H
Hej!

Skrivit lite trådar om detta ställe innan här på byggahus men kanske dags att samla alla saker i en tråd.
Bakgrund: våren 2016 kom mitt barndoms favoritställe ut på Hemnet. Visning bokade vi nog in en sisådär 7 sekunder efter att det släppts, vi var så taggade... Väl dags för visning så promenerade vi dit genom skogen och möttes av skräp, glassplitter, isolering, matburkar, senapsflaskor, makrillburkar mm mm och mängder av sly. De flesta backade men vi såg potential! Bifogar lite bilder på allt sly dock inte inget av skräpet som vi tagit till återvinningen. Blir faktiskt lite (läs mycket) irriterad att man köper ett sådant här ställe och slänger allt i naturen, de har till och med grävt ned skräpet istället för att ta det där det skall vara :(
Det är ca: 1 år sedan sista bilden är tagen, vi har gjort en del saker sedan dess, går dock rätt långsamt framåt. Presenningarna på nedersta bilden dolde en gigantisk hästmyrstack, de kan verkligen äta trä! Så allt det där är upprivet.
Fortsättning följer :)

Utsikt från en fastighet över täta buskar och sly med en sjö i bakgrunden under en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Busktäckt terräng med stenar framför en skog nära en sjö, från en renoveringstråd om ett barndomsställe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy över en igenvuxen tomt med sly och stenläggning, med sjö i bakgrunden, före renovering och städning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt över en sjö med träd i förgrunden och presenningar och sly på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Elektra och 8 till
  • Laddar…
Ser ut att va ett härligt läge :D

På tal om att gräva ner skräp, jag tror det va så man gjorde på 60-70 talet för man inte visste bättre. Det är likadant vid våran sommarstuga. Mängder av målarfärgsburkar och glasflaskor nedgrävda.
 
H
Vi tycker att läget är helt fantastiskt! Tomten är på ca:2200 m2, inga grannar, endast sjö och skog.

Ja, det känns som en 60-70 tals grej att gräva ned (och vilka saker de grävde ned, mina föräldrar som är strax 70 år och sett en hel del roliga tillsatser förr, baxnade när de såg burkarna Dessa burkar är nu inlämnade på återvinningens farligt gods hantering) Tyvärr tog de nya ägarna (alltså de som vi köpte av) över denna trend, fast de slängde det rakt på tomten de orkade inte ens gräva ned det.
 
H
Sommaren 2016 blev en riktig städa, släpa (saknar väg, så allt fick bäras nästan 1 km enkel väg). Vi var så otroligt taggade att få fram tomten. Så det var först i början på hösten när nästan allt sly på tomten var borta och det var dags att röja sly på den igenväxta skogsvägen som vi ställde oss frågan varför vi gör detta med handkraft. En sekatör och en handsåg från Clas Ohlsson hade vi använt oss av hittills Vi kände oss rätt episkt dumma! :crysmile:
Nästa dag åkte vi till en Husqvarna butik och köpte oss en röjsåg, gisses vad fort det fick efter det
Då vi saknar el då var vi endast där några gånger under vintern och då för att elda upp enorma högar av sly samt myrätet virke.
Vi såg dock framemot 2017 så mycket då vår el skulle äntligen bli indragen (beställdes maj 2016).
 
H
2017!
Året då vi skulle fått el, fiber och förhoppningsvis väg!
Det blev inte riktigt så. ( det finns redan en vägtråd här på byggahus så den tar jag ej upp här) Fick ett samtal från en ganska irriterad handläggare på Vattenfall i början på 2017, han undrade varför kommunens strandskyddsman hade stoppat elen med hänvisning till oss. Vi fattade ingenting. Vi ringde upp personen på kommunen. Fick detta som svar: hon tycker att det är en väldigt stor investering att skaffa el till denna lilla stuga och då hon aldrig kommer tillåta att vi bygger ett nytt hus så stoppade hon det. Vi fick förklara för henne att år 2017 så är inte el någon sådär jättelyxig sak att ha utan snarare ett basalt behov. Efter lite ytterligare samtal, mailväxlingar så släpptes spärren och allt var på banan igen :D. Tyvärr så strulade det till sig med Vattenfall ( de beställde fel skåp, fel tillstånd fel allt, typ) så vi väntar fortfarande på detta. Men då vi ej kunde starta med ny fasad, ny fönster mm så kunde man ju ta tag i bryggan.
 
  • Gilla
murak och 2 till
  • Laddar…
Så ni har el nu?
 
H
kostnad dra ny el till fastigheten inkl gräv? hoppas kunna göra detsamma till vårt torp!
 
murak
Fantastiskt läge! Nu har jag inte bemödat mig leta efter dina andra trådar, men finns det alltså ett hus på tomten? Nån bild?
 
H
A Andy78 skrev:
Så ni har el nu?
Nej, det har vi inte men om inte något mera händer så skall vi ha det till midsommar.
 
H
H Haget skrev:
kostnad dra ny el till fastigheten inkl gräv? hoppas kunna göra detsamma till vårt torp!
Man får skicka in en ansökan till sitt nätbolag och så får man offert från dem, då det dels är standardtariffer och dels att de mäter fågelvägen från närmsta elskåp så blir det faktiskt rätt förmånligt. Vårt pris 300 m fågelvägen, landade på 52000kr. Vilket vi jublade över :D sedan tillkommer ju såklart elektriker. Elektrikern gav oss en prisindikation på 30000kr.
 
  • Gilla
Okvin och 2 till
  • Laddar…
H
murak murak skrev:
Fantastiskt läge! Nu har jag inte bemödat mig leta efter dina andra trådar, men finns det alltså ett hus på tomten? Nån bild?
Ja, det finns 3 små mycket enkla stugor på tomten, huvudstugan på 35 m2, sonensstuga på 15m2 och en liten byggnad till som innehåller mulltoa och förråd. Har tyvärr ingen bild på paddan som jag skriver på nu, lägger upp från mobilen sedan.
 
  • Gilla
Änglatös och 1 till
  • Laddar…
H
Så här med facit i efterhand så är vi egentligen inte missnöjda med att el och väg inte blivit av. Vi bor nu i lägenhet men ägt och totalrenoverat 2 hus innan. Under renoveringstiden på dessa två hus så blev det väldigt mycket slit. Någon av oss började tidigt och någon började jobbet sent så att vår son skulle få så korta dagar som möjligt på först dagis och sedan fritids, efter att man ätit middag så började renoveringen. Den avslutades kring midnatt när vi båda var så trötta att man såg i kors. Visst det blev resultat, men vilket högt pris att betala.
Men i stugan blev det annorlunda, ingen väg och ingen el. Detta gjorde att vi har arbetat på under dagens ljusa timmar men så fort det har blivit kväll har vi slagit oss ned med en tänd brasa, fotogenlampor, levande ljus och talat om allt och inget samt även spelat en massa brädspel. Detta har verkligen varit livskvalitet och väldigt lyxigt att få samtala med ens tonåriga son i lugn och ro utan dator, snapchat mm som drar i honom.
Två personer spelar brädspel vid ett bord upplyst av levande ljus och fotogenlampa i en stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Skaftöö och 23 till
  • Laddar…
H
Nu är vi framme på våren 2017 och dags att ta tag i bryggan. Vår sommarstuga ligger i den socken som jag är född i och mina släktingar på min mors sida har bott sedan 1500-talet. Min mamma minns en stenbrygga när hon var liten (60-talet) och jag minns en pålad brygga under min barndom (början av 90-talet) badplatsen är nämligen precis rakt över sjön från vår stuga sett alltså. När vi tog över stället var ej bryggan/landgången i sjön däremot så fanns alla stenar samt pålar kvar. Den gamla brygga släpades fram, ruttna brädor byttes ut och de sneda pålarna rätades upp med spett, vilja, våld och en hel del motivationsöl. Till slut så var det äntligen klart och vi kunde lägga på den. 0,8 meter bred och 10,2 meter lång är landgången. Vilken fullpott! Maken slängde sig över fiskespöt, sonen slängde sig i vattnet och jag samt katterna gjorde det som vi var bäst på... mao la oss och solade och njöt av de kluckande vattnet under oss.

Renoverad träbrygga som sträcker sig ut i en lugn sjö med person som fiskar vid dess ände.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En katt som sitter på en renoverad trädocka med en sjö och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad smal brygga som leder ut i en lugn sjö med en person stående på slutet, omgiven av träd och klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna och 14 till
  • Laddar…
H
Sommaren 2017 var rätt varierande i väder, sol en liten stund och sedan en skur. Så vi kände oss lite som den reklamfilmen från Abba när man under en midsommar springer ut med maten och tar en tugga sedan öppnade sig himlen och man fick springa in igen med allt. En sak som fick maken att bli nöjd var att han upptäckte snabbt att gäddorna nappade väldigt flitigt även på dagtid vid sådant här väder.

Men lite nytta har vi faktiskt gjort också, innertaket i "storstugan" är kvistlackat och målat vitt tre gånger. Väggarna är vitlaserade sedan tidigare och skall även de målas men först när vi satt in nya fönster och ny dörr samt byggt innerväggar. Vet inte riktigt vad vi skall ha för färg än, tycker inte det är så mysigt med vitt överallt i en stuga. Där vill jag ha mera gulligull.

Bilden visar en närbild av en rödaktig pressening som delvis täcker en brun träyta, där hästmyror haft ett bo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Viss skillnad i ljus inomhus.

Även tomten har vi fortsatt arbeta på. Vi upptäckte ett gigantiskt hästmyrebo, det vällde ut i tusental. Trodde inte deras bo kunde bli så stora! Och detta låg då under den rödaktiga presseningen (4:e bilden uppifrån) samt ett antal satellitbon som vi hittat i stockar mm runtomkring på tomten. Då det var så mycket myror och mängder av ägg så först så eldade vi upp altt och även höll på i omgångar att elda på platsen. Man fick ju ta det försiktigt och ha koll så inte brasan spred sig. Efter 4 helger av eldande så hittade vi äntligen inga fler myror, triumf :D Kändes oss rätt nöjda, tills sonen ropade att något hade hänt med hans altantrappa... Japp, några av de jäklarna hade flytt från oss och bosatt sig i altantrappan. Visst detta är en gammal trappa men den är rejäl, 4 steg hög och består endast av massiva plank som är ca:7 cm breda. Den var totalt uppäten på ena sidan :surprised:. Och när man petade där så vällde det fram ett antal av vår nemesis. Jag har börjat att tycka mycket illa om myror! Nu fick vi nog och åkte till lanthandeln och köpte myrgift. Gillar inte att ens använda dagens snälla gifter men då några hade letat sig in i sonens stuga så såg vi inget annat val.
 
H
Fortsättning 2017

Gräva är skoj! Eller man kunde tro att vi tycker det iallafall.;) Arean med monstermyrboet som vi eldat i omgångar valde vi att för säkerhetsskull gräva bort så mycket jord och trärester som vi kunde. Även områdena intill med nedbrutna trärester fick samma hantering samt alla ruttna stubbar på tomten. Detta bars bort till vår eldningshög så att inga rester skall finnas kvar.

Sedan skall det ju fyllas på med ny jord. Vi uppskattade att vi skulle behöva 20 säckar med jord. Vi stod där och med lite halvpanik i blicken tittade på skogsstigen och insåg att detta blir svettigt! Någon av oss slängde ut en ide om att åka och köpa en eka? Vi nappade med en gång. Så en liten plasteka, ett batteri och en elmotor från minn kota inhandlades. Var en ren njutning att ta ekan över sjön till badplatsen med bilparkering, bära säckarna knappt 10 m och sedan köra tillbaka till vårt ställe. Jorden las ut och vi valde denna gräsfröblandningen:
image_12793_1_16_1_32019_1_135784.jpg
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.