torr för jäkla vad jag fick vattna, som en svamp..blev snustorr igen på en gång kändes det som....får se hur mycket bom det blir:confused:

Idag vid 14:45 dök betongbilen upp, och 45 minuter senare hade han åkt.
3m3 EPS neddumpat i mitten av gillestuga via en inplastad, hemsnickrad ränna som lades på en aluminiumstege. (Betongbilens ränna skulle eventuellt bara komma in några decimeter innan källarförnstren tog i, fönstren är ca 40cm höga).
Hemsnickrad ränna av träplankor på en aluminiumstege, använd för att leda betong i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag och farsan hinkade och skottade ut EPS'en.
Sen kom svågern och hjälpte till med avjämningen.
Hade gjort en bräda som jag tänkte använda som avdragsbräda (ligger på rännan)som skulle dras mot ribborna jag lodat och skruvat upp på väggarna (syns på gjutna bilden).
Insåg dock snart att det var hopplöst att dra av på detta sättet i ett inte helt rektangulärt rum, så vi slängde ut den och höftade till nivån.
Hemgjorda slodan funkade ok (Kratta som jag satte fast 1m avloppsrör från biltema på med montageband, lockad med gaffatejp)

Skall in och skruva fast armering, samt skruva i skruvar för nivån på avjämningen i morgon....skall bli intressant att se hur snett vi lyckats gjuta golvet idag :).
Före:
Renoverat rum med betonggolv, verktyg utspridda och plywoodplattor, under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter
Bild av en rumsrenovering med grått golv, en öppen spis och en trätrappa med verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning följer
 
  • Gilla
Härryda2015 och 3 till
  • Laddar…
Det är lite avhängt vart färdigt golv hamnar helt enkelt. Har en trappa som skall vila på golvet och även 2 dörrar som jag inte vill att trösklarna skall hamna för högt från golvet.
Ska som sagt kolla I morrn hur mycket jag behöver flyta.
Räcker det med 20mm för att få golvet till rätt nivå blir det ju självklart det.
Bauhaus finns ju inte i Gävle så där sket jag en lök. (sen är det tvek om det går att gå på EPS med spikskor? För poröst?)
BT finns här, men när kör man med pigrollern?
 
Jag har flytspacklat ca 80kvm i vårt hus.
Underlaget var ojämna spånskivor.
Tycker att spikskorna är ett måste, man kan lugnt gå runt och kolla nivåer och jämna till.
Ditt golv hade jag nog spacklat i två omgångar, och räknat med att första bara blev ok, sedan fixat till finishen på sista lagret.
Spikrollern är väldigt smidig för att få spacklet till att flyta, bara rolla tills det blir bra.
 
Det där såg ju riktigt schysst ut. Då slipper man gå på bed bredspackeln (så mycket?).
Risk för att det blir som du säger.
Armera och flyta ca hälften först.
Köpa spikskor prima och lägga på finlagret om en vecka eller så... o piggrolla :):)
(blir inga 20mm för EPS, men det spelar väl ingen roll då det blir full nivå inom 2 veckor.... typ)
 
Är det en riktigt dålig idé att 2 står utomhus och blandar flytet och sen häller ner det i rännan så man får plocka upp det i en hink där nere?
Eller är det bättre att försöka stå i ett angränsande rum?
Tänkte så man slapp släpa ner 60 säckar spackel i källaren, samt att man slipper damma ner halva nedervåningen....
 
E
Hyr en stor blandare och blanda ute och skicka i rännan direkt genom fönstret.
 
Menar du tombola?
 
Kan inte rekommendera att blanda flyt i tombola, den går för sakta.
Sen tror jag inte heller på iden att hälla flytet i en ränna, kommer tjocka till sig och fastna i rännan illa kvickt.
Bästa är att blanda så nära man kan där spacklet skall ligga, sen om man använder stor gjutartunna eller ett ex antal modell större rullar (hinkar) är upp till var o en.
Tänk på att en vanlig murarhink är för liten för en 25kg:s säck.
Och viktigt att hela tiden ha bruk att jobba med, utan uppehåll.
 
Uuuuh, 2 helt motsatta uppgifter/råd.... Får gnugga dom få geni knölar man har..... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.