Har en kopplingsdosa i källaren som tycks ha 3 faser. Min tanke var att dra vidare ström från denna ut till garaget samt till eluttag på husfasaden.

Är det ok att göra så och hur gör jag på bästa sätt isf? Har en EKK 3G1 kabel som jag tänkte dra vidare från det uttaget och ut genom fasaden. Sedan koppla ihop den med en grövre markkabel som jag har grävt ner och dragit till garaget.
 
  • Öppen kopplingsdosa med tre faser och synliga kablar; röda, blåa och svarta, samt en jordledning i en källarmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • EKK-kabel förpackning med texten "KABEL EKK A05VV-U 3G1,5mm²" och BÄREBO märke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • EKK 3G1 kabel går genom en husgrund ute, redo för vidarekoppling till garage och uteuttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antingen saknas det nolla eller skyddsjord i den dosan eller så är det inte tre faser. Innan du gör något måste du säkerställa exakt vad varje ledare har för funktion.
 
Ser ut som biledaren i kabeln är ihopkopplad med blå, som troligen är nolla. Den inkopplingen får du inte använda till något. Det är en förbjuden "fulkopplad" jord i dosan.
 
Man kan inte ta ström från en godtycklig kopplingsdosa hur som helst. Om man vill ha ut lite effekt behöver man kontrollera hur dosan är matad. Den kanske redan delar belastning med typ halva huset och är matad med en gruppledning som är skarvad åtta gånger i andra dosor och på snabbplintar på strömbrytare etc. Sedan måste man givetvis identifiera fas, nolla och skyddsjord.

Garagets ledning behöver dimensioneras. Där utgår man alltid ifrån vilken belastning som önskas, effekt, enfas/trefas etc. Därefter väljer man area hos ledningen med hänsyn till dess längd, spänningsfall och villkor för automatisk frånkoppling. Det kanske inte alls får att koppla in sig så enkelt utan du kanske behöver byta markkabel och dra fram den till mätarskåpet eller en elcentral. Men som sagt, börja med att fundera på hur mycket ström du vill ha i garaget.
 
  • Gilla
dannoelmano och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ser ut som biledaren i kabeln är ihopkopplad med blå, som troligen är nolla. Den inkopplingen får du inte använda till något. Det är en förbjuden "fulkopplad" jord i dosan.
Nja, fotot var nog lite missvisande för den sitter faktiskt lös. Trillade ut något genomskinligt plasthölje när jag öppbade locket som kanske satt runt den. Laddar upp par bilder till.
 
  • En lös borrdel och en skruv på ett vitt plastunderlag, med möjligt tillhörande genomskinligt hölje som saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen anslutningsdosa med lösa kablar och frånkopplad transparent plasthölje i en vägginstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elektrisk kopplingsdosa med lösa kablar och skruvanslutningar, plasthölje saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Antingen saknas det nolla eller skyddsjord i den dosan eller så är det inte tre faser. Innan du gör något måste du säkerställa exakt vad varje ledare har för funktion.
Har mätt och testat lite till nu och det tycks vara 3-fas som sitter på 3 separata säkringar i proppskpåpet.

Den röda är nolla/neutralledare/jord eller något i den stilen (ingen ström). (Inte heller den lösa silvriga tråden ger någon ström) Svart, blå & vit tycks vara en varsin ledare med separat säkring till varje. Mäter man ledarna var för sig, alltså med de andra säkringarna bortkopplade, ger de ca: 220v var. Med alla tre säkringarna i och mätt mellan ledarna ger de ca: 380v. Mäter man mellan röd och ledarna med alla säkringar i levererar de fortfarande 220v.

Har även försökt märka upp lite i proppskåpet. Fanns inga som helst märkningar sedan tidigare.
 
  • Elskåp med etiketterade proppar för 3-fas system och noteringar om strömförsörjning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man kan inte ta ström från en godtycklig kopplingsdosa hur som helst. Om man vill ha ut lite effekt behöver man kontrollera hur dosan är matad. Den kanske redan delar belastning med typ halva huset och är matad med en gruppledning som är skarvad åtta gånger i andra dosor och på snabbplintar på strömbrytare etc. Sedan måste man givetvis identifiera fas, nolla och skyddsjord.

Garagets ledning behöver dimensioneras. Där utgår man alltid ifrån vilken belastning som önskas, effekt, enfas/trefas etc. Därefter väljer man area hos ledningen med hänsyn till dess längd, spänningsfall och villkor för automatisk frånkoppling. Det kanske inte alls får att koppla in sig så enkelt utan du kanske behöver byta markkabel och dra fram den till mätarskåpet eller en elcentral. Men som sagt, börja med att fundera på hur mycket ström du vill ha i garaget.
Har kollat innan att inget annat är inkopplat på den ledningen. Den går direkt från proppskåpet till kopplingsdosan.

Skulle verkligen uppskatta tipps på hur jag identifierar fas, nolla och skyddsjord.

Har inte tänkt någon större belastning i garage eller ute. Två lampor, 12v altanbelysning samt möjlighet att koppla in någon liten damsugare, borrmaskin eller högtryckstvätt. Inga stora grejer. Markkabeln är rejält tilltagen och bör klara det mesta. Se bild.
 
  • Närbild på änden av en avskalad elektrisk markkabel med exponerade kopparledare för fas, nolla och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom du har 3 faser så har du inte separat nolla och jord och därmed kan du inte lösa detta på något enkelt sätt. Du måste anlita en elektriker. (Vilket du egentligen måste även om du haft separat nolla och jord. Såna här saker kräver behörighet.)
 
  • Gilla
tiborric
  • Laddar…
tommib
Det går att lösa detta men det kräver omkoppling av gruppen till tvåfas. Lätt fixat med en liten justering i proppskåpet men som sagt behörighetskrävande.

Det är också olämpligt att göra som du tänkt med en EKK ut genom väggen och en till skarv. Bättre hade varit att dra markkabeln hela vägen in.

Nu på sista bilden ser man också att "markkabeln" troligen är en vanlig gummikabel och således inte tillåten att gräva ner eller ansluta fast (om det inte är en Aceflex).

Du ser också ut att redan ha börjat.

Jag skulle rekommendera att du ringer en elektriker.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag har full förståelse för att vad jag än gör här så kräver det behörighet. Det hade krävt behörighet om de så hade varit en vanlig 1-fas koppling till dosan och jag hade velat koppla på ett enkelt utanpåliggande eluttag. Jag förstår det men väljer att totalt strunta i det på egen risk. Hade jag brytt mig hade jag ju inte ställt frågan utan kontaktat elektriker.

Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig här. Behöver ingen info om behörighet eller elektriker. Bara hur jag ska göra för att med säkerhet fastställa vad de olika kablarna är till och hur jag gör för att skarva vidare från dem. Hur löser jag det med nolla och jord?

Hade jag haft en jord hade jag väl bara kunnat skarva på den röda, en av faserna och jorden eller? Kan jag på något sätt mäta mig fram till vad som är jord? När jag mäter så får jag samma resultat om jag möter mellan röd och en av faserna som när jag mäter mellan den silvriga lösa tråden och faserna. Borde det inte betyda att någon av dem är nolla och någon är jord?
 
Du kan inte skarva den kabeln vidare och få trefas, nolla och jord utan att grovt åsidosätta gällande regler. Du behöver en 5-ledare hela vägen från centralen som skarvas vidare i en markkabel. OM den kabeln som ligger i marken en gummikabel kanske du ska lägga någon hundring på att skaffa rätt kabel..
Och eftersom du tycks sakna det mest grundläggande kunskaperna så tar jag mig friheten och ge dig rådet att skaffa en som kan göra rätt och få till en säker anläggning.
 
  • Gilla
RoBo och 3 till
  • Laddar…
tommib
Enkelt uttryckt, nej.

Du kan förvisso få hjälp här men du måste förstå vad det är du gör och varför. Det är inte så enkelt att du kan mäta dig fram till vad som är vad eller gå på några färger.

Om du själv skulle försöka beskriva vad du behöver göra, hur skulle du göra då? Hur kopplar du ledarna när du öppnar centralen och kopplar om? Du måste förstå detta.

Kan du också berätta vad det är för kabel du grävt ner? Om det är en vanlig skarvsladd är åtminstone inte jag intresserad av att hjälpa dig särskilt mycket mer. Ska man hempula ska man göra det ordentligt.

Ledtråd: Du kan själv välja vilken ledare som är vad eftersom du kopplar om dem.
 
  • Gilla
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det går att lösa detta men det kräver omkoppling av gruppen till tvåfas. Lätt fixat med en liten justering i proppskåpet men som sagt behörighetskrävande.

Det är också olämpligt att göra som du tänkt med en EKK ut genom väggen och en till skarv. Bättre hade varit att dra markkabeln hela vägen in.

Nu på sista bilden ser man också att "markkabeln" troligen är en vanlig gummikabel och således inte tillåten att gräva ner eller ansluta fast (om det inte är en Aceflex).

Du ser också ut att redan ha börjat.

Jag skulle rekommendera att du ringer en elektriker.
Jag drar EKK genom väggen för att jag inte vill/kan/orkar borra ett 13mm hål genom en närmare 40cm tjock betongvägg. Inte heller så lätt att böja den tjocka kabeln 90° vid väggen. Dessutom så ska jag ha ett eluttag samt ytterligare en skarv där så måste ändå skarva på det stället. Den svarta kabeln är en markkabel som är gjord för att kunna grävas ner direkt i marken.

Kan du inte förklara eller visa på något sätt hur jag ska koppla om och vilka alternativ jag har?
 
E elmont skrev:
Du kan inte skarva den kabeln vidare och få trefas, nolla och jord utan att grovt åsidosätta gällande regler. Du behöver en 5-ledare hela vägen från centralen som skarvas vidare i en markkabel. OM den kabeln som ligger i marken en gummikabel kanske du ska lägga någon hundring på att skaffa rätt kabel..
Och eftersom du tycks sakna det mest grundläggande kunskaperna så tar jag mig friheten och ge dig rådet att skaffa en som kan göra rätt och få till en säker anläggning.
Hm, jag vill ju inte skarva vidare till trefas utan till enfas.
 
tommib
Om du inte förstår att du måste koppla om i säkringsskåpet har jag inget ytterligare att tillägga. Som elmont skriver kan du inte få ut en trefasmatning ur den där kopplingsdosan. Du kan som mest få en tvåfasmatning men det torde inte vara aktuellt för dig eftersom du ändå bara har planerat för en EKK 3G1,5.

Det är dumt att skarva en extra gång, det är en säkerhetsrisk.

Kan/vill/orkar inte borra ett riktigt hål är en rätt dålig ursäkt. En EKK är 10 mm, varför skulle det vara lättare? Hålet bör dessutom inte borras i 90 grader utan lite lätt uppåtvinklat för att förhindra vatteninträngning. Detta har den gynnsamma sidoeffekten att det är lättare att få in markkabeln genom väggen.

Har du beaktat det faktum att du måste ha jordfelsbrytare på ett uttag som du monterar utomhus (och att det är en skitdum regel att strunta i)?

Har du gjort en ledningsdimensionering och räknat på utlösningsvillkor? Sök här på forumet efter det utmärkta programmet eldim så får du hjälp med hur man gör.

Jag brukar ofta propagera för att el är relativt enkelt här på forumet och är liberal med hempul men det ska vara korrekt utfört och man ska vara påläst.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.