Det vet man när köparen säger det, dvs om köparen inte har sagt något fram tills tidsfristen går ut så vill köparen att köpet går igenom.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Förstår inte alla som skriver "öppet köp klausul" "ligger i linje med..." osv

TS kan inte häva köpet med hjälp av besiktniningsklausulen, iom ingen besiktning är gjord och undersökningpliken är inte fullgjord. Det tåget har gått. Punkt.

Att häva i nuläget renderar i avtalsbrott och skadeståndsskyldighet, jag skulle betala säljaren det säljaren önskat och gått vidare tacksam för att det inte blev dyrare.
 
I imported_AX skrev:
Förstår inte alla som skriver "öppet köp klausul" "ligger i linje med..." osv

TS kan inte häva köpet med hjälp av besiktniningsklausulen, iom ingen besiktning är gjord och undersökningpliken är inte fullgjord. Det tåget har gått. Punkt.

Att häva i nuläget renderar i avtalsbrott och skadeståndsskyldighet, jag skulle betala säljaren det säljaren önskat och gått vidare tacksam för att det inte blev dyrare.
Är det här din tolkning eller är det här något du kan backa upp med fakta, dvs vägledande dom när det avgjorts i en rättegång?
Det finns mycket som är oklart vad gäller detta. Exempelvis vad som anses vara en sakkunnig, vem som kan räknas som besiktningsman, hur en besiktning ska gå till.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det finns i princip ingen som fullgör undersökningsplikten fullt ut. Det behövs inte heller. Det finns definitivt inget krav på att anlita en professionell besiktningsman.
 
  • Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
I imported_AX skrev:
TS kan inte häva köpet med hjälp av besiktniningsklausulen, iom ingen besiktning är gjord och undersökningpliken är inte fullgjord. Det tåget har gått. Punkt.
Vad har undersökningsplikten med saken att göra? Så du menar att en ev köpare måste uppfylla undersökningsplikten innan han får använda klausulen, dvs det räcker inte med en vanlig byggnadsteknisk undersökning som normalt är det enda som görs vid en besiktning utan verkligen uppfylla hela undersökningsplikten?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Textdokument som beskriver en klausul för besiktning i avtal med datum och detaljer om återgång av köp.

Så här stod det när jag sålde huset för några år sedan och det var inget konstigt med det.
 
  • Gilla
clobar
  • Laddar…
I imported_AX skrev:
Förstår inte alla som skriver "öppet köp klausul" "ligger i linje med..." osv

TS kan inte häva köpet med hjälp av besiktniningsklausulen, iom ingen besiktning är gjord och undersökningpliken är inte fullgjord. Det tåget har gått. Punkt.

Att häva i nuläget renderar i avtalsbrott och skadeståndsskyldighet, jag skulle betala säljaren det säljaren önskat och gått vidare tacksam för att det inte blev dyrare.
Mitt kontrakt tolkar jag också så, att det måste göras en "besiktning" efter kontraktets undertecknande: "Köparen har rätt att besiktiga fastigheten med hjälp av en sakkunnig person."
 
M maxmsm skrev:
Mitt kontrakt tolkar jag också så, att det måste göras en "besiktning" efter kontraktets undertecknande: "Köparen har rätt att besiktiga fastigheten med hjälp av en sakkunnig person."
Men vad är en besiktning och vad är en "sakkunnig" person?

Är det en okulärbesiktning av fastigheten utanför tomtgränsen? Måste man gå in på tomten? Måste man gå in i huset? Måste man vara i huset en viss tid? osv, osv. D.v.s. vad är egentligen definitionen av en besiktning i detta fall?

Finns det ingen definition kan det ju t.o.m. räcka med att stå vid brevlådan och kolla på gräsmattan (som tillhör fastigheten).

Detta kanske redan har avhandlats i tråden (orkar inte läsa igenom allt)? Ber om ursäkt i sådana fall...
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
E eviljava skrev:
Men vad är en besiktning och vad är en "sakkunnig" person?

Är det en okulärbesiktning av fastigheten utanför tomtgränsen? Måste man gå in på tomten? Måste man gå in i huset? Måste man vara i huset en viss tid? osv, osv. D.v.s. vad är egentligen definitionen av en besiktning i detta fall?

Finns det ingen definition kan det ju t.o.m. räcka med att stå vid brevlådan och kolla på gräsmattan (som tillhör fastigheten).

Detta kanske redan har avhandlats i tråden (orkar inte läsa igenom allt)? Ber om ursäkt i sådana fall...
Det får de lärda tvista om.......
 
harry73
Hetsen på bostadsmarknaden är mäklarens och därmed också säljarens fel.

Hela systemet är uppbyggd så att det skapas stor tidspress på spekulanter, så att de känner sig tvungna att ta snabba (och ogenomtänkta) beslut. Ligger huset för länge ute på hemnet, dras annonsen in igen, för inte får spekulanter får idén att det finns tid att gå igenom fastigheten och kontraktet, samt ha en ordentlig prisdiskussion.

I TS fall var TS osäker om husets fasad mm. och behövde han tid att fundera igenom beslutet. Säljaren ville ha snabba beslut, så TS villkorade med öppen besiktningsklausul. Nu använder TS klausulen och börjar säljaren bråka (sparkar även mäklaren). Jag skulle öht inte ville göra affärer med den säljaren.

Om vi nu tittar på besiktningsklausulen:
M mickan_b skrev:
§16 Besiktningsklausul
Köparen har rätt att efter köpet låta besikta fastigheten med hjälp av sakkunnig besiktningsman.
Om köparen efter att ha genomfört en såden besiktning inte önskar stå fast vid köpet, äger köparen rätt att begära köpets återgång.
Då är min tolkning att besiktningsmannen finns med i beskrivningen för att säkerställa att säljaren ska ge besiktningsmannen tillträde till fastigheten. Sakkunnig står där så att TS inte kan ta med en hel dagisklass, men att det ska finnas en koppling till besiktningsändamålet. Men även här kan TS hävda att barnen finns med för att utvärdera huset från barnens perspektiv, t ex tillgänglighet. Då ska i alla fall en eller några barn få tillträde.
Det finns inga formkrav på besiktningen och det finns inga kriterier för vilken anledning att häva avtalet är godkänd.
Hela besiktningsklausulen är till för att säkerställa köparens rättigheter att kunna besiktiga fastigheten, och inget annat.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
CISCO 74 CISCO 74 skrev:
[bild]

Så här stod det när jag sålde huset för några år sedan och det var inget konstigt med det.
Om köparen hade velat ta dit en egen ”besiktningsman”, hade köparen fått det?
Om inte så går det inte för köparen att göra en jordabalksbesiktning.

Rekommendationen är också att köparen gör sin ”egna” besiktning och inte bara ”köper in sig” i säljarens besiktning.
 
M maxmsm skrev:
Mitt kontrakt tolkar jag också så, att det måste göras en "besiktning" efter kontraktets undertecknande: "Köparen har rätt att besiktiga fastigheten med hjälp av en sakkunnig person."
Men uttrycket "har rätt att" skulle inte jag tolka som att det måste göras.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
I imported_AX skrev:
Förstår inte alla som skriver "öppet köp klausul" "ligger i linje med..." osv

TS kan inte häva köpet med hjälp av besiktniningsklausulen, iom ingen besiktning är gjord och undersökningpliken är inte fullgjord. Det tåget har gått. Punkt.

Att häva i nuläget renderar i avtalsbrott och skadeståndsskyldighet, jag skulle betala säljaren det säljaren önskat och gått vidare tacksam för att det inte blev dyrare.
M maxmsm skrev:
Mitt kontrakt tolkar jag också så, att det måste göras en "besiktning" efter kontraktets undertecknande: "Köparen har rätt att besiktiga fastigheten med hjälp av en sakkunnig person."
En lite djupare förståelse av besiktningsklausulen och vem den är tänkt att skydda krävs nog. Jag håller med om att skrivningen vid en ytlig granskning skulle kunna tolkas som ni gör, men jag övertygad om att en domstol vid en samlad bedömning skulle komma fram till motsatsen.

TS är därtill i mina ögon föga behjälpt av att någon storvulet hävdar att något är på ett visst vis utan någon som helst öppning för diskussion. Å andra sidan kanske TS inte fäster så stor vikt vid den typen av tvärsäkra ounderbyggda påståenden, så skadan är nog begränsad.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns i princip ingen som fullgör undersökningsplikten fullt ut. Det behövs inte heller. Det finns definitivt inget krav på att anlita en professionell besiktningsman.
Nej, och ordet undersökningsplikt handlar ju inte heller om att man har en plikt (gentemot någon annan) att undersöka, utan att åberopande av fel bara kan hörsammas om man först undersökt vad man kan innan köpet gått igenom.
 
S Strontus skrev:
Men uttrycket "har rätt att" skulle inte jag tolka som att det måste göras.
Min åsikt också, men då får köparen inte häva köpet enligt min övriga tolkning.
Nu spelar mitt kontrakt ingen större roll då huset håller på att renoveras av köparen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.