N noone70 skrev:
Ovk (obligatorisk ventilations kontroll) skulle det stå
Okej =). Tack det borde jag förstått.
Det är jag som vart lite morgontrög.
 
M MissDecibel skrev:
Vi säljer en brf och flyttar till villa. Först ville köparen ha senare tillträde men vi sa nej. Nu ville de ha tidigare då de hade tajt tillträde till sin. Vi gav dem 10 dagar tidigare, men nu börjar de kräva att vi ska ta bort saker i trädgården som tex sandlåda. Enligt nätet så följer det med huset. Kan de verkligen kräva det av oss? Vi har ändå gett extra dagar som gett oss massa stress och ibgen ersättning för månadsavgiften.
Det är inte säkert att en sandlåda är en fast inventarie som ingår i fastigheten. Det beror helt på hur den är uppbyggd. Är det bara en lös låda utan gjuten sockel eller liknande förankring så är det en lös inventarie. I en del borätter kan det finnas fasta sandlådor som är byggda i samband med att trädgården anlades och de tillhör då föreningen även om de ligger i enskilda trädgårdsplättar.

Det bör stå i föreningens stadgar vad som gäller. Men om sandlådan går att lyfta på när den är tömd på sand, då är det frågan om lös egendom.
 
harry73
Enligt jordabalken är sandlåda fastighetstillbehör
 
Råka glömma bort den bara, spela dum, be köparna somna om...
 
  • Gilla
steve5432
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Enligt jordabalken är sandlåda fastighetstillbehör
Sandlådor nämns inte i jordabalken. Det är uppbyggnadssättet som avgör. Enligt jordabalken skulle t.ex. en hammock som är förankrad med jordskruv eller liknande räkas som fastighetstillbehör.
 
Jag kan trots allt ha lite medlidande med köparna. Om man gissar att det är ett yngre par utan barn. Kanske utan bil, eller iallafall utan bil som kan transportera något större än en resväska. Aldrig besökt en återvinningsstation. De vet helt enkelt inte hur man bär sig åt för att få bort en sandlåda.

Och de vet inte att sanden blir jättebra att kratta ut i gräsmattan.

Därmed inte sagt att köparna gör rätt som "kräver" att den skall bort.
 
H hempularen skrev:
Jag kan trots allt ha lite medlidande med köparna. Om man gissar att det är ett yngre par utan barn. Kanske utan bil, eller iallafall utan bil som kan transportera något större än en resväska. Aldrig besökt en återvinningsstation. De vet helt enkelt inte hur man bär sig åt för att få bort en sandlåda.

Och de vet inte att sanden blir jättebra att kratta ut i gräsmattan.

Därmed inte sagt att köparna gör rätt som "kräver" att den skall bort.

Då får de lära sig eller bo i en "riktig" lägenhet. Inte det minsta "synd om".
 
harry73
C c_olsson skrev:
Sandlådor nämns inte i jordabalken. Det är uppbyggnadssättet som avgör
Nej, det är syftet. Är syftet stadigvarande bruk är det fastighetstillbehör. En plaskpool som man bara har ute varma sommardagar är då inte fastighetstillbehör. En större pool som även står uppställd på vintern (eller badtunna) är stadigvarande bruk.
En sandlåda är alltid stadigvarande bruk, eftersom man inte brukar ta in dom, för var ska sanden ta vägen?

Mäklarsamfund anger sandlåda som typexempel av fastighetstillbehör.
 
H hempularen skrev:
Och de vet inte att sanden blir jättebra att kratta ut i gräsmattan.
Mursand/sandlådesand är en dålig idé för gräsmattor. Men volymen är väl iofs antagligen sådan att det knappast gör skada. Inget gott dock.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
nikasp
Hur gick det?
 
harry73 harry73 skrev:
Enligt jordabalken är sandlåda fastighetstillbehör
Men i detta fall är det en bostadsrätt, då är Jordabalken inte relevant. Enligt TS finns det inget i föreningens stadgar som reglerar uteplatsen och vad som får finnas där.
Frågan är om uteplatsen är upplåten eller inte, dvs, finns det på papper att den ingår i lägenheten och disponeras av lägenhetsinnehavaren. I de flesta fall är det så, men jag har stött på fall där utnyttjandet av marken utanför lägenheten varit informell. Funkar bra tills någon får för sig att utöka sina domäner.
 
harry73
Nu tror jag att @kindvall är mer insatt i juridiken än jag, men även om det är en bostadsrätt, är det fortfarande en fastighet och gäller därmed jordabalken.
Enda skillnaden som jag kan se är att fastighetstillbehör är föreningens egendom.
Så antingen accepterar föreningen att den står där och är der fastighetstillbehör, eller så får föreningen kräva ts på borttagning av sandlådan.
Jag ser inte hur detta är nånting mellan säljare och köpare av borätten
 
harry73 harry73 skrev:
Nu tror jag att @kindvall är mer insatt i juridiken än jag, men även om det är en bostadsrätt, är det fortfarande en fastighet och gäller därmed jordabalken.
Enda skillnaden som jag kan se är att fastighetstillbehör är föreningens egendom.
Så antingen accepterar föreningen att den står där och är der fastighetstillbehör, eller så får föreningen kräva ts på borttagning av sandlådan.
Jag ser inte hur detta är nånting mellan säljare och köpare av borätten
Nej, pga av att lådan har en annan ägare (BR-innehavaren) än fastigheten har (föreningen) så kan den aldrig bli fastighetstillbehör.
 
harry73
Med den logiken skulle inte heller nytt kök eller badrumsinredning tillhöra fastigheten
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.