Hej,

Jag har en Worx Landroid från 2012 och får inte laddningen att fungera nu efter vintern. Den klippte tills batteriet tog slut och sen när den dockade i laddstationen så säger den att laddstationen är blockerad och backar ut och kör in igen ett par gånger.
Jag har gjort rent i klipparen och kontrollerat laddbläcken och det ser helt ut. Jag har öppnat laddstationen och mätt 24V in. På laddpinnarna har jag ingen spänning, när klipparen är dockad kan jag mäta batteriets spänning på baksidan av laddpinnarna cirka 22.6V.

Jag vet inte hur jag ska gå vidare...
Ska där vara spänning på laddpinnarna när maskinen inte är där?
Kan det vara transformatorn?

Tacksam för input!
Klas
 
Vet inte hur det funkar på maskiner från 2012 men på vår WG790E.1 (2016) ligger det ca 13 V över "spjuten" när maskinen är odockad, ca 31 V när klipparen dockat och laddar, ca 0,7 V när klipparen är ansluten och fulladdad. Kan vara annat på din modell så ta inte detta som normvärden.

En sak jag sett i andra trådar är att robotens laddsladdar kan lossna från fjädermekanismen med tiden och behöver lödas fast, värt att kolla tror jag.
 
  • Gilla
sid77 och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vet inte hur det funkar på maskiner från 2012 men på vår WG790E.1 (2016) ligger det ca 13 V över "spjuten" när maskinen är odockad, ca 31 V när klipparen dockat och laddar, ca 0,7 V när klipparen är ansluten och fulladdad. Kan vara annat på din modell så ta inte detta som normvärden.

En sak jag sett i andra trådar är att robotens laddsladdar kan lossna från fjädermekanismen med tiden och behöver lödas fast, värt att kolla tror jag.
Jag upptäckte att min Worx batteri var helt tomt, när jag ställde in timern för dagens datum. Batteriet tog inte emot ström utan laddningen stängde efter några minuter. Spänningen var OK mellan laddstationens pinnar. Nästa steg var att kolla klipparens hondel. Hör och häpna, tvetjärtarna hade byggt bo där. Renblåsning och lite VD40. Det räckte för att batteriet började ta emot laddning utan avbrott.
 
K klas32 skrev:
Hej,

Jag har en Worx Landroid från 2012 och får inte laddningen att fungera nu efter vintern. Den klippte tills batteriet tog slut och sen när den dockade i laddstationen så säger den att laddstationen är blockerad och backar ut och kör in igen ett par gånger.
Jag har gjort rent i klipparen och kontrollerat laddbläcken och det ser helt ut. Jag har öppnat laddstationen och mätt 24V in. På laddpinnarna har jag ingen spänning, när klipparen är dockad kan jag mäta batteriets spänning på baksidan av laddpinnarna cirka 22.6V.

Jag vet inte hur jag ska gå vidare...
Ska där vara spänning på laddpinnarna när maskinen inte är där?
Kan det vara transformatorn?

Tacksam för input!
Klas
Har precis haft samma problem,fixat nu. Kablaget till mottagningsenheten till laddningen,två kablar av ,kolla där först,behövs lite verktyg och tålamod,det sitter kontakter innanför gummibussningen till elektroniken i maskinen,själv monterade jag ner hela klipparen och insåg sedan att kontakterna sitter precis innanför bussningen ,försök pilla ut dom så kan du skarva kablarna,om det nu är ditt fel på maskinen ,bifogar bilder.
 
  • Öppnad elektronikenhet med lösa kablar och kontakter ligger på ett glasbord bredvid verktyg som en avbitare och isoleringstejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad elanslutning med exponerade kablar och genomskinliga kontaktdon på en glasöverdrag. Verktyg syns suddigt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
motorcycle boy och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.