Jag tycker nog att TS ska kämpa vidare pellets åtminstone ett år till och inte göra något förhastat. Själv eldar jag ved och visst är det lite pyssel. Annars kan ju lägenhet vara ett alternativ om man inte vill anstränga sig lite.
 
  • Gilla
wolw och 3 till
  • Laddar…
Jag eldar pellets med en liten kamin som står i vardagsrummet - endast för rumsvärmen. Vidare har jag el-varmvattenberedare. Årskostnaden är 2 pallar pellets och knappt 8000 kwh för hushållsel inkl bastu och viss golvvärme. Tycker det är "mysigt" att sköta kaminen; dagligen fylla på pellets och tvätta glasrutan och sedan rensa sot ca var femte dag. Har överhuvud taget inte reflekterat på om sotpartiklarna - de få som "smiter ut" av misstag -skulle vara farliga i jämförelse med att vara bosatt vid trafikerad gata i någon av våra storstäder.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog starkt rekommendera en elektrisk varmvattenberedare för varmvattnet och hålla det separat från värmen. Det är vansinne att elda enbart för att få varmvatten. Då kan man skippa värmen när man känner för det och ändå ha tillgång till varmvatten. Dagens beredare är så bra att det knappast är en merkostnad förutom beredaren. Själv hade jag planerat ett pannbyte för många år sen så jag satte in en temporär elberedare och den har blivit kvar kan jag säga. Kan inte ens påstå att det märks på elräkningen.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
En fråga till TS , vedeldning skapar en hög framledningstemp till dina radiatorer.
Om du tänker byta till värmepump måste dina radiatorer dimensioneras (bytas) därefter för att du ska få
tillräcklig värme i huset. Vet du vad du har för radiatorer ?
 
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
Tack för all svar. Har sonderat vidare lite i eftermiddag. Ingenting kommer göras i någon hast men måste ändå planera lite.

Det visar sig att jag kan få fjärrvärme där huset är - vilket såklart fick mig nyfiken, kostnaden är 66000:- med allt (grävning, installation, aggregat och avhärdningsfilter)

Jag är typen som hellre har det bekvämt snarare än att jaga hundralappar. Jag kommer fixa och pula mycket med huset men just värmen är något som bara ska funka i min värld.

Vad hade ni gjort?
 
Jag hade kört på pellets.
Aldrig fjärrvärme frivilligt.

Men uppenbarligen prioriterar TS helt annorlunda.
Tycker TS har resonerat igenom frågan bra, och klargjort sina egna önskemål/prioriteringar, så vad spelar det för roll vad vi andra tycker? :)

Det absolut enklaste, är elvärme. Dock inte det billigaste. Men om man inte har en väldigt hög energikonsumtion till sitt hus så är det inte så lätt att göra ett lönsamt byte av uppvärmnings-/varmvattensystem.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Fjärrvärme kan jag rekomendera.
Inte mycket meck med det sköyer sig själv.

Men fjärrvärme kostar olika överallt och kanske inte är billigt att varken intallera eller använda men det är nästan lika bekymmerfritt som elvärme.
Och har man redan vattenburet så är det också fördel att slippa konvertera
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Eller alternativ 3... Luft/Luft VP för 15-18000 kr och Pellets de värsta dagarna
 
  • Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Hej
Om du redan har en acc tank och pelletskamin så hade jag behållt de ..
Hade då köpt en värmepump ftån Ivt eller ctc som man kan ansluta alternativa värmekällor till dvs du kopplar in din pellets kanin och din acctank till den ..
Så när du vill troligen när det är mer än -5 ute kan du komplettera med att starta pelletskamin
Så spar du garanterat pengar ,,
Jag har själv en ctc värmepump med acctank samt en vattenmantlad kamin
 
Jag har tidigare haft pellets men det är mest bekymmer tycker jag.
Det ska bäras flera ton pellets varje år. Det ska sotas och göras rent. Pannan stannar säkert någon gång per år om man inte vaktar den som en hök, det gör iofs morgonduschen mer spännande... Nu i år har det dessutom varit pelletsbrist pga att leverantörerna är klåpare.
Om jag hade haft möjlighet till fjärrvärme så hade jag bytt utan att blinka. Nu har vi bytt till värmepump.
Enda fördelen med pellets är att man håller murstocken varm och torr, men det finns ju skorstenhuvar...
 
  • Gilla
nissebrun
  • Laddar…
J
Jag har kört pelletsvärme i 13 år. Värmer upp 300kvm för runt 18000 om året. Kör bulk-leverans av pellets så inget manuellt släpande av säckar, de blåser in pellets i ett förråd som står bredvid huset där den sen transporteras ned i pannrummet med en skruv. Har byggt hela anläggningen själv eftersom jag tyckte att det var intressant teknik och för att jag kunde. Det har fungerat relativt bra, när något har gått sönder så har jag lagat det själv. Man får vara lite beredd att plocka fram både lödkolv och slägga om det jäklas. De senaste 13 åren så har vi haft totalt 3-4 stora stopp som inneburit att vi inte haft någon värme i 1-2 dygn under tiden jag reparerat. Under sommarhalvåret så kör jag varmvatten på el enbart. Om du trimmar in brännaren rätt så ska du kunna dra ner ur-askningarna till var 4-5 vecka, men det beror också på vilken kvalitet det är på pelletsen du får tag i. Bulk-leveranserna har förfinats väldigt de sista åren, i början var det väldigt mycket vilda västern. Bland annat så sprängde leverantören mitt pelletsförråd så att hela väggen till pannrummet i källaren rasade för att han missade att titta på mätarna, tydligen så var kaffetermosen intressantare :) Det som fått mig att börja fundera över en ny lösning är att det ofta går sönder något eller strular när jag inte är hemma. Reser 100 nätter om året i tjänsten och det är inte så kul när frugan ringer och säger att pannan pajat när man sitter på andra sidan Atlanten.
 
B burtrask skrev:
dessvärre måste jag hävda att den sanningen är 10år gammal
inte ens byggmax pellets är så billig och du har knappast 100% verkningsgrad
medans elpriserna de senaste 5 åren har varit historiskt låga.
om man tecknat fastpris på 3 år mars 2016 så hade man kunnat köra el billigare än pellets i 3 år
Du glömmer kanske leveransavgiften på el som är i princip lika hög som elen själv. Och pellets är BILLIGT jämfört med el. Vi hade direktverkande el innan med totalt 40000kW/år. Efter pelletskamin har vi 12800kW/år + 2 pallar pellets a´ 2000:-.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Nej för tusan, ut med skiten

Köpte hus för elva år sedan, och i källaren står det en pelletspanna som var nästan ny när vi köpte huset
Även om det är smidigt att hålla på med säckar med pellets, så är det fortfarande Vedhantering
Det känns inte som 2018

Satsa på bergvärme, det kommer ja göra nästa år
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
H hullan skrev:
Tack för all svar. Har sonderat vidare lite i eftermiddag. Ingenting kommer göras i någon hast men måste ändå planera lite.

Det visar sig att jag kan få fjärrvärme där huset är - vilket såklart fick mig nyfiken, kostnaden är 66000:- med allt (grävning, installation, aggregat och avhärdningsfilter)

Jag är typen som hellre har det bekvämt snarare än att jaga hundralappar. Jag kommer fixa och pula mycket med huset men just värmen är något som bara ska funka i min värld.

Vad hade ni gjort?
skulle utan tvekan kopplat in mig på fjärrvärmen enkelt och min bedömning är att den kommer alltid att vara billigare än el, värmepump är bra men kräver betydligt mer investering som du har svårt att tjäna in mot fjärrvärme. har själv värmepump (bergvärme) billigt att driva men dyr investering. bor dock på landsbygd så fjärrvärme är inte aktuelt. kaminen ska man enligt mig ha för att elda när man vill ha det mysigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.