Vi säljer en brf och flyttar till villa. Först ville köparen ha senare tillträde men vi sa nej. Nu ville de ha tidigare då de hade tajt tillträde till sin. Vi gav dem 10 dagar tidigare, men nu börjar de kräva att vi ska ta bort saker i trädgården som tex sandlåda. Enligt nätet så följer det med huset. Kan de verkligen kräva det av oss? Vi har ändå gett extra dagar som gett oss massa stress och ibgen ersättning för månadsavgiften.
 
harry73
Jag skulle bara svara att sandlådan ingick i köpet på samma sätt som betongplattorna och buskarna gjorde och att ni skrev det tydlig i annonsen.
Så eftersom det är deras egendom, får de göra med den som de tycker, men att du inte kommer att ta bort den.
 
  • Gilla
Nyfniken och 24 till
  • Laddar…
harry73
Man kan ju hänga en annons på ICAs annonstavla och skriva gratis sandlåda mot avhämtning
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Kanon, han försökte med att det inte är fast egendom fast den är både nergrävd och förankrad. Vi har förankrade pallkragar också han inte gillade men de kunde de ta bort...
 
  • Gilla
frepe383
  • Laddar…
Min erfarenhet är också att man inte ska vara snäll och tillmötesgående vid lämnande av fastighet. Jag hade urtrevliga köpare och lät dem lagra flyttgods i mitt garage. De fyllde garaget fullständigt och barrikerade mina egna saker vilket ledde till extratransporter för mig. Ingen hjälp fick jag utan fick vänta till att de flyttat in. Alla har inte rationellt tänkande!
 
  • Gilla
andreas_bygger och 9 till
  • Laddar…
M MissDecibel skrev:
Kanon, han försökte med att det inte är fast egendom fast den är både nergrävd och förankrad.
Ni kunde ju kompromissa genom att lyfta bort brädorna,
och lämna kvar sandhögen med kattskit och allt :cool:
 
  • Gilla
toolman77 och 4 till
  • Laddar…
M MissDecibel skrev:
Vi säljer en brf och flyttar till villa. Först ville köparen ha senare tillträde men vi sa nej. Nu ville de ha tidigare då de hade tajt tillträde till sin. Vi gav dem 10 dagar tidigare, men nu börjar de kräva att vi ska ta bort saker i trädgården som tex sandlåda. Enligt nätet så följer det med huset. Kan de verkligen kräva det av oss? Vi har ändå gett extra dagar som gett oss massa stress och ibgen ersättning för månadsavgiften.
Sandlådan ingår i köpet, du behöver inte göra något !
 
Ingen mäklare inblandad ??

Normalt görs en likvidavräkning på tillträdesdagen, där el, VA, br avgift, vägavgift mm regleras.
 
Om nya ägaren inte vet var hon/han ska göra av sanden, så går det utmärkt att bara kratta ut den i gräsmattan.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ingen mäklare inblandad ??

Normalt görs en likvidavräkning på tillträdesdagen, där el, VA, br avgift, vägavgift mm regleras.
Jo, ska kolla det med honom, inte sagt något.
 
I normalstadgar för en bostadsrättsförening där lägenhetsinnehavaren även disponerar mark så brukar det stå att permanenta installationer kräver skriftligt godkännande från styrelsen. Detta innefattar saker som altan, buskar, sandlåda, etc. Finns inget sådant dokumenterat godkännande kan alltså föreningen tvinga dig ta bort sandlådan och återställa marken. Efter överlåtelsen skett är det den nya innehavaren problem.

Det besvara inte frågan men kanske är en anledning till varför.
 
  • Gilla
StaffanRW
  • Laddar…
Hmm, sålde inte ni en Brf? I så fall ingår ingen fast egendom då det endast är rätten att bo i föreningens egendom som man säljer och då kan väl köparen mycket väl kräva att en sandlåda tas bort från uteplatsen d.v.s. återställa till ursprungligt skick!
 
Fast egendom, som sandlåda, får man inte avlägsna utan särskild överenskommelse.
 
M markstrom skrev:
I normalstadgar för en bostadsrättsförening där lägenhetsinnehavaren även disponerar mark så brukar det stå att permanenta installationer kräver skriftligt godkännande från styrelsen. Detta innefattar saker som altan, buskar, sandlåda, etc. Finns inget sådant dokumenterat godkännande kan alltså föreningen tvinga dig ta bort sandlådan och återställa marken. Efter överlåtelsen skett är det den nya innehavaren problem.

Det besvara inte frågan men kanske är en anledning till varför.
Vår förening har ite det i stadgarna om täppan :) sitter själv i styrelsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.