Hej!
Vet att denna fråga kanske ställts förut, men ifall det råkar va så att man har startat ett företag i en hantverkbransch så råkar jag ha lite frågor som jag gärna får lite tips kring.

-Vad är viktigt när en hantverkare kommer hem till er?
-Hur tydligt skall det vara med omfattning av arbetet/priset?
-Vill man ha tydliga papper där det framgår exakt vad man betalar för? I så fall är man beredd att betala för den tiden företaget lagt på att ta fram de underlaget?
-Hur ser ni på materialpåslag? Vad är skäligt påslag i procent?
-Hur tar man sig in i branschen som hantverkare på bästa sätt?
-Hur viktigt är de med sjysst(a) bil/kläder/verktyg, hur ser ni på om en hantverkare kommer kanske med en lite äldre bil/verktyg och "Offbrand" kläder?
-Hur ser ni på att lämna bort nyckeln under ett servicebesök tex? Undviker ni helst eller känns de ok?

//
 
Håll alla avtalade tider och håll din kalender uppdaterad. Lägg in luft i din planering för att ta höjd för allt som inte går enligt plan.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Svara i telefon, i alla fall när befintliga kunder ringer. Är du ute hos kund så håll samtalet kort. Be att få återkomma.

Lova inget du redan på förhand vet att du inte kommer hålla. Tacka nej till jobb om kalendern är proppfull.

Försök inte smita från ansvar om du gjort något fel.

Var tydlig med priset och hitta inte på extra avgifter i efterhand.

Sköter du dig så kommer du kunna ta bra betalt och ha gott om jobb för oöverskådlig framtid. Men du måste genom några hundar först när du bygger upp kundkrets och rykte.
 
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Instämmer i ovanstående och vill tillägga att rimliga materialpåslag är 5-20%.
 
B Busten skrev:
-Vad är viktigt när en hantverkare kommer hem till er?
-Hur tydligt skall det vara med omfattning av arbetet/priset? Allt bör vara specificerat i detalj vid större jobb
-Vill man ha tydliga papper där det framgår exakt vad man betalar för? I så fall är man beredd att betala för den tiden företaget lagt på att ta fram de underlaget? Fakturan skall naturligtvis visa vad man betalar för, om det inte bara är något litet halvtimmesjobb Detta betalar man naturligtvis för i den "rundligt tilltagna" timdebiteringen
-Hur ser ni på materialpåslag? Vad är skäligt påslag i procent? Ca 10%. När vi byggde hus lade byggföretaget på 7% på materialkostnaden
-Hur tar man sig in i branschen som hantverkare på bästa sätt? Genom att göra ett bra jobb naturligtvis
-Hur viktigt är de med sjysst(a) bil/kläder/verktyg, hur ser ni på om en hantverkare kommer kanske med en lite äldre bil/verktyg och "Offbrand" kläder? Det har jag inga som helst synpunkter på
-Hur ser ni på att lämna bort nyckeln under ett servicebesök tex? Undviker ni helst eller känns de ok? Helt OK, under förutsättning att det är en person jag träffat och känner personligen

Vad betyder förresten "Offbrand"?
 
Instämmer med ovan talare. Angående kläder. Bil och utrustning tycker jag det är viktigt med ordning, hel och ren. Men behöver inte vara några speciella märken på verktyg etc. Använd vad som är rätt för situationen bara.

Var gärna transparent med vad som ska göras. En ärlig hantverkare inger förtroende.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
En punkt som borde vara självklar, men tyvärr ofta inte är det:
"När du arbetar i någon annans bostad, visa respekt för den och försök undvika skador på bostaden och inventarier"

Med detta menar jag att ha med en rulle mjölkpapp eller liknande om du är målare så att parketten inte blir prickig, eller torka bort den värsta leran under kängorna om du är grovis och av något skäl behöver gå på vardagsrumsmattan med skor på.
Och har du glömt din kofot i bilen, ta inte kundens hultafors-vinkelhake och använd som bräckjärn.

Vanligt hyfs alltså. :)

Men eftersom du frågar i ett forum så betyder det att du bryr dig, vilket är fantastiskt. Det kommer gå bra för dig! Lycka till!
 
  • Gilla
nordstroem.mikael och 2 till
  • Laddar…
B Busten skrev:
-Hur tydligt skall det vara med omfattning av arbetet/priset?
-Vill man ha tydliga papper där det framgår exakt vad man betalar för? I så fall är man beredd att betala för den tiden företaget lagt på att ta fram de underlaget?
Det här varierar nog stort mellan olika kunder. Försök vara öppen med prissättningen, men lägg inte mycket (debiterad) tid på den. Som kund förväntar man sig att hantverkaren har ett hum om tidsåtgången för standardprojekt.

B Busten skrev:
-Hur ser ni på materialpåslag? Vad är skäligt påslag i procent?
Återigen är transparensen viktig. Materialpåslag måste göras på vad du faktiskt betalar, inte på någon form av listpris. Allt annat känns som bedrägeri. 15 % ”känns” skäligt, men det är utifrån en situation där många länge upplevt sig blivit blåsta av hantverkare på materialköp. Kanske borde det vara något högre på faktiska priser, kanske är effektivt materialutnyttjande (lite spill) en viktig framgångskomponent för en lönsam hantverkare.
 
B Busten skrev:
-Vad är viktigt när en hantverkare kommer hem till er?
-Hur tydligt skall det vara med omfattning av arbetet/priset?
-Vill man ha tydliga papper där det framgår exakt vad man betalar för? I så fall är man beredd att betala för den tiden företaget lagt på att ta fram de underlaget?
-Hur ser ni på materialpåslag? Vad är skäligt påslag i procent?
-Hur tar man sig in i branschen som hantverkare på bästa sätt?
-Hur viktigt är de med sjysst(a) bil/kläder/verktyg, hur ser ni på om en hantverkare kommer kanske med en lite äldre bil/verktyg och "Offbrand" kläder?
-Hur ser ni på att lämna bort nyckeln under ett servicebesök tex? Undviker ni helst eller känns de ok?
//
Välkommen till entreprenörenas värld av medvetna missförstånd och medföljande magkatarr om du är seriös och försöker ordna allt som begärs av dig.

Först. Läs ABS09 eller vad den nu heter nuförtiden. Läs med fantasi och ur värsta tänkbara synvinkel för dig själv. Det är sådant som tvisterna kommer att handla om i framtiden. ABS går inte att förhandla bort. Oavsett vad det står i ditt kontrakt så gäller skrivningen i ABS.

Gå aldrig in och arbeta hos en privatperson utan Hantverkarformulär eller skrivet kontrakt. Den viktigaste delen av kontraktet är underlaget. Framför allt beskrivningen av uppdraget. Utan det lämnar du fast pris på allt som klienten kan hitta på under projekttiden.

Du kommer märka att 90% av förfrågningarna saknar underlag. Om underlag finns är det undermåligt. Du kommer ägna arbetsdagar åt att skriva underlag gratis åt klienterna. Det är en förutsättning för att kunna lämna ett fast pris.

Alternativet är att bara jobba på löpande räkning. Det kommer sluta med att du inte får jobbet utan det går till de trevliga killarna med skinnvästar. I den mån du får jobb så är det från klienter som du jobbat åt tidigare som gått ett varv med skinnväst-hantverkare och aldrig vill ha någon annan än dig i sitt hem igen. De betraktar dig som gud och kommer be dig göra allt. Även sådant som ligger långt utanför ditt kompetensområde.

Dina frågor...

-Tydlighet med arbetet/priset är ditt enda skydd i en framtida tvist.
-Ingen vill betala för administrativt arbete
-Inget påslag alls ur klientens synvinkel. Kan gå möjligen gå att argumentera för % till tidsåtgång och svinn. Rimligt för att täcka det är 5-10%. Glöm inte förnödenheter och förbrukningsmaterial. En grinig typ kommer senare påstå sig tro att skruv in går i timpenningen. Lägre påslag än så är ren förlust.
-Ta dig in genom att skaffa bra kontakter.
- Justa bilar och kläder kan lika gärna vara en varningssignal som ett argument för att anlita dig. Ordning och allmänt trevligt intryck i en Volvo Duett slår fläckfria odugliga JänkarhantverkarSUVar vilken dag som helst.
- Vad gäller nycklar och tillträde. Saknar klienten förtroende för dig så har du hoppat i galen tunna. Välkommen till magsåret som jag skrev om i första meningen.

Mvh Findus

PS.Fick förra veckan en fråga om att flytta en skjutdörr från ena sidan till den andra. Underlaget ett mejl med en bild. Jag kan se att det sitter en dimer där de vill ha dörren. Jag vet inget om vad det är för beslag eller om dörren över huvud taget går att använda. Jag påpekar i svarsmejl att jobbet dels är för litet för att det skall vara meningsfullt för mig att räkna fram ett fast pris. Dels att dimmern inte kan sitta bakom dörren och att det drar med sig en elektriker och inspåring eller annat sätt att dölja kablar samt medföljande lagningar.
Jag erbjuder mig att få jobbet gjort med nödvändiga underentrerenader (el) på löpande räkning.
Får svar där de nog tror att det går att komma åt dimmern i dörrspringan och en fråga om ett ungefärligt pris.
Svarar att jag inte kan göra jobbet då deras ide om utförande inte är fackmässig, samt att ungefärligt pris är samma sak som ett fast pris men utan några fördelar för mig.
Tror ni att diskussionen förtsätter efter det?
Då har förfrågan kommit via en rekommendation från en tidigare klient som betraktar mig som gud...
(Påstår sig ha sagt att jag hellre skär av mig höger arm med en rostig fogsvans en lurar en klient) DS.
 
Redigerat:
  • Gilla
Shakula och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Instämmer i ovanstående och vill tillägga att rimliga materialpåslag är 5-20%.
För min del får du ha vilka påslag du vill. Det är inget jag kan kolla lika lite som jag kan kolla vilket påslag ICA har på mjölken.

Dock ska ditt utpris vara rimligt och rimligt för mig är kanske 10-30 procent högre än vad jag själv kan handla utan direkt arbetsinsats från exempelvis billiga nätbutiker, tänk elbutik.se, rinkabyror.se och liknande.

Kommer du däremot dragande med någon bruttoprislista från typ Ahlsell åker du ut fortare än du hinner tänka ordet rabattbrev.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Förutom allt bra som sagts redan så vill jag lägga till kommunikation, om det nu inte redan nämnts. Meddela kunden om du t.ex. inte kan komma på utsatt tid, varför du inte är på plats en dag, etc. Jag tror man som kund accepterar mer "strul" när man vet varför saker och ting händer/inte händer.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
- Justa bilar och kläder kan lika gärna vara en varningssignal som ett argument för att anlita dig. Ordning och allmänt trevligt intryck i en Volvo Duett slår fläckfria odugliga JänkarhantverkarSUVar vilken dag som helst.
Bra skrivet! En duktig, trevlig, bra-på-alla-vis-hantverkare behöver inte någon "flashig front" för att vara en framgångsrik sådan.
 
Alla tidigare talare har poängterat många viktiga saker. Findus42 senaste inlägg är dessutom bra information för mig som klient. Ska nog ta tag i detta med underlag när jag beställer jobb. Borde ju bara bli billigare för mig om jag kan presentera ordentliga underlag och bilder, mått osv.

Något jag uppskattar väldigt mycket hos de jag anlitar är kommunikation, transparens och tydlighet. Jag har några stycken som jag alltid ringer, Förälder + barn AB-typ företag, och de har ofta fullt upp, och är alltid tydliga med det, men när de säger att de kommer så kommer de banne mig på minuten.

Har haft dem hemma hos mig en gång där det visade sig att ett moment de skulle göra var svårare, något man inte kunde räkna med. Eftersom det drog ut på tiden och de hade lovat X att vara där kl Y så frågade de mig om det var okej att de kom tillbaka kl 14 istället för 13 (efter lunch) och fixade X's problem på vägen. Självklart sa jag eftersom dem var tydliga med varför saker drar ut på tiden och så. Andra hantverkare hade nog antigen skitit i X, eller skitit i att berätta för mig att dem blir sena. Sånt uppskattas.

När jag tar in hantverkare är det för att det är moment jag inte kan, eller inte vågar göra själv. En viktig sak för mig är då tydlighet och att hantverkaren inger förtroende. En specificerad och tydlig faktura kommer ge hantverkare stora +. Håller även med ovan talare om att prispåslaget är skit samma. Jag förväntar mig att betala något mer (10-20%) än vad jag själv kan köpa sakerna för eftersom hantverkaren handlar, fraktar osv allt material (även om jag betalar timpenning när hen handlar). När man betalat 150 kr för en koppling man själv kan köpa för 50 kr så skiter jag i om det står "20% rabatt" och sedan listpris hos Ahlsell eller något.

Du bör även ta en funderare på hur du vill hantera att kunder köper eget material. Det beror ju självklart lite på vad det är för typ av arbete du ska utföra. Mina hantverkare låter mig köpa material själv, men jag handlar också på t.ex Dahl och Elektroskandia, dessutom med bättre priser än de kan. Dem är dock tydliga med att dem testar att sakerna funkar, men blir det något problem och det visar sig vara produkten som är trasig får jag betala för servicejobbet, medans om det är "jobbet" det är fel på är det självklart garanti.
Jag har full respekt för att hantverkare vill fixa material, och vill de köpa / fixa själv så låter jag dem såklart göra det. Dock förväntar jag mig då som sagt ett skäligt pris.
 
Jag drev företag ett par år och det jag uppfattade som viktigt var att komma i tid, komma när man bestämmer att man ska komma, STÄDA efter sig, oftast det viktigaste. Bra jobb så klart och sekundärt uppfattade jag priset.
 
Det behöver inte vara så krångligt, men tyvärr ack så jobbigt att betraktas som en duktig och seriös entreprenör.
Följ vissa ledord i allt du gör så kommer det gå bra. Alla kommer inte älska dig, men man kan inte vara kompis med alla. Du kommer dock ha en större andel nöjda kunder än tvärtom.

1. Tillgänglighet.
2. Kommunikation.
3. Tydlighet
4. Öppenhet - transparens
5. Respekt. Går åt båda hållen!!!
6. Kvalitét
7. Sunt förnuft.

Fundera på varför du driver ett företag och varför en kund ska välja just dig första gången. Samt varför de skulle vilja välja dig en andra gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.