Jag vill måla vårt betonggolv i källaren grått så att det ser juste ut.

Planerar att laga smågropar och slipa golvet innan (https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-slipa-betonggolv-i-kaellaren.315481/) jag målar det så att det blir så jämnt som möjligt.

Men vilken typ av färg bör jag använda?

Jag vill att golvet andas så att fukt från marken kan vandra igenom färgen och inte tryckas ut mot källarväggarna (som för övrigt ska målas med webers cal 246 kalkfärg våt eftersom väggarna är putsade med webers cal 109 hydraulisk kalkgrund).

Eller finns det något flytspackel som inte bygger mer än 3 mm och som andas?
 
  • Obearbetat betonggolv i källare med smågropar och en golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag vill måla vårt betonggolv i källaren grått så att det ser juste ut.

Planerar att laga smågropar och slipa golvet innan ([länk]) jag målar det så att det blir så jämnt som möjligt.

Men vilken typ av färg bör jag använda?

Jag vill att golvet andas så att fukt från marken kan vandra igenom färgen och inte tryckas ut mot källarväggarna (som för övrigt ska målas med webers cal 246 kalkfärg våt eftersom väggarna är putsade med webers cal 109 hydraulisk kalkgrund).

Eller finns det något flytspackel som inte bygger mer än 3 mm och som andas?
hur menar du med flytspackel som andas?
 
Släpper flytspackel igenom fukt som kommer underifrån källargolvet?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Släpper flytspackel igenom fukt som kommer underifrån källargolvet?
är fukten nu från vägg rengörning?
används det flytspackel med bas cement. finns även flyspackel med annan basmatrial.
det som är att 3mm tjockt lager så måste ni vara med rengörning och primer. gärna spackel fibrer i.
beckers har en bra golvfärg (golvfärg plus)
 
måste golvet flytas? det skulle ju slipas
 
Nej, vi har det som alternativ. Vi vet inte vad vi ska göra med golvet och väljer mellan att låta det vara som det är, fylla ut ojämnheter med betong och slipa det, och/eller måla det. Eller kanske bara lägga ut Bergo-plattor.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nej, vi har det som alternativ. Vi vet inte vad vi ska göra med golvet och väljer mellan att låta det vara som det är, fylla ut ojämnheter med betong och slipa det, och/eller måla det. Eller kanske bara lägga ut Bergo-plattor.
ett slipat betong golv som är dammbundet kan bli riktigt snyggt. även om det har lagningar i sig.
bergo-platter kan bli riktigt sunkiga tyvärr.
ljusa golv i källare är trevligt. har varit uppskattat efter källar/tvättestugerenoveringar.
skulle skippa målningar om det blir mera förvara saker.
spanat lite på bilderna och det verkar var ganska slätt.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag är sjukt osäker på vad som blir bäst.

Vi hade precis bestämt oss köra på Bergo-plattor eftersom det sägs vara varmare att gå på, ej är organiskt och inte sägs utlösa några emissioner. Men nu när du säger att det kan bli sunkigt så blir jag osäker.

Om vi nu slipar golvet i alla fall men struntar i att måla det och bara dammbinder det, räcker det då fortfande att vi bara slipar golvet en gång?
Och då antar jag att vi först bör laga småhål med cementbruk A (ja det är ganska slätt, men på några ställen är det lite småhål och hack).

Jag har aldrig förstått vad dammbindning innebär? Vad är det egentligen för medel man häller ut? ”Andas” det? Läste någonstans i forumet att någon hade kört med Osmos hårdvaxolja på betonggolvet (som jag främst tror är till för bänkskivort i trä men som tydligen även ska funka på betong) eftersom det är naturligt.
 
Redigerat:
Ni har inte funderat på att klinkra?
 
Nej, vi vill inte bygga på höjden. Lägsta takhöjd i källaren är 1,82 och om jag har ett par gympaskor på mig så slår jag i taket.

Vi har sågat ner gamla järnrör som hängde ganska lågt och ersatt dem med mindre kopparrör och klamrat fast dem i taket. Att bila in dem i taket eller i väggarna tyckte vi var ett för stort jobb.

I tvättstugan är det lite högre i takhöjd (1,88) så där ”har vi råd” med klinker, men jag är ganska trött på klinker. Upplever det som kallare att gå på (om man inte har golvvärme) än betong eftersom jag upplever klinker som hårdare.
 
Vi målade delar av vår källare med tvåkomponents golvfärg från Caparol. Snorigt dyr men håller väldigt bra. Den är även diffusionsöppen. Har för mig vi gav lite drygt 2k för färg för ca 20m2 2012. 0 släpp än så länge.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Aha, då förstår jag. Vi har ju hela 2.1m så där fanns att ta av. På 1.82m slår jag i utan skor ;)

Jag målade garaget med epoxi från Nils Malmgren, epoxibutiken.com tror jag det var.

Diffusionsöppen om man lägger två lager som man ska.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Spackla med ett cementbaserat finspackel inget murbruk måla med en 2k vattenburen epoxi blir lättstädat och snyggt
 
Tidigare husägaren jobbade på Cementa och hade sannolikt gratis tillgång till betong så när han byggde poolen helgjuten i betong 1970 så passade han sannolikt på att ”fixa till” golvet genom att höja golvet med 10 centimeter. Samtidigt sänkte han taket i entreplanet och cementerade igen alla ventilationshål. Tokiga renoveringsåtgärder som har kostat oss en del att fixa.
 
  • Gilla
jonathan_forslund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.