En liten synpunkt på bilden. Där syns en rätt allvarlig klämskada på den vita kabeln som kommer in uppifrån. Dels är den rejält klämd rakt framifrån, dels ser det ut som yttermanteln är delvis skadad på högra sidan, där den verkar ha gnagt mot den väldigt fult bearbetade plåtkanten. Går inte att se på bilden om yttermanteln är helt genomskavd.
 
Hur gjorde han med sockerbitarna? På bilden av dosan finns 4 sockerbitar. Nu med korrekt inkoppling behövs det 5. Hittade han en till sockerbit någonstans?

Att använda sockerbitar är nog inte direkt formellt fel, men "man gör inte så".
 
M
Kabeln på toppen är tilltryck framifrån då lådan aldrig bearbetades för att göra plats. Lådan är sedan dess fixat så ytterligare klämskador uppstår inte och yttermanteln såg okej ut tyckte jag men jag dubbelkollar ikväll (denna kabel går inte till spisen).

Han hade gott om sockerbitar med sig så det sitter en 5:e nu. Jag fick uppfattningen att det var så han arbetade överallt.
 
Var det verkligen en "riktig" elektriker?
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Han arbetar ju tydligen på en firma som finns inom elsäkerhetsverkets register, lite skrämmande.

Jag tror att de flesta hempulare som läser här på byggahus skulle gjort ett bättre jobb än det där.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
M Mikael-HeltGrön skrev:
Han hade gott om sockerbitar med sig så det sitter en 5:e nu. Jag fick uppfattningen att det var så han arbetade överallt.
Det bevisar ju att 99% av alla elektriker här på forumet har fel - Riktiga elektriker använder visst sockerbitar istället för andra typer av toppklämmor. :cool:
Det kanske är för att alla hempulare har börjat använda Wago och man vill ju inte att jobbet ska se hempulat ut... ;)
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
M
H hempularen skrev:
Jag tror att de flesta hempulare som läser här på byggahus skulle gjort ett bättre jobb än det där.
Jag kan helt säkert byta ut de där sockerbitarna själv. Det roliga är att om skiten brinner ner som det är just nu täcker försäkringen det men inte om jag har bytt ut något själv... Därav låter jag bli. :/
Jag får kanske ringa runt till stans andra firmor och försöka sälja in ett 15 minuters jobb mot en timmes betalning, locka dem med lite lätta pengar ;) Tror jag skrev tidigare(?) att anledningen till att jag valde just denna firma var att de kunde på kort varsel.
 
M Mikael-HeltGrön skrev:
Det roliga är att om skiten brinner ner som det är just nu täcker försäkringen det men inte om jag har bytt ut något själv...
Jag skulle vilja påstå att det är tvärtom - Du som anläggningsägare ansvarar för säkerheten. Om skiten brinner och du har meckat själv måste försäkringsbolaget visa att anläggningen inte var fackmannamässigt utförd. Det är nog lättare att bevisa om det sitter sockerbitar där än om det sitter riktiga toppklämmor.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Nu ska vi inte måla fan på väggen, men har du testat att JFBn täcker spisen?
Och det här ser faktiskt inte bra ut... :(
Närbild på en spishörna med synbart slitage eller brännskador och en kommentar som uttrycker oro.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
M
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nu ska vi inte måla fan på väggen, men har du testat att JFBn täcker spisen?
Och det här ser faktiskt inte bra ut... :(
Ja, JFB täcker spisen (spisen dör iaf när jag bryter JFB).

Att det inte ser bra ut, betyder det att vi inte ska använda det tills vi fått det fixat?
Vi beställer imorgon in en annan elektriker, via föreningen, men enligt offert är hen 4 veckor ut och det verkar inte finnas ett bra sätt att snabba upp det på.
 
Om jag ser rätt på bilden, så är det en kardel som sticker ut. Såvitt jag kan se så kommer den inte i närhetena av någon annan oisolerad ledare eller yta. Det är i så fall inte så illa att man skulle behöva stänga av och inte använda el tills det är fixat. Utan det är återigen inte ett utförande som en vettig elektriker lämnar.

Det finns en utbredd uppfattning att en lös kardel på det där viset, skulle innebära risk för överhettning och brand. Det är ett missförstånd.

Sedan handlar det om en ökad risk att få en elstöt vid arbete i centralen, när det på det där sättet finns en lös spänningssatt tråd.

Men framförallt så visar det tillsammans med de övriga felen och konstigheterna, att elektrikern gör ett väldigt dåligt arbete.
 
  • Gilla
Mikael-HeltGrön och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ja, det var ju en lös kardel redan förra gången elektrikern hade varit där.

Tråkigt när folk inte har mer yrkesstolthet.

Och sockerbitar??? Allvarligt?
 
Och för att förstå kostnadsskillnaden kan jag ju tala om att en elfirma betalar ca 1:-st för U-båt och en kopplings list (sockerbit) och ca 2,5:- för en Wago 221.
En elektriker kostar kanske 5:-/min och det tar flera ggr så lång tid att montera en U-båt eller sockerbit. tar det 1 minut kortare med Wagon betalar det lätt 2 Wago. Men det är större skillnad så "förtjänsten är betydligt större med att använda Wagon.
 
Mikael_L
Nu tar det ju inte ens en hel minut att skruva en ubåt eller sockerbit efter att man skalat kabeln och allt annat klart, allt jobb förutom just skruvandet är ju lika oavsett vilken sorts koppling man använder.

Men det du belyser är ändå helt korrekt, man kan inte använda ubåtar eller sockerbitar för att spara pengar, det går ganska jämt ut mot kostnaden för tiden, dvs ca en halv minut.

Men det finns elektriker (ofta gamla, men inte alltid, jag träffade på en som ganska nyligt lämnat lärlingstiden bakom sig) som inte alls gillar, eller litar, på de olika moderna toppklämmorna. Utan väljer skruvförband av olika slag eller torix.

För oss andra verkar det minst sagt lite märkligt, men bland de som nästan vägrar snabbklämmor finns det trots allt en och annan som är duktig elektriker rent generellt.

Men göken som varit hos TS verkar dock inte vara av någon bra sort, alltför många fel har gjorts.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.