F FRS05 skrev:
Tack, då har jag lite mer på fötterna. Det är väl inte allt för avlägset med att byta rör här och jag kan köpa sådana rör billigt genom jobbet så därav frågan.
Järnrör är bra!
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Jag måste pudla... Jag har tolkat Säkert vatten fel. Så jag ber om ursäkt.
Jag kunde inte riktigt släppa frågan så jag mailade dessa och fick detta svar
"Fogar skall på värmerör utföras med rätt typ för rörtypen samt efter monteringsanvisningar och tryck- och täthetskontroll ska utföras. Därefter kan rören byggas in."
Så jag tar på mig dumstruten å ställer mig i skamvrån.
 
  • Gilla
Freiherren och 17 till
  • Laddar…
Martin_B
Tänk att det fortfarande finns människor som kan erkänna när de har haft fel. All heder åt Byggdjuret!
På denna punkt har vissa att lära en hel del, tyvärr! :)
 
  • Gilla
Knäppisarna i Knäppa och 4 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Vad säger ni om detta fall då?: :D

Säg att man har bjälklaget öppet i ett 100 år gammalt hus och måste ansluta en ny VB-slinga till befintlig VB.

Får man inte skarva på sig där? Möjligtvis ta bort en befintlig skarv som går till en radiator, och skarva på till golvvärmefördelare?

Måste man i så fall riva upp hela bjälklaget och hela vägen tills röret åter kommer "ut ur" bjälklaget, för att kunna skarva på utanför bjälklaget så det blir synligt?
Sunt förnuft vinner i längden.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
K karlmb skrev:
Järnrör är bra!
Miljöpartiet pratar ofta om järnrör, särskilt i samband med att de nämner SD :D ...de kanske gillar järnrör de också.
Vi får lära de hur dessa järnrör skall skarvas.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Martin_B
K karlmb skrev:
Sunt förnuft vinner i längden.
Inte alltid,... tyvärr många gånger inte när kommunen får bestämma :D haha
 
Martin_B Martin_B skrev:
Inte alltid,... tyvärr många gånger inte när kommunen får bestämma :D haha
Håller med...
 
Martin_B Martin_B skrev:
Tänk att det fortfarande finns människor som kan erkänna när de har haft fel. All heder åt Byggdjuret!
På denna punkt har vissa att lära en hel del, tyvärr! :)
Ibland så måste man erkänna att man har fel... även om det inte är ofta :) ( har fel alltså :D )
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Badrummet fortsätter ta form! Fått upp lite panel på dom väggar som inte ska ha tätskikt, och lite annat smått och gott...

Men har en fundering..

Vi ska ha en pax fläkt (precis som nere) i badrummet uppe, dels för fukten från dusch men också för självdraget. (Pax-fläkten är en sådan som går konstant)

Då till min fundering, jag hade tänkte sätta den i ytterväggen, men nu börjar jag fundera på att sätta den i den gamla rökkanalen i murstocken i badrummet, precis som i badrummet nere (där hade vi ingen yttervägg) Fråga mig inte varför jag har fått för mig detta, men vad har ni för erfarenheter?

(Detta skulle också innebära att båda murstockarna har ett ”drag” hela tiden...)

Och vad tror ni om att sätta fläkten i sånt fall ”uppåner” i det gamla ”spjäll-hålet”..
 
  • Renoveringsarbete i ett badrum med träpaneler på väggarna, trappstege och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår i badrum med synliga tegelväggar, byggmaterial och arbetslampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wirre740 och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
M Meurman skrev:
Då till min fundering, jag hade tänkte sätta den i ytterväggen, men nu börjar jag fundera på att sätta den i den gamla rökkanalen i murstocken i badrummet, precis som i badrummet nere (där hade vi ingen yttervägg) Fråga mig inte varför jag har fått för mig detta, men vad har ni för erfarenheter?
Jag vet inte exakt vilka dina funderingar är, dvs. vad exakt du undrar över, men om du menar rent fukttekniskt, så har jag själv haft de funderingarna för ett badrum och hört med min skorstensfejare, och han menade att det gick alldeles utmärkt att göra så, dvs. använda ena pipan i murstocken som ventilation för badrummet.
Därmed inte sagt att det garanterat är så enkelt och så bra, men man får hoppas han kan sin sak.
Vore bra med input från flera håll i denna fråga, så jag bollar vidare till andra som kanske vet mer?
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Vi satt och tittade på gamla bilder och hitta denna från när vi började röja i en syrenbuske förr-förra sommaren...
 
  • Person börjar röja i stor syrenbuske framför gult hus med rött tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wirre740 och 1 till
  • Laddar…
Åh, kan du inte ta en likadan bild till våren! Alltid kul att jämföra!
Föryngrade ni eller har ni tagit bort hela buskaget?
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Åh, kan du inte ta en likadan bild till våren! Alltid kul att jämföra!
Föryngrade ni eller har ni tagit bort hela buskaget?
Det ska vi! Bra idé! Vi tog inte bort den, men skulle väl säga att den föryngrades ganska mycket! :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Har glömt bort att uppdatera lite på sistone! Har inte hänt jättemycket spännande saker... vi har köpt lite virke, städat i trädgården, börjat flytspackla uppe i badrummet, konstaterat att jag behöver flytta ut snickar-boden ut ur huset, så har börjar bygga ”läs riva” ute i uthuset inför en ny snickarbod där... Ja lite blandat!


Ha en fortsatt trevlig kväll!
 
  • Renoveringsarbete med rivna väggmaterial och nytt virke staplat i ett hus under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person i lila jacka sitter på trappan till ett traditionellt hus under renovering, snö och leksak i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kapmaskin på stativ och virke utspridda i rörig snickarbod under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörigt rum under renovering med träspill, virke och verktyg på golvet samt en bordsåg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett pågående arbete med flytspackling i ett badrumsutrymme, där golvets nät och förberedelser är synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett badrum under renovering med synligt golvavlopp, blå tejpning och halvfärdigt kakelarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående flytspacklingsarbete i ett badrum med nät på golvet och omgivande väggar i olika material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumsgolv under förberedelse för flytspackling med armeringsnät och färskt pålagt spackel i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hög med nytt virke framför ett rött trähus med snötäckt mark runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stort gult hus under renovation med trädstammar på marken, omgivet av snö och en röd lada i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Höök och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.