B
Bertazzoni alla gånger. Snygga och bra kvalité
 
N Nordvikshuset skrev:
Har haft flera snack med säljare på MyRangeCooker i dagarna och också blivit lite tveksam till kvalitén, särskilt vad gäller gasbrännarnas förmåga att hålla låg temp för att exempelvis under lång tid låta något sjuda. En säljare ville istället sälja en Steel Ascot till mig när jag började fråga om kvalitén på Lofra.

Kan du dela med dig med vad du hört eller läst?

Måste besluta relativt snabbt nu, Huset skall slutbesiktigas i Juni och köket är beställt så vi är begränsade till en 90 spis.
Hejsan.
Jag har sökt runt lite på svenska och utländska forum m.m. för att försöka bilda mig en uppfattning, inte kul att lägga de pengarna på en spis med tillbehör ifall de inte håller kvalité där efter. Jag har även pratat med en säljare på gasspisen.se vilka inte har Lofra i sitt ordinarie sortiment, men de kunde få tag på ifall jag ville ha. Att de inte hade Lofra i sitt ordinarie sortiment verkade vara just för att de har hört många blandade utlåtanden kring prestanda och kvalité. De sa att de förde en diskussion med leverantören men de ville få svar på en del frågetecken innan de bestämmer sig för att eventuellt ta in Lofra i sitt sortiment.
Det kommer nog bli ett annat märke för min del, har ingen större lust att chansa. Lofra är grymt snygga, men de ska ju tjäna till mer än att bara vara en snygg möbel i köket. :)
 
A
Annars är det förbluffande många som sätter design framför funktion.
 
Då var det beställt och det blev en Lofra, gas, 2 ugnar.

https://myrangecooker.se/produkt.php?pid=2943

Största anledning var att vi kommer att ha en bänkhöjd på 87 cm och många av alternativen gick inte att sänka lägre än 90 cm.

Installation blir nån gång mellan midsommar och byggsemestern.

Skall försöka komma ihåg att återkomma med ett första intryck.
 
  • Gilla
Bobbobula och 1 till
  • Laddar…
A
Varför väljer man att inte hålla standardhöjd på arbetsbänken? Kortväxt?
 
B
Köpa en liten pall till sambon?
 
Hur gick det? Tittar själv på 90 cm induktionsspisar.
 
Jodå det blev en Lofra 90 cm Gas, ett paket m fläkt och stänkskydd.

Funkar som den skall men det tar lite tid att välja sig vid gas. Min röst låg på induktion men sambon, som tycker att hon har utslagsröst i denna fråga fick som hon ville.

Kort recension:
Plus
  • Jäkligt snygg, gäller hela paketet.
Minus
  • (Gas) Tar längre tid att koka upp en kastrull m vatten, t o m längre tid än med keramikhäll.
  • (Gas) Svårt att få till tillräckligt låga temperaturer, vill jag att något (en sås t ex) bara skall sjuda så bubblar det rejält även med minsta brännaren på min.
  • (Ljud) Låter en del, både om fläktar i ugnen och framför allt om spisfläkten. Aldrig att de mätvärden som anges i specen stämmer, 40 db är ju knappt hörbart i normal hemmamiljö men denna låter en del även på lägsta hastighet.

Kanske finns det trix med temperaturreglering på en gasspis som jag inte lärt mig bemästra ännu?

I övrigt ett bra kvalitetsintryck men det stora pluset, som sagt, utseendet. Får väl hoppas att det blir både snygg och god mat då, suck.

Lycka till med inköp
 
A
gas lågorna kan kalibreras efter den typ av gas du kör med och det finns en del olika i europa
man måste ha rätt munstycken för stadsgas resp propan.
därefter justerar man luft tillförseln så att lågan blir snygg
därefter kan man ställa min läget så att inte lågan slocknar
 
Hej

Har hittat En Lofra Curva gasolspis till ett bra pris.
Aldrig hört talas om detta märke men verkar helt ok. 12000 för en 90 cm känns ok
Har alltid velat ha gasolspis och står nu inför köksrenovering

Vågar man slå till?

QUOTE="Nordvikshuset, post: 3081346, member: 170980"]Jodå det blev en Lofra 90 cm Gas, ett paket m fläkt och stänkskydd.

Funkar som den skall men det tar lite tid att välja sig vid gas. Min röst låg på induktion men sambon, som tycker att hon har utslagsröst i denna fråga fick som hon ville.

Kort recension:
Plus
  • Jäkligt snygg, gäller hela paketet.
Minus
  • (Gas) Tar längre tid att koka upp en kastrull m vatten, t o m längre tid än med keramikhäll.
  • (Gas) Svårt att få till tillräckligt låga temperaturer, vill jag att något (en sås t ex) bara skall sjuda så bubblar det rejält även med minsta brännaren på min.
  • (Ljud) Låter en del, både om fläktar i ugnen och framför allt om spisfläkten. Aldrig att de mätvärden som anges i specen stämmer, 40 db är ju knappt hörbart i normal hemmamiljö men denna låter en del även på lägsta hastighet.

Kanske finns det trix med temperaturreglering på en gasspis som jag inte lärt mig bemästra ännu?

I övrigt ett bra kvalitetsintryck men det stora pluset, som sagt, utseendet. Får väl hoppas att det blir både snygg och god mat då, suck.

Lycka till med inköp[/QUOTE]
 
någon som köpt Lofra och kan komma med recension?
 
Alex2 Alex2 skrev:
någon som köpt Lofra och kan komma med recension?

Jag vet inte jag, gammal tråd men kanske det här kan vara till gagn för andra som undrar över Lofra-spisar. Jag har en Lofra Dolce vita 90 induktion med EN bred ugn och den har inte strulat en gång. Vi har haft tre underbara år tillsammans. Älskar utseendet, älskar rotisseriet, älskar vreden, plattorna. Snabb och effektiv med små fiffiga funktioner som jag inte riktigt har nyttjat fullt ut ännu ex. Timer, upptining, turbo och lite annat jag inte begriper eller har använt mig av. Jag köpte via myrangecooker och service/support var outstanding måste jag säga. De var oerhört lyhörda, hjälpsamma och flexibla. Om någon klurar på om Lofra är något att ha så vill jag bestämt hävda att det är det absolut. Fläkten må vara lite högljudd kan jag tycka och fjärrkontroll till densamma känns lite tramsigt kanske men....köööp! Man måste leva lite.
 
  • Gilla
-druvan och 1 till
  • Laddar…
Lofras spisar har begränsad användbarhet
Jag har köpt en Lofraspis och den har tyvärr begränsad användbarhet. Den är på 70 centimeters bredd och induktionshäll.
Tyvärr så kan man bara maximalt ha 3 av de 4 plattorna igång samtidigt.. Har man de två större plattorna på så kan man bara ha två och ingen annan platta.
Så spisen är närmast omöjlig om man ska koka potatis, pasta eller ris och samtidigt steker maten för då kan man inte samtidigt koka grönsaker, sås eller annat tillbehör.

En spis med 4 plattor där bara två kan användas samtidigt är ju katastrofalt dåligt.
Speciellt som spisen är tre gånger dyrare än en vanlig spis 34 000 och till detta kommer att man måste anlita en elektriker för att ansluta så priset blir närmare 40 000 kr..
Har talat med Lofra och de säger att det är av säkerhetsskäl som man gjort detta, Av säkerhetsskäl så har man alltså gjort den närmast omöjlig att använda vid större middagar.
 
Hej

Låter illa, vilken modell är det du köpt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.