Det säkert att man måste uppsöka märkesverkstaden om det blir några problem också?

Min uppfattning är att det angivna momentet är för att man ska dra tillräckligt hårt, men framförallt för att alla skruvar ska dras lika hårt. Om man sen drar 85 eller 110Nm tror jag inte spelar någon roll.
 
Det är därför man gör som jag sa.

Om du inte smörjer dom alls och dom kärvar avsevärt, då blir inte Skodas angivna moment rätt. Om du smörjer dom så blir det inte heller rätt. => kör lite mellanmjölk och efterdra så blir det toppenbra.
 
  • Gilla
ramafred
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ingen har dött av lite olja, massvis med saker har dött av utebliven smörjning.
Så enkelt är det.
Man kan ju vända på det och säga att det är större risk att man tappar hjulmuttrar om man smörjer dem ... ;)

Jag slutade smörja mina muttrar när jag skaffade kompressor och en riktig mutterknack. Innan har jag en (1) gång på 20 år av bil-liv råkat ut för att muttrar gängat upp sig, och då var det på smorda gängor ...

EDIT: Får väl lägga till att jag använder knacken för att ta bort muttrarna .. dit snurrar de så lätt och fint, sen drar man dem med teleskopförlängningshandtaget! :strong:
 
Redigerat:
Jag slutade använda mutterknackaren sen jag fick punka ute i skogen och bara hade den värdelösa nyckeln som följde med bilen...
Jag drar 'lagom hårt' med fälgkorset och efterdrar efter nån vecka
 
useless useless skrev:
Jag slutade använda mutterknackaren sen jag fick punka ute i skogen och bara hade den värdelösa nyckeln som följde med bilen...
Jag drar 'lagom hårt' med fälgkorset och efterdrar efter nån vecka
Min nuvarande bil har inte ens reservhjul .. :)
Så när det händer hoppas jag att burken med kladd, och den lilla kompressorn man får med istället, funkar ... peppar, peppar.
 
hsd
Jag har olika skruv sommar / vinter och när jag byter får gängorna en dusch wd40 då är de sparsamt smorda till nästa byte
110 Nm med momentnyckel och de går att ta loss med bilens hjulbytarverktyg
OM mutterdragare ska användas bör man använda momenthylsa -som större däckverkstäfder har ( ganskaa dyra )
 
hsd
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Min nuvarande bil har inte ens reservhjul .. :)
Så när det händer hoppas jag att burken med kladd, och den lilla kompressorn man får med istället, funkar ... peppar, peppar.
Reservhjul saknas i vår bil också.... Att tänka på om man har "burk med kladd" är att den kan ha bäst före datum, dvs den blir gammal.
Har man sedan använt "kladdet" så är det inte säkert att däckfirman vill byta det däcket sedan. Där jag brukar köpa däck så frågar de om man har använt "kladd". Om så är fallet så vill de inte ha med det att göra. Har visst förekommit explosioner i samband med arbete på däck med "kladd".....
 
Jag skaffade nyligen en momentstav från Swedol, kostade cirka 200kr. Den verkar funka utmärkt faktiskt. Det blir nästan exakt så jag drar det när jag drar manuellt.

Att dra med ungefär rätt moment har ju också fördelen att man inte riskerar ett haveri på fälgar, gängor eller skruv vilket inte är så kul på motorvägen.
 
Sparsam tunnflytande smörjning och sedan momentnyckel 105 Nm på bilarna och 90 Nm på släpkärrorna jag har för närvarande.
Har aldrig under 35 år som jag bytt själv vare sig tappat hjul, eller behövt slita som en blå för att få loss dom.
 
F
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
man fett kopparpasta på gängorna så bruka man Öka trycket på åtdragningen
R roli skrev:
På vissa bilar står det i instruktionsboken att man INTE får smörja hjulskruvarna. Bl.a. min, en Skoda Superb.
Vad skulle problemet då vara mer än att man inte får bort hjulen efter vintern... om man inte smörjar då alltså? Klart man skall smörja lite lagom. Däremot behöver man inte dra sig blå när man drar åt.
 
F
B Bergsmongo skrev:
Finns det ett användbart samband mellan åtdragningsmoment torrt/vått? Dvs en M12 som ska dras 80Nm för att uppnå en viss kraft, hur mycket bör den dras i smort tillstånd? Kan man höfta med +50% och använda det som grund?

Kollar man manualen för Toyota Yaris så säger den 103Nm. För Hilux & RAV4 är det mellan 103-150, beroende på om det är fyrhjulsdrift eller inte, samt stål/alufälg. Stålfälgar ska på en 2WD Hilux dras med 152Nm. 4WD med 103Nm. Inget huruvida det skall vara torrt eller smort.

Edit: tog bort lite felaktigheter/svammel.

Orkar inte tänka... är inte åtdragningsmomentet linjärt mot förspänningen? Alltså minska 15-30%.

Annars är det skitlätt att kolla. Ta en torr skruv och skruva i den i en torr gänga. Dra till ett givet moment och markera skruvens position (och antal varv). Upprepa några gånger så ser du att det är relativt konsekvent. Sen smörjer du skiten ur samma skruv och drar till samma läge och kollar momentet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.