Hej
Har rivit en vägg som hade en strömbrytare till kökslampan i sig.
Skall in i en kopplingsdosa och ner på väggen brevid, strömbrytaren hade 2 kablar, en grön och en blå (lägenhet ifrån ca 1959)

Vilken Kabel skall användas ifrån kopplingsdosan och ner till sin nya plats?
Och vilka färger skall matcha med den nya kabeln isf?
 
tommib
Frågan är i stort sett omöjlig att svara på utan att se bilder. Helst skulle man vilja vara på plats för att se förutsättningarna.

Arbetet är behörighetskrävande, bara så du vet.

Vad var din plan för att lösa det?
 
Lägg upp lite bilder, och en tydligare förklaring till hur du tänker dig.

Var skall du koppla in kabeln. Har du tänkt lägga utanpåliggande kabel, eller vill du dra i väggen?
 
Lägger upp ett par bilder, när brytaren pekar neråt så är lampan igång.

Ja de vet jag, kommer ta in elektriker senare i bygget för andra grejer, de här kändes som det bör vara relativt lätt så de testar jag gärna att fixa själv endån.
 
  • Öppen väggbrytare med synliga kablar och mekanism, brytaren pekar nedåt, väggen omringar är ofärdig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en väggmonterad ljusbrytare med exponerade ledningar och synliga skruvanordningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer lägga utanpåliggande kabel, vill egentligen bara veta vad kablarna heter, ekk osv har dem ju olika namn?...

och gärna veta vilken utav den gröna och blåa som skall kopplas till dem färger som finns på den nyare kabeln
 
Rent installationsmässigt kan man välja i princip vilken installationskabel som helst, EKK, EKRK osv. Obs, inte lampsladdar.

Kabeln EKRK passar bra, den är lagom styv så att den lätt läggs rakt mellan klamrarna. Det finns en modernare variant EXLQ (tror jag den heter).

EKRK får inte dras utomhus eller i våtrum, den får inte heller dras dolt, men får ex. passera igenom en vägg i borrat hål.

Om vi förutsätter att gruppen det här gäller har max 10A säkring (?), så kan du välja en kabel med 3g 1,5 kvmm. Den har då en gröngul jordledare som du inte behöver använda i det här fallet. Den har en brun fasledare och en blå nolla.

Det går inet att avgöra vilken färg som är vad i ditt fall. Det är heller inte jätteviktigt, du har en fasledare från centralen, och en tändtråd som går till lampan.

Det riktigt viktiga är att gulgrön aldrig får användas till annat än skyddsjord. Normalt använder man idag blå som nolla, dvs. den ledare som leder ström tillbaka från lampan till centralen, den går med andra ord inte till brytaren. Iom. att du har en utanpåliggande kabel, så får man använda blå till annan funktion än nolla. Däremot får man aldrig använda gulgrön annat än till skyddsjord (jag vet att jag tjatar).
 
  • Gilla
Sebastian N och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag skulle säga att det finns en hel del annat att tänka på här, med avseende på kopplingar.

Vart går ledarna från den här brytaren? De låg väl knappast ytligt på väggen?

Om inte säkringen är bruten så har du en omedelbar elchocksrisk där, jag hoppas att du har tänkt på det.

Kabelval är det minst svåra här, du kan ta vilken som helst av installationskablarna. EKRK är ett bra val om det är ett torrt rum. EXLQ är också ett bra val och mer allround då den fungerar överallt. Den är en modern variant av EKLK.

Färgerna är inte relevanta. Du måste förstå kopplingen. Du måste förstå vad det är du har för trådar där och vilken funktion de har. Sedan kommer kopplingen i den nya kabeln ge sig själv så länge du beaktar att gulgrön under inga som helst omständigheter ska vara något annat än skyddsjord. Hur många ledare den nya kabeln behöver ha avgörs av hur resten av installationen ser ut. Det är därför jag tjatar om vad din plan är?

Bara för att något verkar enkelt behöver det inte vara det. Just detta är troligen jätteenkelt men det är en endotrachealintubation också när man har övat på det. För en nybörjare, not so much....
 
Om Du handlar på en RIKTIG elaffär (inte ett lampvaruhus...) så skall de kunna sälja EKRK 2X1,5.
Den kabeln har två ledare, brun och blå (eller om lagret är lastgammalt: svart och blå).

Du skall kunna köpa 5 m som de mäter upp om de inte propsar på att deras montör skall göra jobbet, även om det vanliga idag är att en kund måste böna och be för att få ut en montör till ett "skitjobb" som det här...

Med 2-ledarkabeln blir det inte något fel med "gul/grön som ej ansluts..."

Den kabeln får INTE dras in i rör någon längre sträcka. Om man skalar av höljet, så att det bara är två isolerade trådar kvar, får dessa dras i rör. Hela kabeln får stoppas in ca 10 cm vid mynningen för att göra en snygg övergång där röret kommer fram och kabeln fortsätter ut på väggen. Om man däremot vill skarva vid den punkten krävs det en dosa, t.ex. en kulodosa, en utanpåliggande fyrkantig plastdosa som kan ta in rör genom sin botten.

Om Du skall dra in tråd i gammalt rör fram till en dosa kan det vara metoden.


För att "förstå" hur kretsen med lampan och strömbrytaren funkar, Tänk på att strömmen kommer från elcentralen i en tråd ("fas"), går via strömbrytaren som sluter/öppnar kretsen, fortsätter till lampan i en en annan tråd (brukar kallas tändtråden) och efter lampan fortsätter tillbaka till elcentralen i en tredje tråd ("nollan").

För att lampan skall lysa måste alltså strömmen "hitta tillbaka hem". (Det är därför det är TVÅ hål i väggen!)

I moderna färger har man brun på tråden från elcentralen ("fas") och blå på tråden tillbaka till elcentralen "nollan". På tändtråden får man ha lite vad som helst (utom gul/grön), När det är lösa trådar i rör väljer man en konsekvent "avvikande" färg, men när det är kabel har man inte mycket att välja på...

Det brukar ofta bli "färgbyten" i dosan...

Brun på fasen från elcentralen
Brun på fasen till strömbrytaren
Blå på tändtråden tillbaka från strömbrytaren, skarvas till brun i kabeln till lampan.
Och blå för nollan tillbaka från lampan till dosan och blå vidare till elcentralen.

Detta förutsätter det enklaste alternativet, samma dosa har en ledning till strömbrytaren och en till lampan (och en från matningen). Ofta kan man se ett lite mer svåröverskådligt fall där en "stamledning" kommer från matning, går via en dosa som ansluter (ner) till strömbrytaren och fortsätter till en annan dosa som i sin tur matar ut till lampan.

I det fallet kan huvudledningen mellan de två dosorna innehålla båda fas, nolla och tändtråd (och jord eventuellt). Är det i rör vill man förstås ha tändtråden i någon "egen" färg, men om det är kabel väljer vi idag fas brun, nolla blå och tändtråd svart. (fram till ca 2004 var svart fas och brun tändtråd) Kabeln heter då EKRK 3X1,5 och har 3 ledare UTAN gul/grön (till skillnad från EKRK 3G1,5 som har brun, blå och gul/grön) det är X eller G som är skillnaden i beteckningen. Det är inte ovanligt att det "fuskas" med EKRK 4G1,5, där man använder de 3 färgade men låter bli gul/grön, men bra är det inte. Det ännu värre fusktet med tejpad ... skall vi inte tala om - spöstraff på att ens tänka tanken!

Oerfaren hobbyfuskare kan sedan lockas att använda den gul/gröna vid en senare komplettering, utan att veta att den saknar anslutning i början.

Elinstallation kräver inte bara en hel del kunnande (därav kraven på auktorisation, tidigare benämnt behörighet), det är en materialsport också! Gissa att en riktig servicebil har många kabelrullar i sig.

Men i äldre installationer finns många olika färgkoder, och det går inte att säga på distans vilken som är vilken av en bild på en strömbrytare. Rent tekniskt kvittar det faktiskt, strömmen går i kopparen i mitten, inte i den färgade plasten!
 
  • Gilla
Sebastian N
  • Laddar…
Man köper inte 2x1,5 för den är dyrare än 3g1,5 behöver man inte den tredje tråden (gul/grön) lägger man den bara åt sidan
 
  • Gilla
Sebastian N och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag iofs gjort ett lite riskabelt antagande i mitt inlägg härovan. Det handlar om en brytare, inget mer är nämnt i texten.

Men jag har antagit att trådskaparen har identifierat att trådarna från den bef. brytaren kommer från en viss dosa. Och att det är från den dosan han vill dra ut en utanpåliggande kabel till ny plats för en brytare.

OM det är så, att alltså inkopplingspunkten blir densamma som för den nu överblivna dragningen. Då är det bara att koppla in sig på samma två trådar som i nuläget går till brytaren. Och det behövs bara två trådar i kabeln.
 
tommib
Assumption is the mother of all fuckups....

Därför har jag önskat att TS ska klargöra hur det ser ut
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man köper inte 2x1,5 för den är dyrare än 3g1,5 behöver man inte den tredje tråden (gul/grön) lägger man den bara åt sidan
Professionellt och med yrkesstolthet använder man definitivt 2-ledare och inget annat. Att lägga ut oanslutna Gul/gröna nedlåter man sig inte till.

I mycket pressade lägen möjligen, och då klipps den gul/gröna av direkt vid kabelslutet så att den inte går att använda/lita på i framtiden i någon ände. Men inte ens gärna det. Om man kan spara in någon 20-krona åt kunden, som i alla fall måste betala tusenlappar för ett arbete, men denna 20:a riskerar egen försäkring, diskussioner vid besiktning etc inses lätt att dumsnål vore ett svagt uttryck.

OM däremot det faktiskt finns riktig skyddsjord i matande dosa är det ok med Gul/Grön, som då ansluts till sagda jord, trots att den inte "behövs" i strömbrytaren.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Självklart använder man vanlig 3g1,5, finns ingen anledning att leta fram nån 2x1,5
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Soltorp40, du måste nog vara den enda elektrikern som drar med dig en ring 2x1,5. V övriga har så mycket i våra bilar att vi inte drar med det som inte behövs. Så det är inte i första han för priset man inte använder 2x1,5 det är bara lite lök på laxen. Och vilken försäkring skulle riskeras??
Och jag tror att du driver med oss och vill ha lite "debatt" ;)
 
Jag hoppas att jag inte är den enda som har med rätt utrustning till det jobb jag åtar mig att göra - men jag inser att det vid service eller utryckning ibland blir bom, därav "snabbfixen" med att klippa...

Skall jag installera kulo med lite omfattning är det garanterat med både 2 och 3 X 1,5 i bilen till det jobbet.

Och helt rätt - det är inte för att få debatt, Jag är helt allvarlig, men kanske av en lite äldre skolning än många kollegor idag... (Jag accepterar exempelvis inte EKK i bostäder, det är industrimaterial i mina ögon...)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.