430x helt klart om pengar inte är en trång sektor. 520 klarar mindre gräsyta och är mer anpassad för kommersiell verksamhet och inte för villaägare. 430x har ju funnits ett tag (330x tidigare) och har förbättrats genom åren.
 
  • Gilla
MagnusSt
  • Laddar…
Tycker du ska ha en 315 eller 315X. X är bara bättre om man har krånglig tomt. Och i så fall 315x. Du tjänar inget på att överdimensionera klipparen.
 
Q quick skrev:
430x helt klart om pengar inte är en trång sektor. 520 klarar mindre gräsyta och är mer anpassad för kommersiell verksamhet och inte för villaägare. 430x har ju funnits ett tag (330x tidigare) och har förbättrats genom åren.
Ja kollade skillnade nu på HQs sida. Var inte mycket som skilde i features trots allt.

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tycker du ska ha en 315 eller 315X. X är bara bättre om man har krånglig tomt. Och i så fall 315x. Du tjänar inget på att överdimensionera klipparen.
Är inte speciellt krånglig tomt.
Jag tänkte som så att en överdimensionerad klippare går mer sällan och det spar på slitaget?
 
Klipparen kommer hålla i minst typ 10 år ändå så det är inga problem.
 
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
Ok tack. Nackdel med överdimensionera?
Kom ihåg att dyrare pengar är inge nackdel :)

Men det verkar som det är HQ man ska köra på om det är premium man vill ha?
 
Slitage kanske är av mindre betydelse men det är skönt att ha mer "robotfri" tid på gräsmattan. Framför allt om man har barn. Sen mår gräset bra av att få vila ifrån klippning några dagar då och då. Men visst hade det räckt och fungerat väl med en 315 oxå.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ok tack. Nackdel med överdimensionera?
Kom ihåg att dyrare pengar är inge nackdel :)

Men det verkar som det är HQ man ska köra på om det är premium man vill ha?
Klart du ska överdimensionera om pengar inte spelar någon roll, du får ju bättre valfrihet och klipparen slits förstås mindre. Har själv en 330x på ca 1400 kvm gräsmatta.

Uppfriskande med någon som inte bara ska ha allt så billigt som möljigt:D
 
  • Gilla
Tjrex och 3 till
  • Laddar…
Ja, överdimensionera är att föredra både bekvämt och minskar slitage osv.

En 430X går ju dubbelt så långt på en laddning jämfört med 315 så behöver inte gå tillbaks hela tiden och ladda. Det är avgörande för effektiviteten.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Tack för svaren!

@quick Bra punkt där med Robotfri tid. Måste kunna köra bevattningssystemet en kväll/natt i veckan (självklart beroende på väder) som kommer att ta en hel del tid då det är 6 slingor som ska köras separat.

@legion 330x verkar vara för +3000m2? Har du ångra "storleken" på klipparen någongång?
Ja, på vissa grejer vill man inte vara snål på. Teknik och mat och dryck får kosta :)

@Mysman Ja lite så resonerar jag också. Cheers!

Robomow?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
@legion 330x verkar vara för +3000m2? Har du ångra "storleken" på klipparen någongång?
Nej det har jag aldrig ångrat!
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Jag funderade också på en 430x men den fick sämre betyg än Robomow och i Mow i senaste R&R testen.
Så jag funderar på en iMow.
 
Film gjord av Husqvarna tror jag. Men tycker ändå den är sevärd.
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
Har en granne som köpte en Viking Imowe för cirkus 2 år sedan. Den hade då ett problem med ett rejält missljud som tydligen kunde uppstå under specifika förhållande.
Har för mig att det kom ut någon uppgraderingssats för att lösa detta fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.