Har kommit på att jag nog tänker försöka ha den utanför altanen, men öppningen mot altanen så man kan stå där och laga pizza. Blir det en tung pjäs är det väl risk att planket ger vika. Men då antar jag att man lär gjuta ett fundament som den kan stå på. Eller kan man klara sig på att slänga ut några betongplattor på gräsmattan och ställa på?
Tänkte även att jag skulle bygga ett enklare provisoriskt tak. två stående reglar som jag fäster i altanräcket sedan två liggande ut med (som ett uppochnervänt L) en diagonal sträva för varje och en regel eller två som håller ihop. På med en skiva och takpapp. Lite lutning på skivan och hål för skorsten. Något sådant behöver man väl inte nå bygglov/fråga grannarna om innan man smäller upp va?

Hur stort tack bör man ha för att det inte ska regna in alltför mycket på ugnen? Ibland känns det ju som det regnar rakt från sidan...
 
S Strangelove skrev:
Har kommit på att jag nog tänker försöka ha den utanför altanen, men öppningen mot altanen så man kan stå där och laga pizza. Blir det en tung pjäs är det väl risk att planket ger vika. Men då antar jag att man lär gjuta ett fundament som den kan stå på. Eller kan man klara sig på att slänga ut några betongplattor på gräsmattan och ställa på?
Tänkte även att jag skulle bygga ett enklare provisoriskt tak. två stående reglar som jag fäster i altanräcket sedan två liggande ut med (som ett uppochnervänt L) en diagonal sträva för varje och en regel eller två som håller ihop. På med en skiva och takpapp. Lite lutning på skivan och hål för skorsten. Något sådant behöver man väl inte nå bygglov/fråga grannarna om innan man smäller upp va?

Hur stort tack bör man ha för att det inte ska regna in alltför mycket på ugnen? Ibland känns det ju som det regnar rakt från sidan...
Det funkar säkert med plattor, även om ett gjutet fundament är bättre ...
Storlek på taket är svårt att sia om, men det är ju ingenting i din ugn som förstörs av vatten, och jag hade nog hellre haft en pressenning som skydd under årstiden när det regnar som värst, än att ha ett stort (fulare) tak ..

Vad gäller bygglov för taket så är det ju stor skillnad från kommun till kommun ... å andra sidan, om du frågar dem är det rätt liten chans att de fattar vad du pratar om ..
 
då hoppar jag tak och försöker täcka med pressening, men då lär man väl ha en tät puts utanpå?
går det att använda sig av board till gjutram? tänkte att jag skulle använda mig av en ytterform när jag gjuter vermicreten som ska agera golfisolering, rita upp där jag vill ha min kant, sätta spikar strax utanför och sedan böja ner board, eller måste man använda sig av kraftigare material? det här är ju riktigt billigt och ser lättböjd ut, men står det emot?

Vad kapar man enklast eldfast tegel med? vinkelslip? (vad för rondell?) eller tigersåg? (vad för blad?)
tänkte lägga ut det i fiskbensmönster, för att slippa fastna i kanterna med spade och så är det snyggt. går väl däremot åt lite mer sten och fler kapningar. räcker det att blötlägga dom i 10 min och köra med vanligt andningsskydd?

chansar nog på att bara köra med en betongplatta under varje ben till att börja med.
Bör gå att gjuta en platta i efterhand om man skulle vilja, krävs väl iof lite mer jobb då med att ordna någon typ av avlastning
 
S Strangelove skrev:
då hoppar jag tak och försöker täcka med pressening, men då lär man väl ha en tät puts utanpå?
går det att använda sig av board till gjutram? tänkte att jag skulle använda mig av en ytterform när jag gjuter vermicreten som ska agera golfisolering, rita upp där jag vill ha min kant, sätta spikar strax utanför och sedan böja ner board, eller måste man använda sig av kraftigare material? det här är ju riktigt billigt och ser lättböjd ut, men står det emot?

Vad kapar man enklast eldfast tegel med? vinkelslip? (vad för rondell?) eller tigersåg? (vad för blad?)
tänkte lägga ut det i fiskbensmönster, för att slippa fastna i kanterna med spade och så är det snyggt. går väl däremot åt lite mer sten och fler kapningar. räcker det att blötlägga dom i 10 min och köra med vanligt andningsskydd?

chansar nog på att bara köra med en betongplatta under varje ben till att börja med.
Bör gå att gjuta en platta i efterhand om man skulle vilja, krävs väl iof lite mer jobb då med att ordna någon typ av avlastning
Edit : tror board går utmärkt att göra en form av, vermicreten är nog snäll mot formen...

Vinkelslipen är absolut enklast... Slipskivor för sten är billiga, jag kan inte minnas att jag sett några såna blad till tigersågen heller ..

Vad gäller att blöta stenarna så är principen "ju mer vatten desto bättre" men det står i kontrast mot vinkelslipens totalt oskyddade elektriska kopplingar .. Dvs du vill ha vatten på klingan, men ingen annanstans... Har du en vattenslang som du kan ställa ner så den bara droppar lite kan det vara en lösning också .. Annars är tio minuter under vatten helt ok...
 
Jag har byggt en variant av pizzaugn (kallas bla för Franken Weber på amerikanska forum) där man utgår från en klotgrill som man eldar med ved i. I den använder jag eldfast sten som golv och det blir lätt alldeles för varmt och bränner botten på ~ 30sek. Dock är det 25mm tjocklek men ändå. Ett tips kan vara att köpa grabbarna bakom pizzerian Lilla Napiolis bok ”Pizza Napoletena” där de går igenom bygget av pizzaugn minutiöst. De hade också strul med eldfast tegel som golv, och det är ju bökigt att byta i efterhand.

Jag kapade mina eldfasta stenar med denna
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Diamantkapklinga/Diamantkapklinga-2000016895/ vilket funkade bra.

Håller på att planera mitt eget bygge av en riktig ugn så följer detta med spänning tills jag kommit igång!
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
V
Vilken kul tråd!!
 
A afSchinken skrev:
Jag har byggt en variant av pizzaugn (kallas bla för Franken Weber på amerikanska forum) där man utgår från en klotgrill som man eldar med ved i. I den använder jag eldfast sten som golv och det blir lätt alldeles för varmt och bränner botten på ~ 30sek. Dock är det 25mm tjocklek men ändå. Ett tips kan vara att köpa grabbarna bakom pizzerian Lilla Napiolis bok ”Pizza Napoletena” där de går igenom bygget av pizzaugn minutiöst. De hade också strul med eldfast tegel som golv, och det är ju bökigt att byta i efterhand.

Jag kapade mina eldfasta stenar med denna
[länk] vilket funkade bra.

Håller på att planera mitt eget bygge av en riktig ugn så följer detta med spänning tills jag kommit igång!
FrankenWeber var ju lite kul! Borde kunna funka bra med tunnare golv som du säger, och att man både har kol under, och eldar vid sidan om ... :)

Du får gärna lägga upp lite bilder på din "ugn"!(y)
 
  • Gilla
afSchinken
  • Laddar…
Jag har fått tag i en 47cm 8mm stålplatta, den ska jag sätta i weber grillen min (57cm). Ska bli en stor stekyta primärt men stål är ju utmärkt för att baka pizza på också (googla pizza steel).
 
Nu har jag börjat med inköpslista, och beställt lite saker.
Köpt polypropylene fibrer till armering
Lerpulver till innersta kupolen
Vermiculite, tog 2 säckar. kan säkert gå åt.

sand till gjutning, duger det med sandlådesand (0-4mm)? eller ska man köra sättsand (0-12mm)
Har förstått att det kan vara bra med lite större spektrum, men 12mm känns för mig som smågrus...

Ska försöka få upp en färdig lista här för synpunkter och även till andra som kan vara intresserade av att bygga. Bör komma upp idag eller imorgon.
 
S Strangelove skrev:
Nu har jag börjat med inköpslista, och beställt lite saker.
Köpt polypropylene fibrer till armering
Lerpulver till innersta kupolen
Vermiculite, tog 2 säckar. kan säkert gå åt.

sand till gjutning, duger det med sandlådesand (0-4mm)? eller ska man köra sättsand (0-12mm)
Har förstått att det kan vara bra med lite större spektrum, men 12mm känns för mig som smågrus...

Ska försöka få upp en färdig lista här för synpunkter och även till andra som kan vara intresserade av att bygga. Bör komma upp idag eller imorgon.
12 mm låter stort, jag tror vanlig sand funkar utmärkt!

Själv har jag murat på lite mer "massa" i min ugn i helgen, ska bli spännande att se hur det förändrar hur ugnen funkar ...
 
  • Delvis murad ugn av tegelstenar och murbruk med träreglar och bakgrund av nakna träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Strangelove
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
12 mm låter stort, jag tror vanlig sand funkar utmärkt!

Själv har jag murat på lite mer "massa" i min ugn i helgen, ska bli spännande att se hur det förändrar hur ugnen funkar ...
Dragit igång pizzabakandet för säsongen?

har fått ihop en shoppinglista, osäker på om jag fått med allt, men går ju alltid att dra till affären igen.
Ska försöka handla i helgen.

Kanske kan man komma igång med lite gjutande, iaf snickra ihop någon form om tid finns.

Edit: lite funderingar kring rökrör... om man bara gjuter in rökröret direkt verkar det som att man kommer få ganska mycket sprickor pga värmeexpansion i stålet. Antar att man kommer få samma problem om man använder sig av en stos.

Har tänkt att man ska lösa det genom att ha några mm spel kring stosen, men då är ju nästa problem att få den att sitta kvar i rököppningen. så vore det bäst att antingen spara en liten kant nertill som stosen får vila på eller ska man försöka att gjuta in två metallstänger som stosen vilar på.

Nackdelen med att spara en kant som allt vilar på är att det kommer bli ganska mycket slitage och belastning på den. använder man istället metallstänger kommer poblemet med sprickbildning pga expansion, så jag får se till att ha lite spel omkring stålet. Vet dock inte riktigt hur jag ska få dit stängerna och var nånstans, om det ska va i innersta "homebrew" lagret eller i den yttre vermicreten.
 
Redigerat:
S Strangelove skrev:
Dragit igång pizzabakandet för säsongen?

har fått ihop en shoppinglista, osäker på om jag fått med allt, men går ju alltid att dra till affären igen.
Ska försöka handla i helgen.

Kanske kan man komma igång med lite gjutande, iaf snickra ihop någon form om tid finns.

Edit: lite funderingar kring rökrör... om man bara gjuter in rökröret direkt verkar det som att man kommer få ganska mycket sprickor pga värmeexpansion i stålet. Antar att man kommer få samma problem om man använder sig av en stos.

Har tänkt att man ska lösa det genom att ha några mm spel kring stosen, men då är ju nästa problem att få den att sitta kvar i rököppningen. så vore det bäst att antingen spara en liten kant nertill som stosen får vila på eller ska man försöka att gjuta in två metallstänger som stosen vilar på.

Nackdelen med att spara en kant som allt vilar på är att det kommer bli ganska mycket slitage och belastning på den. använder man istället metallstänger kommer poblemet med sprickbildning pga expansion, så jag får se till att ha lite spel omkring stålet. Vet dock inte riktigt hur jag ska få dit stängerna och var nånstans, om det ska va i innersta "homebrew" lagret eller i den yttre vermicreten.
Gjut inte in något järn/stål i konstruktionen, det kommer du ångra .. Då är det bättre att du gör delen där rökröret vilar kraftigare, så den kan stå på bara .. :)

Det blir inget överdrivet slitage på kanten, så länge du inte misshandlar röret .. Möjligen att du kan gjuta in eldfast sten som röret står på ...
 
  • Schematisk ritning av sektion där rökrör möter en kraftigare gjuten del utan inlagt järn eller stål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Säsongen är igång! Gjorde pizza i lördags .. Provade nytt mjöl så det blev "sådär" ..
Man vet dock att man har bra värme när köksredskapen byter färg när man använder dem .. :crysmile:
 
  • Pizzaspade i metall med tecken på värmeexponering och färgskiftning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Säsongen är igång! Gjorde pizza i lördags .. Provade nytt mjöl så det blev "sådär" ..
Man vet dock att man har bra värme när köksredskapen byter färg när man använder dem .. :crysmile:
Fint att säsongen är igång! kommer säkert vilja ha recept på bra deg sen när jag väl fått upp min ugn.

Har bestämt mig för att bygga en stadig bänk att ställa ugnen på istället, varit upptagen med staketbygge, så fick lite över, några meter 70x70 som får bli ben och sen några 45x70, så benen blir 70x70 och så reglar jag upp lite med övriga.

Funderade på om man skulle kunna komma undan en gjutning genom att använda betongplattor som bas att ställa ugnen på istället... (mellan ugnen och träbänken)
skulle spara mig ca en vecka.
Har en hel del plattor över nämligen, behöver man foga samman plattorna eller kommer tyngden av ugnen att hålla ihop dom?
Eller är detta en onödig genväg?
 
Om du inte har en gjuten platta så kommer det ju röra sig, klarar ugnen det eller spricker den Då? Hur ska du fästa det eldfasta teglet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.