Status
Tråden går ej att kommentera.
C
J JohanLun skrev:
"Jag trodde man slutade med dumheterna att en tillbyggnad måste gå att särskilja i stil mot ursprungshuset för 30 år sen.
Det handlar nog mer om att det inom arkitektkåren verkar vara mer eller mindre dödsstraff på att avvika från det samtida formspråket. Att rita något efter klassiska mönster är otänkbart oavsett om det är en tillbyggnad eller inte. Därför blir det på det här sättet. Se bara på Nobel-center... :poop:
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nu har jag bytt ut bilderna inomhus! Ni hade rätt, det var fel förut. Igelkotten, du tittade nog på artikeln när jag hade hunnit byta. Ber om ursäkt för detta strul.
På utomhusbilderna är det en grön gräsmatta, men inifrån är det brun lervälling...:cool:

I övrigt håller jag med tidigare talare om att ursprungshuset inte verkar ha något tydligt 20-talsutseende som skulle vara extra bevarandevärt eller vara svårt att smälta in i.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Smaken är som baken men detta är så långt ifrån en försiktig tillbyggnad man kan komma.
Den tar ju över hela huset och är inte byggd i samma still hur i hela friden kan man då kalla den försiktig ?
 
  • Gilla
Gavel och 5 till
  • Laddar…
Dom hade kanske ännu djärvare planer dom fick skrota?
 
I alla fall så ser jag bara ett litet hörn av det befintliga husets fasad mot baksidan och kan inte bedöma det. Av ritningarna att döma så kan det vara mer 1920-tal på framsidan. Vi har byggt till vårt 1920-talshus. Mot husets baksida är man friare och kan frångå husets stil. Mot entrefasaden är det viktigt att man inte frångår husets stil.
 
Väldigt fint, passar bra ihop med den äldre delen av huset! Tänk vad tråkigt det här landet hade varit om ingen vågade göra något annorlunda (och nu är det här exemplet inte ens särskilt annorlunda).
 
Jag tycker iofs också att det ser bra ut. Dock delar jag inte uppfattningen att tillbyggnaden skulle smälta in särskilt bra bland gamla 20-talshus.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att förljugenheten i ordvalet stör mig mest. Jag förstår förstås att man inte säger att ”vi och vår kund ville ha ett skittrist grått hus som alla andra som gör om istället för att vara del av den färgsprakande färgpalett som husen i ett äldre villaområde utgör” eller ”vi är inte skickliga nog att rita något som sömlöst ansluter till det befintliga och byter plats på funktioner för att få utbyggnaden att verka ha varit med från dag ett, utan gör helst det vi kan och bygger en separat struktur som vi binder ihop med den gamla med korridorer och trappor på varje plan”, men ändå. Ett föräldrasovrum vägg i vägg med ett barnsovrum och en lång korridor på övervåningen, var det det bästa de kunde tänka ut? Och vad hände med källaren?

Misstänker att det ”smutsgula” med gröna detaljer kanske var nåt sånt här:
Tvåvåningshus med ljusgul fasad och gröna fönsterluckor omgivet av lövträd i ett villaområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men nu, nu hade de som ambition ”att hitta en balans mellan nytt och gammalt utan att låta kulören skrika och dominera”. Grå, grå, grå, grå, grå, grå, grå, grå (för att citera Magnus Härenstam):
Modernt grått hus med enkel design bredvid äldre rödtegeltakshus som uttrycker kontrasten mellan nytt och gammalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trist och fult. Nästan så man hoppas att de var tvingade härtill av byggnormer och att de egentligen hade velat göra på ett bättre sätt, vare sig detta hade varit radikalare eller något som på riktigt avsetts smälta in.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Re Nötegårdsgubben
Före ombyggnaden hade det befintliga huset en smutsgul färg med gröna foder och vindskivor.

– Färgsättningen har spelat en stor roll. Vår ambition har varit att hitta en balans mellan nytt och gammalt utan att låta kulören skrika och dominera ( text från artikel )

Håller helt med dig att texten är hemsk ! Hur kan man dömma ut färgsättning från 20talet ? Texten i artikeln stämmer inte alls med artikeln i något avsende ,var är sakligheten ? känns som en förskönad mäklartext av något av deras objekt istället för en saklig text angående en utbyggnad
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Håller med att det nog varit svårt få till så mkt yta om man skulle få det att se ut som det funnits från början eftersom det totalt dominerar över ursprungshuset... så ur det avseendet är det säkert en för den boende en bra utbyggnad... men försiktig och i harmoni med det gamla är det inte, utan motsatsen. Jag gillar det inte, men jag tror ett antal bekanta jag har skulle gilla det, men det är sådana som helst vill ha ett nytt hus... Det jag inte förstår är att man inte bygger ett nytt hus på en ny tomt istället isåfall, det har nog större chans bli lyckat...
 
BirgitS
J JohanLun skrev:
Det jag inte förstår är att man inte bygger ett nytt hus på en ny tomt istället isåfall, det har nog större chans bli lyckat...
Man kanske trivs i området eller uppskattar det korta avståndet till jobb och vänner, och det finns inga tomter till salu i närheten av Smedslätten.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jag är så tacksam att människor som har byggt och renoverat sitt hus vill ställa upp och dela med sig av bilder, information och låta oss se huset. Kommentarer till hus vi visar ska vara sakliga, trevliga och uppmuntrande. Gillar du det inte så får du hålla det för dig själv.

Det är samma regler som gäller under Socialt & projekt,
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
hur kan någon förstöra ett hus på detta sätt?

byggregler! fönster! avvattning! olika trappor! köp ett annat hus !
 
  • Gilla
Gavel och 1 till
  • Laddar…
C
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Gillar du det inte så får du hålla det för dig själv. Det är samma regler som gäller under Socialt & projekt,
Whaat? Inga negativa kommentarer till era redaktionella artiklar alltså? Eller gäller det endast artiklar av någon viss typ?
Kanske läge att skriva in den regeln i sammanställningen av forumregler?
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.