Hej. Söker bra hängrännor som är motståndskraftiga mot rost ..och som är prisvärda. Minst 150 mm...men gärna 200 mm . Något ni kan rekommendera? Bor i norra småland.
 
Kanske inte kollat så noga men tycker inte det är så vanligt med rostiga hängrännor.

Men hängrännor i aluminium eller plast bör vara något mer motståndskrafriga än aluzink
 
richardtenggren
Det finns väl rostfria att köpa :)
Belagda rännor har också ett lager aluzink under färgen om man köper tex Plannja.
 
A
Jag har en bekant som jobbar på en mekanisk verkstad som bara jobbar i rostfritt, han gjorde sina egna hängrännor i 1mm rostfri plåt, de lär aldrig gå hål på, men jag tror inte att det värt priset för den som ska köpa dem.
Mina föräldrars hängrännor sattes upp 1975 och det enda som har hänt med dem är att de är solblekta, så kan man leva med ett utbytesintervall på 40-50 år, så klarar man sig nog med vanliga plåtrännor.

200mm? Är inte det extremt stora hängrännor? Vi har 125mm och det har aldrig runnit över. (Som jag har sett)
 
  • Gilla
annfru
  • Laddar…
Vilket som.
Bytte mina hängrännor från 73 för nått år sen.
Ingen betydande rost mer demolerade av snö och tillbaka böjda.
Så rostiga hängrännor är ett icket problem med tanke på tiden dom sitter uppe.
Se till bara att inte jobba med rondell på/kring dom så är det lugnt
 
  • Gilla
annfru
  • Laddar…
Tack för svar. Då kan jag lugnt köpa det som finns marknaden. Plannja, lindab, wijo.
Ett annat dilemma är skall jag ha 2m längder eller är det bättre attköpa hela husets längd ca 10m ..blir 2x5m i såfall.
Husets höjd är ca 8-10m och vill helst inte använda ställning utan lösa montering med stege... orsak till ej ställning är att det tycks vara oskäligt dyrt. Stege lutad mot en rosa tvåvåningsbyggnad under renovering utan ställning på landet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En skarv i mitten är nästan bra för att få till fallet. I övrigt skulle jag sikta på så få skarvar som möjligt.
 
Staffans2000
D Daniel 109 skrev:
En skarv i mitten är nästan bra för att få till fallet. I övrigt skulle jag sikta på så få skarvar som möjligt.
Samma här. Med många skarvar är det svårt att få det rakt och snyggt.

Staffan
 
A annfru skrev:
Husets höjd är ca 8-10m och vill helst inte använda ställning utan lösa montering med stege...
8 - 10 m, där skulle jag inte vilja stå och vingla på en stege. Vad använder du för fallsäkring?

Det finns väl trailermonterade höj- och sänkbara plattformar.
 
Hyr en lift över en helg. Kostar 1000-1500 kr vilket väl får ses som skäligt jämfört med att stå på stege.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Make Osäker på om liftar/plattformar klarar att stå på gräsmattan men själv tycker jag att det är inget problem. Är liftar lättmanövrerade?
 
Hyr en rullatällning i aluminium. Kostar några hundralappar för en helg
 
Har nu en del att begrunda efter tipsen. Först blir det nedmontering, därefter skrapa,tvätta och måla brädorna och till sist montering av hängrännor som förhoppningsvis sker till belåtenhet.
 
Det mest optimala med hänsyn till pris och livslängd är hängrännor och stuprör i Rheinzink. De håller i evigheter och är inte extremt dyra. En nackdel är att utetemperaturen skall vara + 12 ° eller mer när de sätts upp. Lämpliga mått beror på storleken på taket. Om takytan är större än 100 kvm bör man använda 150 mm rännor och 100 mm stuprör. Över 150 kvm bör man gå upp ytterligare i stuprörsdiameter. Måttuppgifterna är oberoende av vilket material man väljer.
 
J justusandersson skrev:
Om takytan är större än 100 kvm bör man använda 150 mm rännor och 100 mm stuprör. Över 150 kvm bör man gå upp ytterligare i stuprörsdiameter.
Fast det beror väl också på hur många stuprännor man har, en, två eller tre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.