hej
Har en granne som eldar sopor utomhus var och varannan helg
Det ryker förskräckligt och jag får in röken i källarvåningen
Vad gör man?
Vad är det som gäller?
 
Prata med grannen. Är han inte resonabel så får du anmäla till kommunen.
 
useless useless skrev:
Prata med grannen. Är han inte resonabel så får du anmäla till kommunen.
Försökte ringa igår men kom till en telefonsvarare, lämnade ett meddelande och idag ryker det igen
vet inte om det ska ses som ett svar eller
saken är den att när det ryker så kan jag inte gå ut
Vill inte bråka men visst är det olagligt att elda diverse skräp
 
Jag tycker verkligen att du ska prata med personen i fråga. Att lämna ett meddelande på telefonsvararen skulle nog många uppleva som väldigt aggressivt och tämligen otrevligt (även om jag har full förståelse för att det är en jobbig konversation att ta, om man är lite konflikträdd). Eller ännu hellre, knacka på!
 
Skriv ett brev där du förklarar hur du upplever eldningen. Du har då möjlighet att tänka igenom hur du formulerar dig. Lägg det sedan i grannens brevlåda.
 
Vet du om det är direkt på marken eller någon slags eldstad?
Tänkte mest här på säkerheten och risk för spridning. Kanske brandkåren är intresserad av att få de att upphöra? Men i första hand så är det nog Kommuns miljöavdelning tror jag om inte du får gehör direkt av grannen
 
Länkar till låsta sidor är inget roligt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
J Jonas_81 skrev:
Vet du om det är direkt på marken eller någon slags eldstad?
Tänkte mest här på säkerheten och risk för spridning. Kanske brandkåren är intresserad av att få de att upphöra? Men i första hand så är det nog Kommuns miljöavdelning tror jag om inte du får gehör direkt av grannen
jag ringde ju men han svarade inte
just när det pågår så kan jag inte vara ute
han eldar i en gammal rostig tunna, igår så brann det utanför på backen också men det slutade som tur var
ibland smäller det så det är nog en del kemartilkar också skulle jag tro
 
Kan inte gå ut eller vill inte gå ut?

Det absolut bästa, mest effektiva du kan göra är att gå ut till grannen och prata med denne om hur du upplever det hela.

Är du rädd för att konfrontera grannen får du väl köpa en helmask och börja påta i trädgården, då kanske poletten trillar ner!
 
  • Gilla
Kefa och 2 till
  • Laddar…
Men det räcker ju att du går och knackar/ringer på huset när han eldar och beskriver dina besvär.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
det är det jag inte kan
kan ej vistas i rök
jag får ta det en rökfri dag när han inte eldar ute eller i kaminen
 
D Daniel 109 skrev:
Länkar till låsta sidor är inget roligt.
jajust, tänkte inte på det, jag är ju prenumerant...

"
En dag i oktober förra året fick Örnsköldsviks kommuns miljö- och hälsoenhet ett telefonsamtal från en boende i ett villaområde strax utanför stan.
Enligt den som ringde hade en person i området eldat hushållssopor i en tunna ute på sin tomt. Vilket är förbjudet.
En inspektion två miljöinspektörer gjorde ett par dagar senare visade att så varit fallet. Inspektörerna hittade en mängd mer eller mindre brända sopor:
Tidningspapper, pappersförpackningar, glas, plast, batteri, en bärbar dator, glödlampa och glasflaska.
Miljöinspektörerna kunde inte fastslå om det eldats en eller flera gånger i tunnan, men att det eldats var de helt säkra på.
– Någon hade eldat, men om det var fastighetsägaren eller någon annan vet vi inte, säger miljöinspektören Anders Lundström.
Vem som eldat spelar dock ingen roll, det är fastighetsägaren som har ansvaret.
Dessutom var det extra allvarligt i det här fallet eftersom det eldats en del elektronik.
– Det kan spridas farliga ämnen, säger Anders Lundström.
Därför ska nu fastighetsägaren, enligt ett beslut av miljö- och hälsoenheten, betala 1 389 kronor för handläggningen av ärendet. Han får helt enkelt betala kostnaden för inspektionen och efterarbetet. 1,5 timme á 926 kronor för att vara exakt."
 
1389 kr var ju knappt kännbart.

Konstigt att de inte utfört vite om de hittar pågående olaglig verksamhet, eller anmäler till polis. Måste ju vara mer kännbara straff på sådant här bara några handläggartimmar.

Märkligt
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Du ska inte behöva gå kommunens ärenden, det är olagligt att elda sopor, ring dem och låt dem sköta det.
 
  • Gilla
EvertL och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.