Canvac qheat 665

Vi köpte ett torp för några år sedan som nyss hade en installerad varmluftspump! Problemet är att vi inte riktigt vet hur vi ska ställa in den när vi inte är i huset, blir inte kloka på handboken.

I vinter har vi haft på "auto" på 16grader och elräkningen blev rätt trist..

Jag tänkte höra om någon har en liknande, och kan berätta hur ni ställer in den när ni inte är i huset?

Nu ska vi strax lägga igen och kommer inte tillbaka förens i juni, huset ligger på Gotland.


Tacksam för tips!
Hälsningar, linda
 
  • Canvac Qheat 665 värmepump från Mitsubishi Electric monterad på en vägg med tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fjärrkontroll för Mitsubishi Electric varmluftspump visas med flera knappar och en digital display som läses av användaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Auto-läget ska ni akta er för. Då kommer den att börja kyla så fort solen värmer så det blir varmare än inställd temperatur.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Tomture61
MultiMan
Se till att slå över till värmeläget enbart först och främst, dvs en sol på Mitsubishis dosa (lägena manövreras via Mode-knappen).
 
Behöver ni verkligen ha 16 grader när huset är tomt? Många fritidshus är helt kallställda (djupfrysta) om de inte används vintertid men vill man ha lite underhållsvärme räcker normalt kanske fem till tio grader.
 
Det är praktiskt om ni kan stänga lite dörrar så att ni inte värmer upp hela huset när ni inte är där. Om exempelvis (hall,) badrum och kök går att skärma av så är det allt ni egentligen behöver värma upp.

Sen beror det förstås även på isoleringen. Är huset illa isolerat kommer det att bli dyrt hur liten del ni än försöker värma upp.

@Alfredo – många värmepumpar går inte att ställa på lägre än 16 grader, även om de iofs ofta går att ställa med timer också, så att de bara jobbar viss del av dygnet.
 
Redigerat:
Du behöver nog berätta hur ni använder huset, tömmer ni vattensystem, etc, som påverkar vilka temperaturer ni behöver.
 
A AndersS skrev:
Du behöver nog berätta hur ni använder huset, tömmer ni vattensystem, etc, som påverkar vilka temperaturer ni behöver.
Huset är gammalt och behöver luftas, de instruktioner vi fick från förra ägarna var att ha på pumpen hela året och inte stänga dörrarna så att cirkulation blir bra.
Vi vill alltså att huset skall ha bra luftcirkulation, men jag tror inte det behöver bara så varmt.

Vi stänger av vatten på vintern (nov-april) och öppnar upp huset april för att sedan vara där från och till under vår och sommar.

Huset är ett bulhus (korsvirke) från 1700talet.
 
Värmepumpen ventilerar inte huset, så det borde inte göra så stor skillnad om den går eller inte.
 
W
T toolman77 skrev:
Om du använder "i save " knappen kan du sänka temperaturen till 10 grader.

Har ni en internetuppkoppling kan du också koppla till en fjärrstyrning och slå på värmen när ni ska åka ut. Jag har föregångaren till den i länken nedna inkopplad och det fungerar superbra. Länken är till billigaste inköpsstället jag hittat och där jag köpte min.

[länk]

Wow tack!! Trodde inte man kunde köpa till denna funktion utan bara kunde köpa versioner med denna funktion inbyggd!

Köper direkt! Tack som tusan!
 
Inkopplingen var lite pillig och du behöver ladda ner servicemanualen för att hitta vilken kontakt du ska koppla in den i. Tanken är att en tekniker ska installera och inte privatpersoner så det krävs en del skruvande för att få in den. Inkopplingen var på höger sida av innerdelen och där ser det ju ut som att du kan komma åt lätt.

Min Mitsubishi FH-35 har 5 cm till en vägg så det blev extra pilligt. När dosan väl är inkopplad så krävs ett par svordomar extra för att få den att ansluta till nätverket med WPS
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Du skriver att ni stänger av vattnet, men tömmer ni systemet?

Har du tvättmaskin eller diskmaskin, så kan man i princip inte tömma dessa helt, det vatten som står kvar räcker för att frysa sönder vitala delar.

10 grader brukar anses som lagom underhållstemp. Men så är ju frågan vad det blir för temp vid kallaste punkten i huset där det finns vatten.
 
H hempularen skrev:
Har du tvättmaskin eller diskmaskin, så kan man i princip inte tömma dessa helt, det vatten som står kvar räcker för att frysa sönder vitala delar.
Diskmaskin är nog ofta lurigt men tvättmaskiner har jag vinterförvarat tömda i djupfryst fritidshus i många tiotals år utan frysskador. Möjligt att vissa modeller är mer svårtömda än andra men att det skulle vara generellt omöjligt stämmer inte.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det beror väl på konstruktionen men ofta sitter magnetventiler vid inloppet som kan vara monterade lägra än avtappningsslangen. Jag har lyckats frysa sönder en tvättmaskin.

Om du kör 10 grader på luftvärmepumpen kan det vara smart med frostläge på elementet i badrummet eller en frostvakt så att inget fryser. Har ni egen brunn är det ju lätt att stänga av pumpen så att det inte kan läcka om det ändå råkar frysa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.