Rent teoretiskt kan man tänka sig att ha en jordfelsbrytare som inte bryter nollan, men den måste ju fortfarande ha nollan igenom sig, annars kan den inte fungera som jordfelsbrytare. Jag har dock inte sett något sådant djur.

Och här var ju problemet att det inte verkar finnas en nolla i dosan.
 
Kan jag på något sätt testa/mäta vad som går via JFB och inte. Bryter jag i JFB så försvinner spänningen i samtliga uttag samt belysning i huset så inte mycket jag kan testa där och då. Har fått höra att JFB alltid bryter strömmen i hela huset men här sägs det att det att vissa saker kan vara förbikopplade så hur ska jag kunna ta reda på vad som är vad?

Om jag har ett vanligt jordat eluttag med en gulgrön jord så borde väl den vara kopplad via JFB, eller?

Tänker att jag kanske bara tar och skarvar från ett befintligt jordat eluttag i tvättstugan istället. Den kabeln går direkt till centralen också utan några andra skarvar på vägen och säkringen tycks inte bryta något annat än just det uttaget. Borde väl vara enklare, säkrare och enligt "lag" förutom att jag gör det själv.
 
Kan jag på något sätt mäta mig till om en ledning är nolla eller jord?
 
Om spänningen försvinner när jordfelsbrytaren har löst ut, då är det uttaget/dosan kopplat via jordfelsbrytaren.
 
tommib
T twp skrev:
Kan jag på något sätt mäta mig till om en ledning är nolla eller jord?
Ja, men du måste veta vad du gör och varför. Du måste också ha en grundläggande förståelse för hur ett elsystem är uppbyggt och du måste veta specifikt hur ditt system är byggt. Det tar man reda på genom att följa trådarna.
 
H hempularen skrev:
Om spänningen försvinner när jordfelsbrytaren har löst ut, då är det uttaget/dosan kopplat via jordfelsbrytaren.
Är det 100% säkert? För isf. går allt via JFB så då behöver jag inte oroa mig för den saken längre.
 
Det enda fall jag kan tänka mig att det inte stämmer, är om du har el kopplat via en kontaktor (relä) som i sin tur styrs av något som kopplas via jordfelsbrytare.

Men hur säker är du på att du verkligen kollat allt (ex. dosan ifråga) med jfb i läge av?

Och obervera att jag skrev "försvinner". Det innebär att man konstaterar att det finns spänning när jfb är till, och att den försvinner när jfb slås av. Det kan finnas andra anledningar att elen är mer eller mindre tillfälligt bruten till ett uttag.
 
H hempularen skrev:
Det enda fall jag kan tänka mig att det inte stämmer, är om du har el kopplat via en kontaktor (relä) som i sin tur styrs av något som kopplas via jordfelsbrytare.

Men hur säker är du på att du verkligen kollat allt (ex. dosan ifråga) med jfb i läge av?

Och obervera att jag skrev "försvinner". Det innebär att man konstaterar att det finns spänning när jfb är till, och att den försvinner när jfb slås av. Det kan finnas andra anledningar att elen är mer eller mindre tillfälligt bruten till ett uttag.
Jag har mätt upp 220-230V mellan jord (röd kabel) och ledarna samt 380V mellan ledarna när JFB är till. Bryter jag kontakten i JFB så är det ingen spänning i dosan hur jag än mäter mellan de olika trådarna. I befintliga vägguttag har jag mätt på liknande sätt och har 220V när JFB är till och ingen spänning alls när den är frånkopplad. Har inte gått och mätt i hela huset men konstaterar att allt annat slocknar när jag bryter JFB. Har bara mätt exakt vi de punkter som kan vara aktuella att skarva från.

Ska jag mäta på något annat sätt?
 
Det jag tycker du ska göra är att inse dina begränsningar inom detta område och ta hjälp med denna installation. Din ignorans av t.ex tommib's brasklappar är illavarslande. Har du familj? Du vill väl inte orsaka en olycka?

Det finns inga moment av chansningar eller antaganden inom elinstallation, och du kan heller inte koppla efter instruktioner du får härifrån eller på annan hörsägen utan du måste själv förstå vad du gör. Du måste själv förvissa dig om att du vet hur du ska kontrollera om JFBn finns med i spelet eller inte. Du måste själv identifiera N-plinten före och efter JFBn. Du måste veta hur du kontrollerar att villkoren för skydd mot elchock är uppfyllda i garaget.

Detta krävs dock inte kärnkraftskunskap här, utan det handlar mest om självinsikt och förmåga att ta till sig råd.
 
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det jag tycker du ska göra är att inse dina begränsningar inom detta område och ta hjälp med denna installation. Din ignorans av t.ex tommib's brasklappar är illavarslande. Har du familj? Du vill väl inte orsaka en olycka?

Det finns inga moment av chansningar eller antaganden inom elinstallation, och du kan heller inte koppla efter instruktioner du får härifrån eller på annan hörsägen utan du måste själv förstå vad du gör. Du måste själv förvissa dig om att du vet hur du ska kontrollera om JFBn finns med i spelet eller inte. Du måste själv identifiera N-plinten före och efter JFBn. Du måste veta hur du kontrollerar att villkoren för skydd mot elchock är uppfyllda i garaget.

Detta krävs dock inte kärnkraftskunskap här, utan det handlar mest om självinsikt och förmåga att ta till sig råd.
Jag ignorerar ingen och hoppas att kunna få hjälp här att lära mig. Har kollat lite på diverse instruktioner, föreläsningar och instruktioner på nätet men hänvisa mig gärna till någon sida där jag kan lära mig nödvändig/grundläggande kunskap.
 
T twp skrev:
Jag ignorerar ingen och hoppas att kunna få hjälp här att lära mig. Har kollat lite på diverse instruktioner, föreläsningar och instruktioner på nätet men hänvisa mig gärna till någon sida där jag kan lära mig nödvändig/grundläggande kunskap.
Det är också därför som att jag börjat tänka om och funderar på att skarva på ett befintligt enfas uttag istället. Känns som att det är mycket enklare och säkrare så länge som det är jordat och går via JFB.
 
tommib
Du kan söka p t.ex. Bos artiklar om det svenska elsystemet här på BH .De ger en bra introduktion till ämnet.

På Kjell & Cos hemsida finns också deras bok "Så funkar det" (eller vad den nu heter) som enkelt förklarar hur elsystemet är uppbyggt.

Läs dem och presentera sedan en hypotes om hur du ska koppla.
 
tommib tommib skrev:
Du kan söka p t.ex. Bos artiklar om det svenska elsystemet här på BH .De ger en bra introduktion till ämnet.

På Kjell & Cos hemsida finns också deras bok "Så funkar det" (eller vad den nu heter) som enkelt förklarar hur elsystemet är uppbyggt.

Läs dem och presentera sedan en hypotes om hur du ska koppla.
Tack för tipset men läsa böcker är inte riktigt min grej. Vore bra med filmer på Youtube exempelvis. Har redan kollat en del och är inte helt korkad men det här med el är nytt för mig och ställer hellre fler dumma frågor med risken att låta som en idiot än att riskera att göra något galet. Det är inte heller jättelätt att omvandla teori till praktik och ormboet i centralen är inte jättelätt att tyda.
 
T twp skrev:
Tack för tipset men läsa böcker är inte riktigt min grej. Vore bra med filmer på Youtube exempelvis. Har redan kollat en del och är inte helt korkad men det här med el är nytt för mig och ställer hellre fler dumma frågor med risken att låta som en idiot än att riskera att göra något galet. Det är inte heller jättelätt att omvandla teori till praktik och ormboet i centralen är inte jättelätt att tyda.
Man lär sig inte det du ska göra genom att titta på några filmer på Youtube. Om jag minns rätt är lärlingstiden 1600 h och det ska göra efter 3 års studier.
Inse att det här är inget du klarar själv... Din idé om att koppla från ett befintligt vägguttag kan också vara helt galet. Du kan kanske inte tvätta samtidigt som du grejar i garaget t. ex. Det finns helt enkelt för många fallgropar på vägen och det går inte att förklara enkelt och framförallt inte på ett forum.

Jag försöker inte skriva något på näsan men tänk efter en gång till. Är det värt ett nedbrunnet hus eller något ännu värre?
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Som sagt, framförallt med tanke på hur det ser ut i din central, så tycker jag inte att du skall ge dig på det här. Det går inte att klara alla möjligheter till fel/konstigheter, bara med frågor på ett forum.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.