Marike
https://asikt.dn.se/asikt/debatt/klackskor-ar-socialt-accepterat-kvinnofortryck/ håller jag inte med om ett dugg, valet är fritt.
Men det är inte utan att man tänker till. Varför går man i obekväma skor? Är det för att bli längre, eller för att få snyggare ben och rumpa? Med andra ord, för att attrahera män, är det där känslan av tvång kommer in?
Skulle kanske vara användbart att försvara sig med, eller lufta gräsmattan, men annars vet jag inte till vilken praktisk nytta de skulle vara.
 
Jag tror snarare att det är kvinnor som förtrycker varandra.

Marike Marike skrev:
lufta gräsmattan
Bra tips, bättre än att använda dem inomhus i alla fall.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Väldigt många kvinnor verkar ha fått lära sig att de måste göra så och så och vara så och så och se ut så och så för att ha ett värde som kvinnor.
Motsvarande fenomen upplever jag också att finns bland män men inte fullt lika utbrett.
Det är mer en fråga om inlärt snävt tänkande och grupptryck än om kvinnoförtryck tror jag.

Tänk vad mycket bättre man kan må och vad mycket trevligare man kan ha om man är nöjd med sin kropp som den är och går klädd så som det är bekvämt och som man trivs. När man inte försöker uppfylla alla normer och roller får man mer krafter som man kan använda till på att förändra sitt eget och andras liv till det bättre och åstadkomma saker som man vill. Då skapar man välmående och glädje.
Så försöker jag göra.....
Följaktligen blir jag glad då jag ser kvinnor som väljer att vara osminkade och ha bekväma skor.

En av de vackraste kvinnorna jag vet har skonummer 42 och går nästan alltid i grova kängor. Hon har också ett antal andra kroppsliga detaljer som är raka motsatsen till samhällets skönhetsnorm..... men oj vad hon är vacker!

Jag som man borde inte ha någon åsikt om det här men jag har sett litet för mycket av samhällets baksida och av alla unga begåvade vackra kvinnor som mår dåligt och tror att de inte duger för att de inte uppfyller alla ytliga normer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stenolofanders och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag tycker det ser onaturligt ut och som man har jag aldrig sett det som något attraktivt, snarare tvärtom. Väldigt förvånande att kvinnor fortfarande vill utsätta sig för sådant självplågeri.

Vad mig anbelangar så är den mest erotiska detaljen på en kvinna hjärnan, och egentligen det enda jag verkligen lägger märke till och intresserar mig vid ett möte. Allt annat är sekundärt och har hon ett spännande och utmanande intellekt så blir hon vacker i mina ögon.
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Vad mig anbelangar så är den mest erotiska detaljen på en kvinna hjärnan
Nu hittar du väl ändå på?
Det är visserligen valår i år, men någon måtta på PK-jakten får det väl vara ;)
 
  • Gilla
Grillo och 4 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nu hittar du väl ändå på?
Det är visserligen valår i år, men någon måtta på PK-jakten får det väl vara ;)
Fast han har ju en poäng - det är ju hjärnan som gör kvinnan/mannen. Vissa kvinnors hjärnor ser allt som förtryck och är aldrig erotiska/sensuella i sitt sätt medans andra kan göra det mesta erotiskt och ser det inte som förtryck att t.ex. bli uppvaktad.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Varför tror män alltid att allt det kvinnan gör är för att behaga mannen? Nog för att man kan dra vissa paralleller ( i det djuriska beteendet) men i det stora hela så gör nog kvinnorna de mesta för att dom vill det själva. Man behöver inte tänka att de gör allt av en viss anledning.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 5 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Varför tror män alltid att allt det kvinnan gör är för att behaga mannen? Nog för att man kan dra vissa paralleller ( i det djuriska beteendet) men i det stora hela så gör nog kvinnorna de mesta för att dom vill det själva.
Nej det tror inte män alltid, långt ifrån!
Som jag antydde i mitt förra inlägg, så tror jag att mycket av det kvinnor gör, framför allt med sitt utseende, mest är till för att imponera på och markera sin status inför andra kvinnor.

Vilken kille bryr sig om ifall en kvinna har läppstift eller målade naglar t.ex.,
eller för den delen högklackade skor?
Ingen som jag vet i alla fall.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej det tror inte män alltid, långt ifrån!
Som jag antydde i mitt förra inlägg, så tror jag att mycket av det kvinnor gör, framför allt med sitt utseende, mest är till för att imponera på och markera sin status inför andra kvinnor.

Vilken kille bryr sig om ifall en kvinna har läppstift eller målade naglar t.ex.,
eller för den delen högklackade skor?
Ingen som jag vet i alla fall.
Då tror jag du har en ganska skev bild av det hela............det är nog tyvärr väldigt många män som tror att kvinnan finns för att behaga mannen.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
det är nog tyvärr väldigt många män som tror att kvinnan finns för att behaga mannen.
Ja, men det motsäger väl inte min åsikt att kvinnor gör detta för att "övertrumfa" andra kvinnor.
Vad bryr sig män om läppsmink och nagellack egentligen?
OK, man kan ju se det så att de som styr ut sig på allehanda sätt är de som är mest angelägna att "fånga" en karl.
 
harry73
Nu är det inte bara kvinnorna som bär obekväma kläder/skor för att uppfylla normen.

Jag är väldig glad att jag aldrig mer behöver ha slips på ellee kavaj när det är 30 grader.

På sommaren skulle jag helst gå rund i kortbyxa och barfota eller med foppatofflor.
Det är dock ingenting jag gör på jobbet. Inte för att de skulle skicka mig hem, men för att det skulle skicka fel signaler över vem jag är.

Jag tror att höga klackar är obekväm, men jag tror också att den extra längden kann vara en fördel i många sammanhang.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tror nog mer på att de flesta kvinnor ser ut som de gör för att de vill det. Annars kan man ju säga att män ser ut som de gör enbart för att fånga kvinnor?
 
Det är väl onödigt att vi karlar spekulerar om det.

Vad säger ni kvinnor?
Vad avgör hurudana skor och kläder ni bär?
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det är väl onödigt att vi karlar spekulerar om det.

Vad säger ni kvinnor?
Vad avgör hurudana skor och kläder ni bär?
Bekvämlighet. Alltid. Numera. Då jag var ung och osäker - det jag trodde gjorde mig attraktiv.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Vad mig anbelangar så är den mest erotiska detaljen på en kvinna hjärnan, och egentligen det enda jag verkligen lägger märke till och intresserar mig vid ett möte.
Det här var ett av det roligaste jag läst på länge!

Nu är jag snart sextio år, och aldrig någonsin har jag, när det väl gäller, hört någon hane på fullt allvar påstå att den kvinnliga hjärnan får hans hormoner att dansa jenka! Det första vi gör är att scanna av de fysiska företrädena. Det är en medärvd reflex! Visst! Humoristiska och kvicktänkta flickor är en extra bonus, men i grund och botten är vi steåldersgubbar med klubban i högsta hugg redo för parning med första bästa hona!

Åter till ämnet!
Pumps gör vackra ben ännu vackrare. Speciellt bakifrån. För att inte tala om gången!* Inget snack om saken. Så när damer skall piffa till sig åker de fotriktiga dojorna med rågummisula i soptunnan och fram kommer stilettklackarna, nagellacken, hela makeupproseduren med consealer, underlagscreamer och hela konkarongen. Dessförinnan skall kroppsbehåringen slitas upp med rötterna.... :surprised: Osv... De flickor jag känner som gillar att klä sig fint är då rakt inte några "förtryckta hemmafruar" utan de mår helt enkelt bra av att känna sig vackra!
Samma sak gäller för karlar som sliter ut sig på gym, för att på sommaren kunna fylla ut ett linne.



Dandyn Staffan

*
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.