Att ha underhållsvärme på ett avställt hus verkar som bortkastade pengar.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Har men ett modernt kylskåp som är igång så kräver dessa oftast en undehållsvärme på omkring 16 grader.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att ha underhållsvärme på ett avställt hus verkar som bortkastade pengar.
Det beror ju på hur säker man är på att ha lyckats tömma allt vatten.

I sommarstugan mina föräldrar hade, tömde vi vattnet varje år. Ändå frös ett rör sönder i väggen till badrummet 12 år efter att badrummet byggdes. Rören låg med lite bakfall inne i väggen, visade det sig. Man kunde se diverse deformationer på röret, det hade frusit många gånger innan en av deformationerna blev så stor att röret frös sönder.
 
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Har men ett modernt kylskåp som är igång så kräver dessa oftast en undehållsvärme på omkring 16 grader.
Fast TS vinterstänger huset under närmare ett halvår så då tömmer hon och stänger säkert även kylen.
 
L Lindamyz skrev:
Huset är gammalt och behöver luftas, de instruktioner vi fick från förra ägarna var att ha på pumpen hela året och inte stänga dörrarna så att cirkulation blir bra.

Vi stänger av vatten på vintern (nov-april) och öppnar upp huset april för att sedan vara där från och till under vår och sommar.
Huset är ett bulhus (korsvirke) från 1700talet.
För ventilation har pumpen ingen betydelse, utan ni ska istället skaffa tilluftsventiler och sedan en fläkt i badrum/toalett som går på lågvarv året runt.
Ett hus som inte värms kan börja få unken lukt beroende av vilket material det är byggt med och speciellt om det gjorts lite renoveringar med moderna material/isolering. Även möbler kan få detta beroende av material. Så för att undvika den risken är det underhållsvärme som gäller, där det finns lite olika teorier men runt 10 grader som lägst är vad de flesta anger.
Underhållsvärme minimerar också risken att maskiner, blandare, etc, ska frysa sönder om den inte blir helt tömda.
 
A AndersS skrev:
För ventilation har pumpen ingen betydelse
Nu är jag i och för sig en förespråkare av kallställning men kan man verkligen säga att värmen pumpen tillför saknar betydelse för ventilationen. Om huset har självdragsventilation borde den rimligen fungera bättre om inomhusluften värms.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu är jag i och för sig en förespråkare av kallställning men kan man verkligen säga att värmen pumpen tillför saknar betydelse för ventilationen. Om huset har självdragsventilation borde den rimligen fungera bättre om inomhusluften värms.
Visst fungerar självdrag bättre med värme, men jag skulle hellre vilja styra flödet från huset och ut via toalett/duschutrymme. Med lite otur får du en uttorkad brunn/vattenlås och så drar du ut den "doften" i huset/stugan.;)

Men det finns många teorier och även praktisk erfarenhet, så allt ska anpassa utifrån det specifika huset.
Vi har har omvandlat en sommarstuga från tidigt 70-tal till ett hyfsat modernt fritidshus med oss som ägare de sista 35 åren, så de mesta jag noterar är det vi stött på under tiden där vi började med kallställt och idag underhållsvärme. Vi har fått byta garderober där den unkna "doften" inte gick att få bort, sönderfrusen vvb och en duschblandare. Dålig ventilation, etc.
Idag körs det med luftvärmepump, elelement (reserv) om pumpen stannar, Solarventi solpanel/fläkt för att tillföra lite frisk uppvärmd luft vid soligt väder och så fläkt i badrum som alltid går.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nu är jag i och för sig en förespråkare av kallställning men kan man verkligen säga att värmen pumpen tillför saknar betydelse för ventilationen. Om huset har självdragsventilation borde den rimligen fungera bättre om inomhusluften värms.
Värmen bidrar såklart till bättre självdrag och bättre inomhusmiljö.
Det finns dock en utbredd missuppfattning att en luftvärmepump på nåt sätt ventilerar huset eftersom den blåser luft.
 
MultiMan
Luftkvaliteten med en FH35 blir radikalt mycket bättre i ett gammalt självdragshus, det har jag egen erfarenhet av. Märks direkt när man kommer hem. Att luften flyttas runt och värms upp effektivare underlättar antagligen för självdraget, bortsett från de olika filterfunktionerna.
 
Vi har en i vardera huset. Sätt på värme/heat och tio grader. Fungerar alldeles utmärkt. Elräkningen blir då under kontroll.
Jag använder aldrig auto läget. Dessutom har vi med internet styrning ovh brukar öka från 10grader till 22 grader inför besök under vintern. På 24 timmarfår vi då en skön värme när vi kommer.
 
  • Gilla
Lindamyz
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns dock en utbredd missuppfattning att en luftvärmepump på nåt sätt ventilerar huset eftersom den blåser luft.
Men vänta nu, Timell har ju förklarat hur det fungerar och du menar väl inte att han har fel... :worried::thinking:
 
Sommarhalvåret när ingen uppvärmning krävs går det att ställa Mitsubishis pumpar på kyla och 31 grader. Då kommer fläkten tvingas igång och luften cirkulerar inne. Just cirkulationen av luften göra mycket för att bli av med "stug lukt".

Ett annat tips är att sätta in en badrumsfläkt som går på konstant lågvarv och drar igång mer när det blir fuktigt. T.ex en fresh intellivent 2.0. Då kommer huset att torka ut under vintern när torr ute luft sugs in och fuktig försvinner.
 
  • Gilla
Lindamyz
  • Laddar…
Tack för tipset toolman med att sätta på 31 och kyla under sommaren för att få till cirkulation.
 
  • Gilla
Lindamyz
  • Laddar…
Tack alla för grymma tips, känner att vi har bättre koll på läget nu!!
 
E Evamag skrev:
Tack för tipset toolman med att sätta på 31 och kyla under sommaren för att få till cirkulation.
Det bygger ju på att huset är någorlunda välisolerat och inte blir varmare än 31° soliga dagar. Annars kommer den börja kyla. Jag har min innedel i källaren så där är det inte ett problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.