F
Vi bygger ett uterum i fritidshuset med vanligt isolerat "husgolv och "hustak". Uterummet är på ca 14 kvm. Vi har beställt uterumspartier (tvåglas) från Willab - 6 kvm på sydväggen och 8,5 kvm på västväggen. Övriga två väggar är in mot huset. Vi behöver nu fixa ventilationen och tänkte ta tilluft från grunden då vi har en hög plintgrund. En värmeflyttare eller liknande för att blåsa ut frånluft placerar vi troligen på sydväggen. Hur beräknar man vilken storlek på luftflöde som behövs? Funkar en värmeflyttare på 7 W från Jula eller behövs det andra doningar?
 
Varför tror du att det behövs mekanisk ventilation? Borde det inte räcka med en ventil på varje sida av uterummet?
 
F
G Guson skrev:
Borde det inte räcka med en ventil på varje sida av uterummet?
Du menar en på västväggen och en sydväggen och de får själva bestämma vem som är från och tilluft ? Jag tror inte det får ner tempen så effektivt. Enligt länken så är instrålningen 1kW per kvadratmeter. https://www.svensksolenergi.se/fakta-om-solenergi
Om vi antar att 50% skärmas av så ger det ändå 3-4 kW i det lilla rummet som ska hanteras av två ventiler där inflödet kanske är luft med temp kring 20 grader.
 
Är inte glaspartierna öppningsbara? Temperaturen får väl bli det den blir när ni inte använder rummet och när ni sitter där öppnar ni så det blir behagligt. Med stängda partier får ni lätt 40-50 grader i rummet. Jag har ett liknande rum själv. "Tätt" golv och kanalplast till tak. Jag tar in varmluften i källaren med en termostatstyrd kanalfläkt för att värma källaren. Det sänker inte rumsluften märkbart en solig dag.

Ja, det var så jag menade med placeringen av ventilerna för övrigt.
 
Redigerat:
Jag har en inglasad veranda med kanalplasttak. Hittills i år är rekordet 55+grader. Har satt i en 125 mm rörfläkt på 16W, den gör ingen märkbar eller mätbar skillnad. Jag har loggning av temp och ser ingen skillnad med eller utan fläkt.
Så min slutsats är att skall man kyla behövs stort luftbyte, jag har en större fläkt att testa, men då krävs lite ombyggnad.
 
Håller med tidigare talare man behöver en väldigt stor fläkt för att få någon effekt, öppna glaspartierna när du ska använda uterummet istället.
Räknar man på det, om vi antar ett delta T på 20°C så behövs ett flöde på 4000/1,2*20 = 166 l/s för att motverka motsvarande inkommande 4kW solinstrålning, plus att delta T minskar när du vädrat ut en del så de sista graderna från ca 30-35°C ner mot utetemp behöver du dubbla det flödet, det blir dyrt med en sån fläkt, dom tar stor plats och lever om.
 
F
Ok. Låter som att det är läge att ge upp tanken på att direkt kunna gå in i ett hanterbart tempererat uterum en solig sommardag. Sätter in två ventiler men då mer för att motverka instängd lukt och fukt. Kanske fundera på någon typ av styrbar solavskärmning istället. Några tips där?
 
BirgitS
Har en släkting med uterum med stora fönster på tre sidor så det är ju sol hela dagen. När det är soligt på sommaren öppnar de två vädringsfönster som är närmast husväggen och ett fönster rakt ut samt drar för tunna vita gardiner innan de går hemifrån på morgonen, och då kan de utan problem sätta sig där direkt de kommer hem på eftermiddagen och deras olika växter (oliv, citrus, fikon etc.) klarar sig bra.
 
  • Gilla
Wallin_mark
  • Laddar…
V
Om du vill ha behaglig temperatur är det nog en AC som gäller.
 
O ogget skrev:
Håller med tidigare talare man behöver en väldigt stor fläkt för att få någon effekt, öppna glaspartierna när du ska använda uterummet istället.
Räknar man på det, om vi antar ett delta T på 20°C så behövs ett flöde på 4000/1,2*20 = 166 l/s för att motverka motsvarande inkommande 4kW solinstrålning, plus att delta T minskar när du vädrat ut en del så de sista graderna från ca 30-35°C ner mot utetemp behöver du dubbla det flödet, det blir dyrt med en sån fläkt, dom tar stor plats och lever om.
Jag har en 160mm Ec kanalfläkt monterad under altangolvet, den blåser in sval luft via ett galler i golvet.
Jag styr den med tellstick i 2 olika hastigheter beroende på temperatur och om altandörren är öppen eller stängd.
Som du säger så låter den rätt störande på högsta hastighet, men i det läget går den bara när vi har altandörren stängd och över en viss temp.
Kommer inte ihåg hur mycket fläkten orkar sänka tempen, det var ett tag sedan det var varmt här, men vad jag kommer ihåg så kan den få ned den till runt 35 istället för 50-55.
När vi är hemma stänger vi fläkten och öppnar dörrarna istället.
https://www.soliduct.se/kanalflakt-ec160/p-2684.htm
Ett ventilationsgaller i ett trägolv, en del av ett system för temperaturreglering styrt med tellstick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
För att få en bättre/lägre temperatur i uterummet, skall man helst stoppa solstrålarna innan glas/plasttaket.

Har själv uterum på 25 kvm med 50 mm kanalplasttak, kommer lätt upp i höga temperaturer

Monterade en takmarkis i höstas, och den gör skillnad,
Nackdelen är att det blir relativt mörkt och är rätt så dyr.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har en 160mm Ec kanalfläkt monterad under altangolvet, den blåser in sval luft via ett galler i golvet.
Jag styr den med tellstick i 2 olika hastigheter beroende på temperatur och om altandörren är öppen eller stängd.
Som du säger så låter den rätt störande på högsta hastighet, men i det läget går den bara när vi har altandörren stängd och över en viss temp.
Kommer inte ihåg hur mycket fläkten orkar sänka tempen, det var ett tag sedan det var varmt här, men vad jag kommer ihåg så kan den få ned den till runt 35 istället för 50-55.
När vi är hemma stänger vi fläkten och öppnar dörrarna istället.
[länk]
[bild]
Hej
Har du fler bilder
På hur du gjort detta med kanalfläkt under golvet? Intresserad att göra samma sak.
 
E eriklindtorp skrev:
Hej
Har du fler bilder
På hur du gjort detta med kanalfläkt under golvet? Intresserad att göra samma sak.
Bara den här,
Övervakningskamera monterad på balk under tak med synliga kablar och fuktspår på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Bara den här,
[bild]
Oj jaha du hade så mycket plats under uterummet. Vi har bara ca 40cm till marken. Tror du det funkar ändå?
 
  • Gilla
Thom@z
  • Laddar…
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
För att få en bättre/lägre temperatur i uterummet, skall man helst stoppa solstrålarna innan glas/plasttaket.

Har själv uterum på 25 kvm med 50 mm kanalplasttak, kommer lätt upp i höga temperaturer

Monterade en takmarkis i höstas, och den gör skillnad,
Nackdelen är att det blir relativt mörkt och är rätt så dyr.
Jag tillhör ju gruppen som tycker att uterum vill man ju ha ljust i. Lösningen på värme där under sommarmånaderna skulle jag lösa med uppvikningsbara fönsterpartiet så man får luftgenomströmning och inte växthuseffekt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.