Jag säger som wojda; llvp för värme och el för tappvarmvatten. Vansinnigt billigt, enkelt, smidigt och bekvämt. När det kryper ner till tvåsiffrigt minus, så kör du igång pelletskaminen också. Där har du en bra lösning för en väkdigt mycket billigare peng än både fjärrvärme, bergvärme och lvvp.
 
Jag bor också lite långt norrut så förhållandena är inte riktigt likadana, men först av allt vill jag säja att fjärrvärme är sista alternativet p.g.a. dyr installation och att man har satt sig i en situation som är svår att ångra och en prisbild per kWh som tenderar att stiga snabbare än andra alternativ.

Mitt system är en pelletsbrännare i en vedpanna som matar en acctank. Till den har jag kopplat solfångare som hjälper till från mitten av mars och till, beroende på höstvädret, mitten av oktober. Jag räknar nu med att kunna avsluta pelletseldningen vid månadsskiftet, och bara använda solvärmen.
Jag har bulkleverans som är billigaste (och enklaste) alternativet och bränner ung. fyra ton /år till en kostnad av c:a 9 000:-. Skulle det djävlas på något sätt så finns en elpatron i acctanken som tar vid om solen är allt för länge borta el. brännaren lägger av, vilket bara hänt en gång då elektroniken i min gamla brännare (då 13 år) brann upp. Jag askar ur var annan el. tredje vecka beroende på utetemperatur med dammsugare och askavskiljare, tar 10 - 15 minuter. Askan sprider jag i den omgivande skogen som gödsel, speciellt för vildhallonen.
Jag känner en kvinna i Brantevik som har samma system som jag, och hon är lyrisk vad lättskött och miljövänligt det är.
En annan fördel är att murstocken hålls varm, vilket betyder att temperatursvängningar inomhus är minimala.

Lycka till i dina funderingar och ditt beslut
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
H hullan skrev:
Tidigare ägaren har kört med någon form av dammsugare och avskiljare (typ canvac) men jag antar att detta inte tar bort alla partiklar?
Det är inte direkt nyttigt med småpartiklar, oavsett var de kommer ifrån, i stor mängd nej. Men det löses i det här fallet lätt med en dammsugare med HEPA-filter på. Byt också dessa enligt tillverkarens anvisningar, typiskt någon/några gånger per år. (De flesta struntar i det).

Denna fångar (förutsatt att den är tät) alla relevanta partiklar. Använd som sagt någon form av föravskiljare, annars så pajjar dammsugaren.


Annars så är fjärrvärme maximalt bekvämt. Tyst, och bara går och går och går. Finns inga dyra delar som kan krångla heller. MEN, man tar som sagt en risk eftersom man sätter sig i knäet på en enda leverantör, med allt vad det innebär. Priserna varierar också kraftigt i landet, och kan också ändras kraftigt om leverantören byter händer. Så det finns både för och nackdelar.

Jag har haft bra och billig fjärrvärme i tio år nu (för bra, den taxa jag valde går inte att teckna längre). Men det är inte alla förunnat, och hur det går framöver det får vi se. Min leverantör bytte just ägare, så den som lever får se...

DOCK, som andra sagt. Börja du med elpatronen först. Det blir billigast och enklast i det korta loppet. Du kan fundera över nytt värmesystem bra lång tid för en billig peng på det sättet.
 
M mawno skrev:
Jag har tidigare haft pellets men det är mest bekymmer tycker jag.
Det ska bäras flera ton pellets varje år. Det ska sotas och göras rent. Pannan stannar säkert någon gång per år om man inte vaktar den som en hök, det gör iofs morgonduschen mer spännande... Nu i år har det dessutom varit pelletsbrist pga att leverantörerna är klåpare.
Om jag hade haft möjlighet till fjärrvärme så hade jag bytt utan att blinka. Nu har vi bytt till värmepump.
Enda fördelen med pellets är att man håller murstocken varm och torr, men det finns ju skorstenhuvar...
Ja, den tiden man sparar in på istället för att bära pellets kan man lägga på gymmet! :rofl:
 
Kan bara tala för mig själv, men att lägga ner pelletseldning till förmån för en värmepump är bland det bästa jag gjort vad gäller boendet. Så j-a gött att slippa askande och sotande. Plus att min elräkning blev LÄGRE.
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Mina tankar

Bergvärme = dyrt installera men överlägsen Lifecyclecost om elen är billig. 90 skåp i utrymme
Luft vatten = lite billigare än berg i installation och lite dyrare lcc. 90 skåp + ful ljudlig låda ute
Luft luft = mkt billigare än ovan, sämre verkningsgrad än ovan. Liten låda inne, ful låda ute men kyla på sommaren!
Fjärrvärme = inte så dyr installation, tar minimal plats men drift är helt beroende på kommun
Pellets = relativt billig installation och drift, tar en massa plats & men massa arbete
Ved = kan nog bli rätt dyrt att installera (panna & acktankar) jävla jobb och bara för hard core folk. Med egen skog dock billigast av alla....
 
Har haft pellets i ca 10 år kombinerat med en äldre luftvattenpump som inte riktigt orkar med när det blir kallt och nu skall pelletsskiten väck. Priset på pellets har nära nog fördubblats sen jag satte in en billig anläggning i en befintlig ctc 1100 family panna. Mycket bärande, platskrävande och skitigt och numera ingen vinst mot min trötta värmepump. Hade jag haft acktank och en riktig pelletspanna hade nog läget varit ett annat. Droppen var när pelletsen tog slut hos leverantören i vintras, 16 grader inomhus...
Blir en ny luftvattenpump förmodligen en ctc
 
Investeringar i huset ser jag gärna långsiktigt. Så att värma huset med en gammal el värmare lockade inte speciellt mycket. Jag vet inte var Ni köper elen som har blivit så billig den senaste åren, själv tycker jag den blir dyrare. Att värma huset med elvärme är inte ekonomiskt. Att räkna hem investeringen av en ny anläggning räknar man hem ganska snabbt. Men visst, det tar några år att räkna hem kalaset. Men sen är det lugnt och elvärmen blir en förlust.
När det gäller val av värme så för min del vill jag inte använda pellets eller ved. Jag vill inte ha någonting som brinner för att värma mitt hus. Det känns osäkert ( Det är psykiskt, jag vet)
Fjärrvärme? Är helt klart ett alternativ. Det har många fördelar, jag hade inte tvekat att välja fjärrvärme om det gått. Att konkurrensen är väldigt låg är en nackdel.
bergvärme? Helt klart ett vettigt alternativ Kräver dock borrhål vilken kan vara svårt ibland.
Luft/vatten. Absolut ett vettigt alternativ, slipper borrhålet så den passar lättare. Som skrivits tidigare kräver utedel som kan vara en nackdel om man inte hittar ett bra ställe. Dock tycker jag inte att den stör så mycket på sommaren. Eftersom den går på ett lägre varvtal.
Luft/luft är inget eget alternativ egentligen. Planlösningen är viktig för att det ska fungera så effektivt som möjligt.

Att göra sig av med pelletsen tycker jag är vettigt.
Bergvärme eller Luft vatten? Det är en balansgång. Som jag förstått det så är dessa idag lika bra. Kan vara så att bergvärme fungerar bättre på större hus runt 200kvm. Men be mig inte om källor :) Det kan finnas fel effektiviteten.
Men har du stor tomt skulle jag nog ändå välja bergvärme. Lite dyrare i startkostnad. Eftersom borrhålet kostar. Men det har man kvar...
Men fjärrvärme jag är ändå väldigt positiv till det. Fördelen att pumpen tar liten plats är stor. Både bergvärme och Luft / vatten tar större plats. Inomhus tar de väl lika stor plats båda två...
 
Jag är tacksam för alla synpunkter jag fått i tråden. Känslan är att vi kommer överge pelletsen för fjärrvärme... men jag kommer att få tampas med pelletsen ett tag.

Hur försiktig ska jag vara och hur försiktiga är ni när ni askar och sotar? Använder ni andningsmask?

Kaminen är en solida calimax som står i ett vardagsrum. Jag har en flicka på ett år och är själv inte så himla glad för askmoln så försiktighet är prio ett. Kommer såklart att köpa en grovavskiljare till dammsugaren.
 
Som med allt, ha bra grejer. Jag kör alltid med andningsskydd, både när askar ut och när jag fyller pellets. Åter igen, köp inget skit, utan köp ett bra engångsfilter så kan du använda det många gånger.

Sen om du ska elda pellets, se till att ha bra logistik på allt. Det är enormt viktigt. Jag hade aldrig någonsin orkat åka till byggmax eller liknande varje vecka och köpa mig några påsar i stöten. Det blir ett evigt jobb och du lägger ner efter några veckor. Köp några pallar i stöten och lagra in allt på bra ställe nära kaminen. Tänk på hur du minimerar bärningen av pellets.

Jag eldar 10 pallar pellets per år och tycker inte det är ett dugg jobbigt. Men då har jag en bra logistik på allt och bra grejer.
 
  • Gilla
läppglans
  • Laddar…
H hullan skrev:
Tack för all svar. Har sonderat vidare lite i eftermiddag. Ingenting kommer göras i någon hast men måste ändå planera lite.

Det visar sig att jag kan få fjärrvärme där huset är - vilket såklart fick mig nyfiken, kostnaden är 66000:- med allt (grävning, installation, aggregat och avhärdningsfilter)

Jag är typen som hellre har det bekvämt snarare än att jaga hundralappar. Jag kommer fixa och pula mycket med huset men just värmen är något som bara ska funka i min värld.

Vad hade ni gjort?
Aldrig fjärrvärme. Dom ha en monopolställning. Är dit system anpassad till dom så sitter du fast i deras händer. Det är mig veterligen inte lika enkelt att byta leverantör på fjärrvärme som på el eller tele.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
T tulpenmichel skrev:
Aldrig fjärrvärme. Dom ha en monopolställning. Är dit system anpassad till dom så sitter du fast i deras händer. Det är mig veterligen inte lika enkelt att byta leverantör på fjärrvärme som på el eller tele.
Många fjärrvärmeleverantörer har som villkor att du inte dår ha alternativa värmekällor i huset. Maffiametoder.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
I ett nybyggt hus 2018 med isolering som uppfyller boverkets krav så är det totalt sett inte sällan mest ekonomiskt att värma huset med el.
 
H hullan skrev:
Jag är tacksam för alla synpunkter jag fått i tråden. Känslan är att vi kommer överge pelletsen för fjärrvärme... men jag kommer att få tampas med pelletsen ett tag.

Hur försiktig ska jag vara och hur försiktiga är ni när ni askar och sotar? Använder ni andningsmask?

Kaminen är en solida calimax som står i ett vardagsrum. Jag har en flicka på ett år och är själv inte så himla glad för askmoln så försiktighet är prio ett. Kommer såklart att köpa en grovavskiljare till dammsugaren.
Jag använder aldrig andningsmask. Draget i skorstenen suger askdammet åt rätt håll, och när jag sedan sätter dit dammsugarmunstycket så åker det direkt in i grovavskiljaren.
 
H hullan skrev:
Nybliven husägare, köpte såklart inte huset pga det befintliga värmesystemet utan det var andra kvaliteter som lockade oss.

Huset värms upp av en vattenmantlad pelletskamin... och jag bara känner att efter ett par uraskningar och sotningar kommer jag inte palla. Har bott i hyreslägenhet och varmvatten är inget man ska behöva elda för... känns som 1920 :)

Där är lite kring pellets som oroar mig:

Jag är allmänt skeptisk till allt som har med sot och aska att göra och jag antar att hur försiktig man än är kommer man få i sig lite fin pellets-aska och dylikt när man städar kaminen. Kaminen står också i ett vardagsrum och jag är inte särskilt sugen på att få aska i rummet.

Tidigare ägaren har kört med någon form av dammsugare och avskiljare (typ canvac) men jag antar att detta inte tar bort alla partiklar?

Är min oro helt obefogad? eller är det som jag tror = inget vidare alls ur hälsosynpunkt att hålla på med pelletseldning?

funderar på om man bara ska låta kaminen stå och istället lägga 100k på en luft/vatten från IVT...
Jag kan bara säga att efter att ha eldat med pellets i 8 år så bytte jag till luft/vatten och jag brukar säga till alla att det är något av det bästa jag någonsin gjort. Slippa allt jobb ( hämta, fylla på, sota mm ) och istället ha en anläggning som sköter sig själv. Kanon skönt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.