D
100 meter från strandlinjen på 7 meters höjd över havet. Söderläge med obehindrad utsikt.
Huset får bli max 20 meter brett och 8 meter djupt. Två våningar är ok men nockhöjden får max bli 7,5m.

Hur hade ni gjort med planlösningen? Att endast fylla på med stora glaspartier i söder låter för enkelt (och varmt)?
 
Åsa Lund
Hade haft rejält med takfot över fönstren för att bara släppa in södersolen under höst, vinter och vår. Sedan oxå haft mycket fönster åt öster och väster för att få kvälls- och morgonsol.
 
  • Gilla
daals och 2 till
  • Laddar…
Hur vill ni själva bo?

Tydligen tycker somliga om att bo i ett skyltfönster med jättelika glasytor,
medan andra vill ha en mer intim, hemtrevlig atmosfär.
Utsikten är ju inte allt här i livet. Viktigare tycker jag är att skapa hemtrevnad i det lilla.
 
Vi har väldigt mycket glas i en del av huset utan att det blir varmt. Glasen har enligt spec U-värde på 0,6 med någon form av metallfilm i som håller värmen ute/inne. Glaset upplevs som lite lätt gråtonat men inget man tänker på om man inte jämför direkt. På sommaren blir det svalast inne om dörrar och fönster är stängda.

Om ni tänker bygga med stora glaspartier mot söder tycker jag ni ska kolla på skjutglaspartier, så att det går att öppna upp helt mellan inne och ute. Kanske något ni gillar....

Om ni ska bo vid öppet vatten så blir det lätt väldigt blåsigt, någon form av uterum kanske kan vara på sin plats.
 
T toolman77 skrev:
Om ni tänker bygga med stora glaspartier mot söder tycker jag ni ska kolla på skjutglaspartier, så att det går att öppna upp helt mellan inne och ute. Kanske något ni gillar....
Ett problem med att "öppna upp" sommartid är att man kan få in mycket mygg, flugor och getingar,
som det sedan är svårt att bli av med.

Sommartid, när vi ofta har entrédörren stående öppen, sätter vi in en nätdörr som stänger ute insekterna.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ett problem med att "öppna upp" sommartid är att man kan få in mycket mygg, flugor och getingar,
som det sedan är svårt att bli av med.

Sommartid, när vi ofta har entrédörren stående öppen, sätter vi in en nätdörr som stänger ute insekterna.
Lika bra att öppna upp även på andra sidan så att insekterna blåser rakt igenom :)
 
  • Gilla
daals och 1 till
  • Laddar…
Vi bor mot havet och vid byte av fönster tog vi fasta partier men inte helt ned till golvet. Skjutpartier tror jag inte på att dom är riktigt vintersäkra.
Vill man ha mer öppen kontakt mot ute så rekommenderas en altan/uteplats i anslutning till fönsterpartierna. En generös markis kan skugga av när det blir som varmast.
 
  • Gilla
daals
  • Laddar…
Eftersom tråden än så längre bara handlar om fönstren kan jag rekomendera lyft-glid-partier. Vi har två sådana som är ca 4x2,1m där hälften är öppningsbart. Dessutom har vi insektsnät som man enkelt skjuter åt sidan. Kolla in Hajom-fönster. Det finns även billigare kopior av dem.

Hur man ska lösa planlösningen är som att fråga hur långt är ett snöre. En viktig sak när man bor vid havet, hur blåser det, finns det något naturligt ställe där man kan få lä? Hur stort hus behöver ni? Utelplatser för morgonsol/eftermiddagssol?
 
T toolman77 skrev:
Lika bra att öppna upp även på andra sidan så att insekterna blåser rakt igenom :)
De "blåser nog inte iväg".
Älskar värme gör de däremot, så de håller sig gärna i värmen i fönsternischerna.
 

Bästa svaret

BirgitS
D daals skrev:
100 meter från strandlinjen på 7 meters höjd över havet. Söderläge med obehindrad utsikt.
Huset får bli max 20 meter brett och 8 meter djupt. Två våningar är ok men nockhöjden får max bli 7,5m.

Hur hade ni gjort med planlösningen? Att endast fylla på med stora glaspartier i söder låter för enkelt (och varmt)?
Det finns ju en del artiklar om nybyggda hus under liknande omständigheter här på Byggahus som du kan få idéer av. Här är några exempel, men det finns fler:
https://www.byggahus.se/arkitektur/ornberget-rum-ute-inne
https://www.byggahus.se/arkitektur/rock-house-vid-malaren
https://www.byggahus.se/arkitektur/max-utsikt-minimal-insyn
https://www.byggahus.se/arkitektur/plasthus-utan-platspaverkan

Att du anlitar en arkitekt som kan tillvarata platsens möjligheter och anpassa den till din familj på bästa sätt är min rekommendation.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.