tommib tommib skrev:
Om du inte förstår att du måste koppla om i säkringsskåpet har jag inget ytterligare att tillägga. Som elmont skriver kan du inte få ut en trefasmatning ur den där kopplingsdosan. Du kan som mest få en tvåfasmatning men det torde inte vara aktuellt för dig eftersom du ändå bara har planerat för en EKK 3G1,5.

Det är dumt att skarva en extra gång, det är en säkerhetsrisk.

Kan/vill/orkar inte borra ett riktigt hål är en rätt dålig ursäkt. En EKK är 10 mm, varför skulle det vara lättare? Hålet bör dessutom inte borras i 90 grader utan lite lätt uppåtvinklat för att förhindra vatteninträngning. Detta har den gynnsamma sidoeffekten att det är lättare att få in markkabeln genom väggen.

Har du beaktat det faktum att du måste ha jordfelsbrytare på ett uttag som du monterar utomhus (och att det är en skitdum regel att strunta i)?

Har du gjort en ledningsdimensionering och räknat på utlösningsvillkor? Sök här på forumet efter det utmärkta programmet eldim så får du hjälp med hur man gör.

Jag brukar ofta propagera för att el är relativt enkelt här på forumet och är liberal med hempul men det ska vara korrekt utfört och man ska vara påläst.
Så ni menar att det inte kan ha varit ett trefas uttag kopplat via den dosan tidigare? Varför är det då tre ledare kopplade till tre separata säkringar i dosan? Hade det varit tvåfas hade det väl bara behövts två ledare?

Jag har borrat ett vinklat hål och har inte haft tillgång till större borr eller maskin. Fick knappt igenom detta men visst går det lösa om man vill men jag måste ändå ha en skarv där så ser inte riktigt problemet. Alternativet vore ju att borra tre hål i väggen precis bredvid varandra viljet inte känns som något man gör vanligtvis.

Har en jordfelsbrytare men är inte säker på att denna dosa går via den. Finns risk att den inte gör det då den förmodligen är äldre än jordfelsbrytaren.

Jag har ett jättelitet garage och kommer inte ha någon verkstad där. Det handlar i princip om enklare belysning så är säker på att kablarna klarar det utan problem.
 
tommib tommib skrev:
Enkelt uttryckt, nej.

Du kan förvisso få hjälp här men du måste förstå vad det är du gör och varför. Det är inte så enkelt att du kan mäta dig fram till vad som är vad eller gå på några färger.

Om du själv skulle försöka beskriva vad du behöver göra, hur skulle du göra då? Hur kopplar du ledarna när du öppnar centralen och kopplar om? Du måste förstå detta.

Kan du också berätta vad det är för kabel du grävt ner? Om det är en vanlig skarvsladd är åtminstone inte jag intresserad av att hjälpa dig särskilt mycket mer. Ska man hempula ska man göra det ordentligt.

Ledtråd: Du kan själv välja vilken ledare som är vad eftersom du kopplar om dem.
Ska kolla markkabeln imorgon.
 
Kabeln i dosan är helt uppåt väggarna fel, iaf dagens standard.
Antingen saknas jord eller noll.
Röd var jord förr vet jag.
Kabeln som inte har nått hölje ska varken användas som skyddsjord eller nolla, den är säkert där för att det är en metallhölje runt.kabeln.
 
tommib
T twp skrev:
Så ni menar att det inte kan ha varit ett trefas uttag kopplat via den dosan tidigare? Varför är det då tre ledare kopplade till tre separata säkringar i dosan? Hade det varit tvåfas hade det väl bara behövts två ledare?
Det kan mycket väl varit en trefasapparat där tidigare. Tidigare regler medgav saker som inte är medgivna idag. Dessutom är det mycket möjligt att det har varit en trefasapparat utan nolla, t.ex. ett värmeelement eller en motor (tvättmaskin). Det spelar inte någon roll egentligen, det som är intressant är att du inte kan använda den så idag.

Du kan inte heller resonera så att du bara ska ta ut lite effekt. Säkringarna dimensioneras efter kabeln och dess förutsättningar. Kabeln dimensioneras efter den tänkta uteffekten, men nu har du redan en kabel....

Angående skarvandet hade jag personligen dragit en ny matning från centralen om det inte är helt omöjligt, för att slippa skarvdosan inne. Den gamla dosan är ändå lämplig att skippa, åtminstone plinten, och använda moderna toppklämmor istället (=Wago 221).

Jordfelsbrytare ska ovillkorligen finnas och täcka denna grupp. Om det inte är så måste det installeras en.
 
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
tommib
T TheGame skrev:
Kabeln i dosan är helt uppåt väggarna fel, iaf dagens standard.
Ja, om man skulle vilja ha en trefasgrupp med nolla. Färgerna är dock ointressanta i fallet.

T TheGame skrev:
Antingen saknas jord eller noll.
Det kan du inte påstå från färgerna.

T TheGame skrev:
Röd var jord förr vet jag.
Nej. Röd har varit allt möjligt. Folk har dött av att göra misstaget att röd är jord.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
T twp skrev:
Jag har ett jättelitet garage och kommer inte ha någon verkstad där. Det handlar i princip om enklare belysning så är säker på att kablarna klarar det utan problem.
Om du ska kunna få någon hjälp så måste du först ta till dig den information du får, och fråga när du inte förstår. T.ex här behöver du ställa en fråga istället för att ha en egen uppfattning som du är "säker" på.
 
T twp skrev:
Så ni menar att det inte kan ha varit ett trefas uttag kopplat via den dosan tidigare? Varför är det då tre ledare kopplade till tre separata säkringar i dosan? Hade det varit tvåfas hade det väl bara behövts två ledare?
Det har varit ett trefasuttag utan nolla. Det är inget ovanligt i gamla installationer - Jag har en likadan dosa i källaren där tvättmaskinen stod en gång i tiden.

Problemet är att utan nolla får du bara 400V, inte 230. Även om det är 230V mellan jord och faserna så får du inte koppla så att jordledaren är en del av den elektriska kretsen. Du måste alltså 'offra' en fas och koppla om i centralen så att en ledare blir nolla istället (lämpligtvis den blå).
Sen måste du säkerställa att den röda verkligen är ansluten till jord - Inte bara genom att mäta att den har kontakt med jord, utan även försäkra dig om att det är jord och endast jord i varje dosa på vägen från centralen.
Slutligen måste du se till att allt verkligen sitter efter jordfelsbrytaren.
 
tommib tommib skrev:
Ja, om man skulle vilja ha en trefasgrupp med nolla. Färgerna är dock ointressanta i fallet.


Det kan du inte påstå från färgerna.


Nej. Röd har varit allt möjligt. Folk har dött av att göra misstaget att röd är jord.
Ja det stämmer nog men mitt inlägg var mer från ett hempular perspektiv.
jag har fixat med en hel del hemma men jag vet när det är dags att ta in nån som kan på riktigt.
som i det här fallet hade det både gällt mig själv och framförallt trådskaparen.
 
>Så ni menar att det inte kan ha varit ett trefas uttag kopplat via den dosan tidigare?

Ingen har väl påstått att det inte är en trefasgrupp du har i dosan? Det troliga är att du har en trefasgrupp med jord men ingen nolla. Förmodligen varit till ett bastuaggregat eller nåt annat som inte kräver nolla.Vet gör man när man mätt upp! Detta medför att du måste göra omkopplingar inne i elcentralen för att få det du vill ha. Med ledning av dina resonemang så vågar jag påstå att du inte är rätt person att göra detta!
 
Ja, alltså, det har säkert suttit något trefas på den dosan tidigare men enligt äldre standard med fyra ledare, 3 faser och bara en nolla (som kopplades till skyddsjord i apparaten (om alls)).
Eftersom du tänker dra ut kablar och även komplettera med nya uttag MÅSTE de vara skyddsjordade hela vägen från centralen med en gulgrön markerad tråd/kabel och dessutom försedda med jordfelsbrytare.

Eftersom du bara har fyra ledare och ingen gulgrön i den befintliga dosan går det inte att använda till något annat än att koppla in vad som ursprungligen suttit där (men även det är inte att rekommendera då skyddsjord saknas).

Vill du fuska till det har alternativet att lägga in det som en tvåfasgrupp och märka en av ledarna i dosan som skyddsjord och koppla om i centralen OCH lägga in jordfelsbrytare om du ska koppla utomhus eller till annan byggnad!
 
useless useless skrev:
Det har varit ett trefasuttag utan nolla. Det är inget ovanligt i gamla installationer - Jag har en likadan dosa i källaren där tvättmaskinen stod en gång i tiden.

Problemet är att utan nolla får du bara 400V, inte 230. Även om det är 230V mellan jord och faserna så får du inte koppla så att jordledaren är en del av den elektriska kretsen. Du måste alltså 'offra' en fas och koppla om i centralen så att en ledare blir nolla istället (lämpligtvis den blå).
Sen måste du säkerställa att den röda verkligen är ansluten till jord - Inte bara genom att mäta att den har kontakt med jord, utan även försäkra dig om att det är jord och endast jord i varje dosa på vägen från centralen.
Slutligen måste du se till att allt verkligen sitter efter jordfelsbrytaren.
Tack för ett jättebra svar/förklaring!

Ber om ursäkt ifall jag på något sätt har låtit som att jag inte lyssnar på vad alla skriver. Det gör jag verkligen!

Skulle jag kunna få någon förklaring/beskrivning på hur jag gör när jag ska koppla om i centralen och vad jag måste tänka på för att allt ska bli korrekt och säkert? Kanske även hur jag verkligen säkerhetsställer att det går via jordfelsbrytaren och hur jag kopplar in det där om det redan inte sitter där. Jag vill verkligen lära mig och vill inte göra fel men samtidigt vill jag gärna försöka själv. Kommer inte göra något om jag känner mig osäker.

Antar att när jag väl har brutit huvudströmmen så är det ok att öppna upp skåpet, leta upp till vilken säkring den blå ledaren går till och lossa den. Vart ska jag sedan koppla den blå kabeln? Kommer det sitta flera kablar kopplade till den säkringen och behöver jag isf. hantera dem också på något sätt?

Om jag inte tydligt kan se ifall gruppen vi pratar om går via jordfelsbrytaren, räcker det då att jag bryter jordfelsbrytaren för att testa? Alltså mäta efter om jag fortfarande har någon ström/spänning i dosan.
 
Det känns överlag lite omständigt att koppla vidare från just den kopplingsdosan. Trodde det skulle vara enklast att koppla från en befintlig dosa men det finns kanske bättre alternativ. Bredvid sitter det ett "vanligt" jordat dubbel-eluttag som används till tvättmaskin samt avfuktare. Ska kolla om det är kopplat via jordfelsbrytaren men jag tror det. Förutom det uttaget sitter det inga fler dosor, kontakter eller skarvar på den ledningen och den tycks gå till en egen säkring (10A).

Vore det kanske bättre att använda det uttaget för att skarva vidare ifrån och ut istället?
 
Skall börja med att påpeka att jag är inte elektriker.

Det beror ju lite på exakt hur du vill ha det omkopplat.

Korrekt procedur för att säkerställa att dte är spänningslöst:

Kontrollmät mot något som har spänning, säkra att instrumentet fungerar och är rätt inställt.
Bryt spänningen, kontrollmät att samtliga tre faser nu är spänningslösa. Det förekommer att huvudbrytaren är trasig så att den bara bryter 2 faser.
Därefter, kontrollmät instrumentet igen mot något som har full spänning, så att inte instrumentet gick sönder just när du kontrollmätte, ex. för att det är felinställt.

Om du öppnar centralen, så är nog det första att ta reda på om den röda är kopplad som skyddsjord. du måste då identifiera att det verkligen är just den röda vi ser i dosan som är kopplad till skyddsjord. Att den är jord är just nu en gissning.

Du måste identifiera att du har dels en jordskena där alla skyddsjordar sitter, dels en nollskena. Om du har jordfelsbrytare så kan det finnas både en nollskena för nollor som av olika anledningar är kopplade utanför jordfelsbrytaren och en skena för nollor som hör till de skyddade grupperna.

Du måste utreda att de här faserna till dosan går via jordeflebrytaren.

Om det bara finns en nollskena, så kan du lossa den blåa fasledaren och koppla den till nollskenan, OM faserna går via jordfelsbrytaren!.

Observera! det är oerhört viktigt att utreda ifall de här faserna till dosan går via jordfelsbrytaren eller inte, och att nollan till gruppen kopplas till rätt nollskena om du har flera. Kopplar man fel där så att nollan hamnar på fel skena, så får du s.k flytande nolla (när jfb löser ut), vilket ger att du kan få 400V i vägguttagen. Hus har brunnit ned pga. sådana felkopplingar. Även om det vanligen går bra, så att det bara eldar upp TVn och alla annan elektronik.

Man behöver ha grundläggande förståelse för trefasteorin för att förstå varför detta kan hända, och man bör inte röra trefas i centralen om man inte har den förståelsen, bristande kunskap om trefas har orsakat en hel del olyckor.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
T twp skrev:
Tack för ett jättebra svar/förklaring!

Ber om ursäkt ifall jag på något sätt har låtit som att jag inte lyssnar på vad alla skriver. Det gör jag verkligen!

Skulle jag kunna få någon förklaring/beskrivning på hur jag gör när jag ska koppla om i centralen och vad jag måste tänka på för att allt ska bli korrekt och säkert? Kanske även hur jag verkligen säkerhetsställer att det går via jordfelsbrytaren och hur jag kopplar in det där om det redan inte sitter där. Jag vill verkligen lära mig och vill inte göra fel men samtidigt vill jag gärna försöka själv. Kommer inte göra något om jag känner mig osäker.

Antar att när jag väl har brutit huvudströmmen så är det ok att öppna upp skåpet, leta upp till vilken säkring den blå ledaren går till och lossa den. Vart ska jag sedan koppla den blå kabeln? Kommer det sitta flera kablar kopplade till den säkringen och behöver jag isf. hantera dem också på något sätt?

Om jag inte tydligt kan se ifall gruppen vi pratar om går via jordfelsbrytaren, räcker det då att jag bryter jordfelsbrytaren för att testa? Alltså mäta efter om jag fortfarande har någon ström/spänning i dosan.
Om du nu skall fuska så är bästa sättet att sätta en personskyddsbrytare i en liten dosa intill den aktuella dosan och koppla in utomhuskabeln den vägen. Då behöver du heller inte rota i proppskåpet. Personskyddsbrytarens brytström väljs efter dimensionen och längden på den kabel du använder. Vad du bör kolla är att nollan i dosan är samma som den nolla övriga enfas-uttag i huset använder och inte en flytande nolla (som inte är inkopplad någon annanstans).

Förlägger du kabeln i marken utomhus och använder 1,5 mm ledare så kan den avsäkras med 16A. Ligger kabeln varmt någonstans så är det 13 eller 10A som gäller. En högtryckstvätt behöver 13A eller högre om man vill slippa problem.
 
Nu är väl gissningen att det inte finns någon nolla alls i dosan. Då går det inte heller att sätta en personksyddsautomat.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.