Jag vill tillägga att med mina "Secondary glazing" (se min kommentar tidigare) så blev det mycket tyst. Dessutom mkt varmare. Ursprungsfönstrena (sash windows, ett kapitel i sig) har bara ett glas, med 4 mm glas. Nu har jag i princip två-glas fönster.

Det kostade ca £7000 att sätta dit "secondary windows", 13 fönster.
Jag låter måla om hela huset nu. 2 sidor av 3 (änd-radhus) tas putsen bort, rensas ned till stenmuren; kostar ca £8000.
Sash windows gör jag själv. Byter ut virke, rep, skrapa, måla etc.

Säger inte så mycket om prisbilden i Sverige, men kanske kul som jämförelse.
 
Det i särklass bästa lösningen ur ljud och värmesynpunkt är nog att sätta ett öppningsbart extra fönster på insidan av varje fönster och se till att det blir ett ordentligt avstånd mellan glasen i det yttre fönstret och glaset i det inre fönstret.

Med ett sort avstånd adderas de två fönstren ljuddämpning mycket väl; om det sitter nära varandra får man inte alls samma effekt.

Jag fick hjälp av en professor i byggnadsakustik med mina fönster som är mycket nära en hårt trafikerad gata. Han satte starkdämpande flygplatsglas i den inre bågen och jag har en dämpning på jag tror det är 54 dB (några av Sveriges bäst dämpade fönster?), men det ju i onödigt i ert fall - och sådana glas är väldigt tunga. En enkel extra ruta på insidan hade gjort enorm skillnad.

Jag har aldrig haft kondens i något väderläge och fönstren har snart suttit där i 20 år

Lycka till

Flundran
 
Även om det skulle existera "superfönster", så fortplantas lågfrekvens/infraljud från banvallen in i husets stomme, och varför bara åtgärda fönster när det handlar om hela fastigheten, det innebär att du även ska kunna vistas på tomten. Ett brunt träplank mot en banvall är rent vansinne !

1: Rälsen ska upp på neoprenkuddar-tekniken används bl.a på södra station i Sth.
2: Ner med det bruna planket och upp med en riktig "bullervall", alltså en tjock vägg med akustikplattor, butylgummi och ytong/tegel/cement. Att ha ett träplank mot järnvägen är som att sätta upp en pappvägg.

Exempel på godkänd bullervall: http://www.gabionersweden.se/bullerskydd-vag-jarnvag
Ert bruna plank uppfyller ingen norm alls, att då ge sig på rutorna är helt fel !
Man kan även "toppa" bullervallen med lexanglas typ 8-12mm om det skulle bli för mörkt.

Vad gäller fönster dämpar du lätt 10db bara genom att tillse att inner och ytterruta har olika tjocklek, originalfönster har samma tjocklek på inner och ytterruta och då "självsvänger" de och fortplantar buller. Vi hade 2mm inner / ytterruta glas från 33, bytte till 4mm ytter och 3mm inner valsat glas från öststaterna istället för "kulturglas" som här kostar 4-6ggr mer, bara för att kulturknuttarna vill gnälla lite. Dessutom slipper du då problemet med för tunga fönster, de flesta vill sälja in "kassetter" som får hela fönsterbågen att hänga pga vikten, ett funkishus på Norr Mälarstrand har numera fönster som inte går att öppna längre sen föreningen satte in "kassetter" på insidan av de stora fönstren, rutorna hänger nu så mycket pga vikten att de inte går att stänga när man väl öppnat dem, utan då får man ha en mindre kofot och lyfta upp rutan när den ska stängas igen, dagsaktuellt problem nu när dom vårtvättar sina fönster...

Trafikverket är falska av sig när det gäller just störningar, så gå gärna ihop flera grannar och ta juridisk hjälp, för 2 hus med samma problem brukar oftast få 2 helt olika ersättningar från en "mall" som Trafikverket åberopar, och att bara hålla på med fönster när det gäller en hel fastighet med tomt påvisar hur dom vill smita undan.

Prio 1 är en fungerande "bullervall" som ska ha tillräckligt hög höjd.
Jag förutsätter att ni redan har lägre taxering pga dessa störningar som kallas men i nyttjanderätten.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
A art_deco skrev:
Även om det skulle existera "superfönster", så fortplantas lågfrekvens/infraljud från banvallen in i husets stomme, och varför bara åtgärda fönster när det handlar om hela fastigheten, det innebär att du även ska kunna vistas på tomten. Ett brunt träplank mot en banvall är rent vansinne !

1: Rälsen ska upp på neoprenkuddar-tekniken används bl.a på södra station i Sth.
2: Ner med det bruna planket och upp med en riktig "bullervall", alltså en tjock vägg med akustikplattor, butylgummi och ytong/tegel/cement. Att ha ett träplank mot järnvägen är som att sätta upp en pappvägg.

Exempel på godkänd bullervall: [länk]
Ert bruna plank uppfyller ingen norm alls, att då ge sig på rutorna är helt fel !
Man kan även "toppa" bullervallen med lexanglas typ 8-12mm om det skulle bli för mörkt.

Vad gäller fönster dämpar du lätt 10db bara genom att tillse att inner och ytterruta har olika tjocklek, originalfönster har samma tjocklek på inner och ytterruta och då "självsvänger" de och fortplantar buller. Vi hade 2mm inner / ytterruta glas från 33, bytte till 4mm ytter och 3mm inner valsat glas från öststaterna istället för "kulturglas" som här kostar 4-6ggr mer, bara för att kulturknuttarna vill gnälla lite. Dessutom slipper du då problemet med för tunga fönster, de flesta vill sälja in "kassetter" som får hela fönsterbågen att hänga pga vikten, ett funkishus på Norr Mälarstrand har numera fönster som inte går att öppna längre sen föreningen satte in "kassetter" på insidan av de stora fönstren, rutorna hänger nu så mycket pga vikten att de inte går att stänga när man väl öppnat dem, utan då får man ha en mindre kofot och lyfta upp rutan när den ska stängas igen, dagsaktuellt problem nu när dom vårtvättar sina fönster...

Trafikverket är falska av sig när det gäller just störningar, så gå gärna ihop flera grannar och ta juridisk hjälp, för 2 hus med samma problem brukar oftast få 2 helt olika ersättningar från en "mall" som Trafikverket åberopar, och att bara hålla på med fönster när det gäller en hel fastighet med tomt påvisar hur dom vill smita undan.

Prio 1 är en fungerande "bullervall" som ska ha tillräckligt hög höjd.
Jag förutsätter att ni redan har lägre taxering pga dessa störningar som kallas men i nyttjanderätten.
Bra kommentar, att se företeelsen utöver fönstren. Ni måste kunna sitta utomhus utan att påverkas alltför mycket. Ljud kan också studsa mot andra huskroppar.
 
Frågan är vad Trafikverket har för budget för bullerskyddet. Om man nu ska ha vibrationsisolering av spåren och en mer avancerad lösning på bullerskärmarna så handlar det om miljonbelopp, jämfört med den mindre kostnaden för fönster.
Naturligtvis är det den bästa lösningen att åtgärda närmast källan.
Eftersom Trafikverket tagit initiativet till uppgradering av bullerskydd är det nog smart att gå ihop med grannarna och kräva så mycket som möjligt.


getzner-sylodyn-railway.png
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/emausskolan-slipper-tagbuller

https://www.traguiden.se/planering/...ch-andra-utomhuskonstruktioner/bullerskarmar/

http://www.christianberner.se/produ...ag?p=massa-fjadersystem-med-sylomer-sylodyn-1

http://www.christianberner.com/inve...tian-berner-ab-levererar-ralsdampning-till-sl
 
Självklart skulle jag byta fönster, varit med om samma sak när Bottniabanan byggdes. Vi bytte och fick nya fönster med liknande spröjs som innan men löstagbara så enkelt att putsa fönstren tystare än jag kunnat drömma om. Bara fördelar som jag ser det. Har iofs sålt huset då det var för stort när barnen flyttade så vi byggde ett nytt mindre hus 124 m2 räcker för två personer.
 
Det är märkligt att så många prioriterar utseendet på ett hus före den boende familjens välbefinnande, komfort och hälsa.

Får man sänkt bullernivå, och på köpet moderna, praktiska och lättskötta fönster, utan kostnad så är det för mig helt obegripligt om man inte skulle acceptera det erbjudandet.

Som nämnts i ett annat inlägg är det så mycket annat idag som avviker från ursprunget på ett snart 100 år gammalt att nya fönster gör varken från eller till. Självklart måste man få modernisera ett hus som man faktiskt ska bo och leva i.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Jag tycker att fler borde vilja bli av med sina gamla dragiga fönster, oavsett byggår. Jag tycker att fler borde göra vad de kan för att spara energi, oavsett byggår. Jag tycker att fler skulle välja produkter som passar sitt hus när de renoverar, oavsett byggår.

Att byta betyder inte att man måste försämra, men man kan naturligtvis inte åka till Byggmax och köpa billigaste möjliga.
Jag är lite tveksam till nyttan av att byta fönster. Det går faktiskt att renovera gamla fönster, så att de får nästan samma µ-värde som nya fönster.

Dessutom innebär oftast ett fönsterbyte att du måste ta upp ventilationshål då fönstren blivit för täta.
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
N
B b50gud skrev:
Självklart skulle jag byta fönster, varit med om samma sak när Bottniabanan byggdes. Vi bytte och fick nya fönster med liknande spröjs som innan men löstagbara så enkelt att putsa fönstren tystare än jag kunnat drömma om. Bara fördelar som jag ser det. Har iofs sålt huset då det var för stort när barnen flyttade så vi byggde ett nytt mindre hus 124 m2 räcker för två personer.
H Hammurajen skrev:
Det är märkligt att så många prioriterar utseendet på ett hus före den boende familjens välbefinnande, komfort och hälsa.

Får man sänkt bullernivå, och på köpet moderna, praktiska och lättskötta fönster, utan kostnad så är det för mig helt obegripligt om man inte skulle acceptera det erbjudandet.

Som nämnts i ett annat inlägg är det så mycket annat idag som avviker från ursprunget på ett snart 100 år gammalt att nya fönster gör varken från eller till. Självklart måste man få modernisera ett hus som man faktiskt ska bo och leva i.
Här kan du läsa varför man skall satsa på att bevara de fönster som finns.
https://www.google.com/amp/s/byggnadsvard.wordpress.com/2007/06/12/fonsterrenovering/amp/
 
Har själv planer på fönsterbyte. Dock i motsatt riktning.

Jag bor själv i ett hus från 20-talet. Det gjordes dock en stor renovering och utbyggnad på 50-talet, så originalfönstrena finns inte kvar. Tyvärr har också alla 50-talsfönstrena på nedervåningen bytts ut på 80-talet mot kvadratiska treglasfönster.

På övervåningen har vi kvar våra 50-talsfönster, 1+1 glas med kopplade bågar.

Vi planerar att byta ut treglasfönstrena mot 1+1 glas, där det inre är ett isolerglas (Allmogesnickerier AB).

50-talsfönstrena är utan spröjs, men proportionerna är desamma som äldre fönster. Dvs inte kvadratiska, utan lite högre än de är breda. De "snurrbara" treglasfönstrena är kvadratiska och ser liksom fel ut.

Under en promenad för en tid sedan upptäckte jag att en granne höll på att byta ut fönster. Han hade vackra gamla fönster och sågade upp väggen för att få in dessa fula kvadratiska treglasfönster... :sick:
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
H Hammurajen skrev:
Det är märkligt att så många prioriterar utseendet på ett hus före den boende familjens välbefinnande, komfort och hälsa.

Får man sänkt bullernivå, och på köpet moderna, praktiska och lättskötta fönster, utan kostnad så är det för mig helt obegripligt om man inte skulle acceptera det erbjudandet.

Som nämnts i ett annat inlägg är det så mycket annat idag som avviker från ursprunget på ett snart 100 år gammalt att nya fönster gör varken från eller till. Självklart måste man få modernisera ett hus som man faktiskt ska bo och leva i.
Jag som bor i ett hus med englas med lösa innanfönster varav ett med akustikglas, tvåglas kopplat, treglas, 2+1 samt 2+1 med akustikglas kan tycka att prestandavinsten i nya fönster överdrivs. Om nya fönster gör huset fulare är det inte värt det.

Men så länge det är tillåtet får man göra vad man vill med eget hus, vare sig det blir bra eller dåligt, skitsnyggt eller asfult. Men fönsterbyte är vad jag förstår bygglovspliktigt så även den aspekten bör tas i beaktande.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag som bor i ett hus med englas med lösa innanfönster varav ett med akustikglas, tvåglas kopplat, treglas, 2+1 samt 2+1 med akustikglas kan tycka att prestandavinsten i nya fönster överdrivs. Om nya fönster gör huset fulare är det inte värt det.

Men så länge det är tillåtet får man göra vad man vill med eget hus, vare sig det blir bra eller dåligt, skitsnyggt eller asfult. Men fönsterbyte är vad jag förstår bygglovspliktigt så även den aspekten bör tas i beaktande.
Jag som bytt gamla 40-talsfönster till nya treglas energifönster kan garantera att det är enorma prestandaskillnader mellan 2-glas kopplade mot treglas med argon.

De få sekunderna jag ser mitt hus utifrån, kan inte försvara att utseendet skall diktera åtgärderna. Eller handlar utseendet om att imponera på omgivningen (människor man varken känner eller bryr sig om)...
 
Tittar man noga på bilden ser man att fönster-isolering inte hjälper.

1: Man kan se skarven mot boogie-hjulen på godsvagnen trots ett 2,5m högt plank, där fotografen står lite under plan 1 på huset i marknivå. Man ser också ett helt gäng med strömavtagare vilket påvisar att huset är granne med en rangerbangård eller dylikt, alltså inte bara passerande tåg utan även växlingar och kopplingar av tågset sker bakom planket. Bangården ligger alltså högre än huset. Se röd pil på fotot.

2: Träplanket är ett rent insynsskydd, gör noll i ljuddämpning då det inte är tätt mot huset.

3: Husets långsida och tak kommer att fånga upp och svänga med på låga frekvenser/infraljud.

Om man vill ljuddämpa inuti detta hus får man då göra mycket större ingrepp än att bara ge sig på fönstren.

Prio 1 är att planket ersätts med något som är avsett för att bullerdämpa närmast källan till oljudet, sen får man då isolera huset innifrån både gällande både väggar och tak samt fönster.
Att ge sig på fönstren här är att kasta pengarna i sjön och förmodligen blir husägaren upptaxerad också...
Frågan jag ställer är, har ni reducerad taxering baserat på dessa störningar som är men i nyttjanderätten, om inte ska ni klaga direkt, det finns mallar för detta när Trafikverket är störande källa.
 
  • Vitt hus med röd pil som pekar mot synlig skarv av godsvagn bakom ett plank, nära en rangerbangård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
Mina kassetter kanske är slut, 3 glas från tidigt 80, 2+1 sent 90. 3 glas är mogna för byte, jag bedömer dem tekniskt inte lönsamma att renovera.

2+1 är bättre. Men inte så mycket bättre än de med lösa innerfönster att de motiverar byte, framförallt eftersom livslängden med säkerhet är kortare än original fönstren...

Kontentan, ja, nya fönstren är bättre när de är nya, skit vore det väl annars, men prestandan är i praktiken inte så mycket bättre så jag tycker det är motiverat att betala mer för fulare fönster...
 
  • Gilla
Lärospånet och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Mina kassetter kanske är slut, 3 glas från tidigt 80, 2+1 sent 90. 3 glas är mogna för byte, jag bedömer dem tekniskt inte lönsamma att renovera.

2+1 är bättre. Men inte så mycket bättre än de med lösa innerfönster att de motiverar byte, framförallt eftersom livslängden med säkerhet är kortare än original fönstren...

Kontentan, ja, nya fönstren är bättre när de är nya, skit vore det väl annars, men prestandan är i praktiken inte så mycket bättre så jag tycker det är motiverat att betala mer för fulare fönster...
Det är lite som med bilar, det dyraste jag gjort är att köpa en ny bil, visst den drar hälften, men det är bra mycket dyrare totalt sett och knappast ngn vinst för miljön. Samma sak med fönster och isolering, till en viss grad gör de enorm skillnad, men sedan handlar det mer om att marknaden bombarderar oss med nyttan av att byta och konsumera skräp.
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.