Jag röstar också på den högra. Tycker det är mest hjulformen som gör att flinta-priset går till @lolukokasos!
 
Ola C Ola C skrev:
När man byggt en sån här är det av yttersta vikt att man lägger ut en bild där man sågar dovetails så det får jag väl göra.
Ska man tro internet så är det HELA anledningen till att bygga en moxon.

Men seriöst, hur känner du? Vad är för och nackdelar gentemot framtången i hyvelbänken?
 
Jag vet att ni är många som sitter på nålar och undrar hur det ligger till i omröstningen. Vi har nu fått en tidig prognos från vallokalerna efter att 98 av 2971 distrikt är räknade.

Cirkeldiagram som visar resultatet av en omröstning med tre val: Ola, blankröster och Lokolukaslokuskulos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



@thomasloven tja jag vet inte riktigt. Det är najs när man ska precisionssåga eftersom man får upp ämnet lite, också trevligt (och stabilare) att slippa sätta ena änden i framtången och andra med tving när man behandlar breda stycken. I övrigt har jag ca noll minuters erfarenhet av att arbeta med min nybyggda moxonvise. Den kommer ligga under bänken och bara tas fram när det är nåt speciellt, i övrigt är jag nöjd med framtångsarbete.
 
Ola, du jobbar som valarbetare i vilken demokrati som helst va? Typ Ryssl.... :p

Tycker ditt tilltag var roligt men nu när jag går mot förlust så känns det surt att du vunnit genom fusk. Dina bilder var alldeles för små för att någon ska kunna göra en rättvis bedömning. Och nu när du mot bättre vetande försöker ge oerfarna användare råd så känner jag att jag måste reagera! ;)

@thomasloven så här är det (jag har minst ett års erfarenhet)
Min tolkning av moxon vise blev lite annorlunda som kanske går att se på bild nedan. Jag gjorde förutom en klämfunktion även en liten bordsyta, det lilla bordet kan också flyttas till vald plats men för mig är poängen att ha det uppsatt hela tiden så att det inte är något som ligger och dammar under en bänk (man använder hellre sånt man slipper plocka fram). Men helt riktigt som Ola skrivit så är poängen att se bättre för detaljarbete och att man kan sticka mellan långa bitar, tex kabinettsidostycken.

En modifierad moxon skruvstycke med klämfunktion och integrerad bordsyta på en arbetsbänk, omgiven av verktyg.
 
Den senaste uppdateringen jag fått vad gäller valet är att en ytterligare en falang håller på att etablera sig mitt under pågående val. De kallar sig för trapetsgänget och leds av språkröret Sjöberg.

I skrivande stund håller hela valprocessen på att sinkas genom att ovan nämnda falang bearbetar de som avser att rösta blankt. Det hantlar alltså om ett spännande race in i det sista.
 
Jag röstar på Olas, kontrasten i hjulen är det som avgör för mig :)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Jag röstar på Olas, kontrasten i hjulen är det som avgör för mig :)
Tack för ditt bidrag men då du verkar ha blandat ihop kalle ankas bil med familjen flintas dito måste vi tyvärr ogiltigförklara din röst.
 
Ola C Ola C skrev:
Tack för ditt bidrag men då du verkar ha blandat ihop kalle ankas bil med familjen flintas dito måste vi tyvärr ogiltigförklara din röst.
Tycker du mörkar lite för de andra här Ola..så tänker att jag får avslöja vad som egentligen står på spel..

Skälet till att Ola inte vill vinna är att han vet om att han isåfall kommer tvingas välja ett pris ur den ''hemliga lådan' (det är alltså jula-lådan under de två lådorna med avsågade småbitar som jag tänkt skänka till @jac )
En Clas Ohlson kartong fylld med avsågade träbitar, staplad ovanpå en Jula-låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men du får ett tröstpris Ola så du slipper inte undan :)

En rostig gammal yxa placerad på ett arbetsbord, med en meterstock lutad mot yxans blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ola C Ola C skrev:
Tack för ditt bidrag men då du verkar ha blandat ihop kalle ankas bil med familjen flintas dito måste vi tyvärr ogiltigförklara din röst.
fasen Ola, har du influensan igen?!
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Men du får ett tröstpris Ola så du slipper inte undan :)
Tjoho, är den där hyveln till mig?:surprised:...lite wd40 på den där så skiner den ju som en Lie Nielsen.

Daniel_N Daniel_N skrev:
fasen Ola, har du influensan igen?!
För er som inte vet det så är det där moderatorns sätt att säga "skärpning annars får du en varning för oseriöst uppförande".

Fullt frisk i övrigt.;)
 
Fortsätter harva vidare med mitt rivningsprojekt. Har nu gått in i uppbyggnadsfas!

Nu när tjälen äntligen släppt så fick jag loss de gamla slipersen som utgjorde grunden till det gamla rucklet.
Gamla slipers och stenplattor som blivit borttagna, liggande på grus, med trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har också börjat gräva för grunden till en stödmur som skall utgöra botten på en av väggarna till den nya snickarboden!
Grävd grund för en stödmur, borttagna slipers och en skottkärra på en trädgård under ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Håltavla gjord av hyllplan med 12mm hål och verktyg hängande på runda träpinnar, ofullständig borrning i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Egenbyggd håltavla av hyllplan med verktygshängning, 12mm hål och cc50mm, ofullständig borrmönster i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Jag gjorde en håltavla av två hyllplan från en kasserad Billy. 12mm hål och cc50mm.

Har bara en liten pelarborr så jag kom inte åt att borra i mitten.

/Mattias
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Ställt till för att smida litet spik och 4 enkla beslag. Jag kom över en fin 1700-tals kista som en viss person tyvärr hade "renoverat" med nya hörnbeslag av kopparplåt fastsatta med fabriksgjord kopparspik.
Under dem ser man tydliga rostmärken och spikhål efter originalbeslagen och hål efter originalspikarna.
Det här blir ett lämpligt litet pausprojekt att klara upp hjärnan med innan jag börjar linda om den där förbannade fräsmotorn för andra gången.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
För er som inte vet det så är det där moderatorns sätt att säga "skärpning annars får du en varning för oseriöst uppförande".

Fullt frisk i övrigt.;)
Haha nädå, du är lugn. För tillfället. ;)

Jag var mer fascinerad över att du hade tiden till att googla fram olika bilmodeller för att hitta den som var mest lik din Moxon vise. Ger en flashback till den där berömda influensaveckan med för många lediga timmar :crysmile:
 
ikmattias ikmattias skrev:
Jag gjorde en håltavla av två hyllplan från en kasserad Billy.
Den där rundstaven till skruvmejslarna var ju riktigt fiffig. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.