Vi är på väg att lämna in bygglovsansökningar i nästa vecka på ett hus vi hade tänkt bygga i lättbetong.

Det enda som saknas är att uppge färgkod / kulör på huset.

Hur skall man veta?

Vi vill ju ha en vit färg på huset.
Men vi vet ju inte exakt vilken färgkod.

Putsar man först och sen målar eller ligger själva färgen i putsen?

Någon som har något förslag på någon "vanlig" vit färgkod för ett lättbetong hus?

Vi vill ha något sådant här:

http://www.bobranorden.se/wp-content/uploads/2013/09/puts-180-ragnsand-utvald.jpg

Inte "för" vit så att det blir bländande.



Tack på förhand!
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Till bygglovsansökan räcker det ju att ange "Vit" så kan du skjuta lite på beslutet tills att byggaren undrar..

NCS S500N vs NCS S502Y är de koder som brukar ställas mot varandra. 500N upplevs mer bländande men 502Y har en gul ton i sig som inte alla gillar men det är den som är "standard vit" på fönster, lister etc. Dvs har ni andra vita detaljer på utsidan gäller det att se till att de får samma färgkod; annars blir det inte snyggt.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
G gustavk skrev:
Till bygglovsansökan räcker det ju att ange "Vit" så kan du skjuta lite på beslutet tills att byggaren undrar..

NCS S500N vs NCS S502Y är de koder som brukar ställas mot varandra. 500N upplevs mer bländande men 502Y har en gul ton i sig som inte alla gillar men det är den som är "standard vit" på fönster, lister etc. Dvs har ni andra vita detaljer på utsidan gäller det att se till att de får samma färgkod; annars blir det inte snyggt.
Tack för svar
 
BirgitS BirgitS skrev:
De stora färgtillverkarna har information och exempel på bra fasadfärger på sina webbsidor:
[länk]
[länk]
Tack för infon o länkarna.
Det får nog bli "äggskal" färgen:)
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Vi har valt S1000N som är mer grå och inte lika bländande. Vi gillar inte den gula tonen. Den ser smutsig ut.
 
M maximm skrev:
Vi har valt S1000N som är mer grå och inte lika bländande. Vi gillar inte den gula tonen. Den ser smutsig ut.
tack för svar
 
De kulörer som används på stenhus idag är så otroligt tråkiga! Lär av historien och se vilka kulörer som historiskt har använts och som har åldrats fint och som passar i den miljö som huset byggs.
 
  • Gilla
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
K kurt skrev:
Lär av historien och se vilka kulörer som historiskt har använts och som har åldrats fint och som passar i den miljö som huset byggs.
Tack för rådet, men som boende i Lunds kommun får man äta den skitmacka som serveras.
Vit, röd eller svart ska det vara. Inte ens grå tillåts.

I ett nybyggt område vid sidan av var alla husen vita. Utom ett svart hus. Det såg väldigt lustigt ut. Putsad fasad med färg ser konstigt ut om alla andra husen är vita. Har man tegelfasad blir svart och rött mycket mer naturligt, men inte för putsad fasad.

Man får väl försöka spexa till det med färg på alu-fönster, färgad ytterdörr och tak, plåtdetaljer osv. Eller en lummigt trädgård som gör att det ser vettigt ut på sommaren iaf.

Tips: Ha inte fasaddetaljer i metall i icke-rostfri metall; då rinner rosten ned för fasaden med regnet och ser inte fint ut.



Gult tycker jag inte om
Vitputsad husfasad med tegeltak, asfalterad uppfart och öppen garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitt/grått är snyggt

S0500N
Vitputsad husfasad med tegeltak i en rad av liknande hus, ljusa fönsterramar och en liten gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


S1000N
Vitputsad nybyggd villa med moderna fönster och anlagd trädgård framför husnummer 8.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och vad som hänt med den här fasaden vågar jag inte ens fundera på. Fem år gammalt hus, kan inte kännas kul :(
Ett nybyggt hus med putsad fasad i vitt, rött taktegel, och en cykel framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Dessa bilder är ju tagna i mitt kvarter! :)
 
  • Gilla
MH1001 och 1 till
  • Laddar…
M maximm skrev:
Tack för rådet, men som boende i Lunds kommun får man äta den skitmacka som serveras.
Vit, röd eller svart ska det vara. Inte ens grå tillåts.

I ett nybyggt område vid sidan av var alla husen vita. Utom ett svart hus. Det såg väldigt lustigt ut. Putsad fasad med färg ser konstigt ut om alla andra husen är vita. Har man tegelfasad blir svart och rött mycket mer naturligt, men inte för putsad fasad.

Man får väl försöka spexa till det med färg på alu-fönster, färgad ytterdörr och tak, plåtdetaljer osv. Eller en lummigt trädgård som gör att det ser vettigt ut på sommaren iaf.

Tips: Ha inte fasaddetaljer i metall i icke-rostfri metall; då rinner rosten ned för fasaden med regnet och ser inte fint ut.



Gult tycker jag inte om
[bild]

Vitt/grått är snyggt

S0500N
[bild]

S1000N
[bild]


Och vad som hänt med den här fasaden vågar jag inte ens fundera på. Fem år gammalt hus, kan inte kännas kul :(
[bild]

S1000N såg bättre ut än S0500N enligt mitt tycke.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
S sharkpower skrev:
S1000N såg bättre ut än S0500N enligt mitt tycke.
Jag tycker också det. Boda fotona är tagna i mulet väder och fått automatisk vitbalans så de borde vara hyfsat färgkorrekta, men skillnaden mellan S1000N och S0500N är så små att det är mycket som kan påverka hur man upplever färgerna på bild.

Jag tror den största skillnaden är att S1000N upplevs som mindre bländande när det är soligt, men å andra sidan ser lite mörkare/smutsigare ut.
 
M maximm skrev:
Jag tycker också det. Boda fotona är tagna i mulet väder och fått automatisk vitbalans så de borde vara hyfsat färgkorrekta, men skillnaden mellan S1000N och S0500N är så små att det är mycket som kan påverka hur man upplever färgerna på bild.

Jag tror den största skillnaden är att S1000N upplevs som mindre bländande när det är soligt, men å andra sidan ser lite mörkare/smutsigare ut.
När jag var nere på min lokala HappyHomes färgbutik och berättade att vi skulle bygga ett lättbetong hus med puts o ville ha förslag på vit färg så föreslog dom S0500N.

Men nu när jag ser S1000N så blir jag tveksam.

Har du fler bilder, tex ifrån google images där man kan se skillnaden?
jag är rädd att det kan bli lite bländande med S0500N eftersom vi skall ha 3 våningar.
Det blir mycket vit färg.
 
S sharkpower skrev:
När jag var nere på min lokala HappyHomes färgbutik och berättade att vi skulle bygga ett lättbetong hus med puts o ville ha förslag på vit färg så föreslog dom S0500N.

Men nu när jag ser S1000N så blir jag tveksam.

Har du fler bilder, tex ifrån google images där man kan se skillnaden?
jag är rädd att det kan bli lite bländande med S0500N eftersom vi skall ha 3 våningar.
Det blir mycket vit färg.
Jag tycker inte du ska förlita dig på bilder på färgvalen, då så mycket ställer till det för att du ska göra ett bra val. Väder, kamera, vitbalans, efterkorrigering, skärm och ditt humör kommer påverka, och med så små skillnader blir du inte klokare.

Åk ut i ett nybyggt område och hitta hus du tror har S0500N eller S1000N och begär ut bygglov från kommunen (står ofta färgkoder på dessa) eller ring ägaren och fråga. Ta egna foton från samma tidpunkt och jämför hemma.

I min hemkommun tar det 2 minuter att få bygglov mailat till mig. Jag har begärt ut väldigt många för hus jag tycker ser spännande ut och tagit inspiration från dem vad gäller planlösning och färgval.
 
M maximm skrev:
Jag tycker inte du ska förlita dig på bilder på färgvalen, då så mycket ställer till det för att du ska göra ett bra val. Väder, kamera, vitbalans, efterkorrigering, skärm och ditt humör kommer påverka, och med så små skillnader blir du inte klokare.

Åk ut i ett nybyggt område och hitta hus du tror har S0500N eller S1000N och begär ut bygglov från kommunen (står ofta färgkoder på dessa) eller ring ägaren och fråga. Ta egna foton från samma tidpunkt och jämför hemma.

I min hemkommun tar det 2 minuter att få bygglov mailat till mig. Jag har begärt ut väldigt många för hus jag tycker ser spännande ut och tagit inspiration från dem vad gäller planlösning och färgval.
Okej tack för infon, jag skall ha detta i åtanke
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.