Har ett litet (hoppas jag) problem

Ska dra rör för element idag och inser att jag gjort lite fel...
Har en matning från fjärrvärmen som går till en större fördelare som är tänkt ska serva hela nedervåningen på ca 200kvm.

Från stora fördelaren så drog jag ut 2 tomrör för rir till vad jag tänkte skulle bli en mindre fördelare för ett större rum ( kök vardagsrum i öppen planlösning) 32kvm med 3 element, 2 under fönster plus ett till. Från lilla drog jag ut ytterligare 2 tomrör och gjöt igen halva golvet.

Nu när jag ska till och dra rören i resten av golvet blir det lite huvudbry...

Tanken var ju ett element/ slinga men det går inte...

Nästa tanke var att flytta lilla fördelaren till en annan vägg men då får man sätta 2 90 böjar och ett T-rör på "slinga" dels för att koppla ihop allt och dels få ut rör till ett element.

Nästa tanke var från lilla till båda elementen i ett 2 rörs system men osäker på om det funkar att göra så?

Kan man få i tex 18 pex i ett ytterrör för 15 pex eller räcker 15 pex som matning till lilla fördelaren?

Hur räknar man ut storlek på element, kanske klarar rummet med 2 bara?

Hoppas på lite input ska göra en skiss så kanske det blir lite begripligare
 
Så här är det idag
Handritad skiss av byggprojekt med markeringar såsom "Spåra Golvkarm" och "Ska jag göra så här".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska man göra så här
Handritad skiss av byggprojekt med ledningar och annoteringar om nuvarande och ny placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller så här
Handritad skiss som visar två konstruktionsförslag för en byggdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
18mm PEX RiR är ju 28mm i ytterdiameter på skyddsröret. Så det kan nog bli lite kinkigt att få i 18mm i 25mm skyddsrör (20mm invändigt).

Hur har du förlagt böjarna, så mjuka som möjligt eller bockfixturer?

Man använder ju en genomföringsskarv (som har 25mm skyddsrör) när man bockar ut 18mm PEX i vägg med vanlig väggbockfixtur 25. Så omöjligt är det ju inte, men kanske lite jobbigt.

Genomföringsskarv M7 för att reducera Uponor skyddsrör från 28/23 mm till 25/20 mm, längd 500 mm.
32kvm och du bör räkna på 70W/kvm i äldre hus, ner mot 50W/kvm i nyare hus med bättre isolering i vägg/tak.

Så snittar du på 60W/kvm så behöver du en radiatoreffekt på 1920W och det är knappt en 15 PEX räcker till då.

Tabell med radiatorers modeller, effekt vid olika temperaturer och bredder för uppvärmningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen så finns ju faktiskt Quattrofördelarna att nyttja om det krisar. Passar direkt på kopplet och du får en vidarekoppling till nästa radiator. Inte så snygga, men du kan slippa en extra fördelare med dessa.

http://whatsup.purmo.com/se/tp-big-five-quattro-2-rorsfordelare/

Kromad Quattrofördelare för radiatoranslutning med flera kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
15 Pex räcker inte långt. Typ 900W med delta 10. +1900W så hamnar du off the charts.
Skulle du få i en 18 Pex så kan du mata med typ 2kW. Men då något stressat. Visst går ju alltid stressa mer. Men ja...
Då räknar jag med 55/45 system som är vanligt med FV.
 
Innebär den där listan att jag behöver en radiator på 2300mm bredd för att täcka upp värmebehovet i mitt rum?
Kan man isåfall också räkna med 2 st på 1200mm bredd eller 3 på 900mm? Mellan tumme å pekfinger alltså

Stora fördelaren finns inte idag så där är inga böjar, ligger rätt mjuka böjar i dörrhålet sen blir det ju en skarpare upp mot väggen, men där skulle jag kunna bila upp golvet lite om det kniper....

Med quattro fördelaren så blir det synlig rördragning alltså? Skulle kvitta i detta fallet då det troligen kommer att döljas...
 
Här skulle det bli synligt, man kan iof lika gärna dra dolt den lilla biten det handlar om...
Renoveringsrum med OSB-väggpaneler, betonggolv och synliga elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då har jag alltså ett större problem med matningen...
Borde gå att få i 18 iom att det är öppet i ena ändan och bara en tvärare böj.

Då får det bli enligt sista bilden i första inlägget? Då blr det bli ok med en 18 matning dit?
I värsta fall får jag trycka in en el radiator, får planera för ett uttag med fastighetsström
 
Yepp man kan dela upp effekten så när det gäller radiatorer. Är egentligen arean man är ute efter.
Hur breda är fönsterna? Hur bred är väggen?
Kan bli klurigt att få till både estiken och effekten. Har du 2 radiatorer så vill man inte ha bredare än fönsterna. Då kanske effekten inte räcker till. Och väggen verkar för bred för en radiator som kommer se illa ut.
Purmo har en fläktkonvektor typ av radiator också med högre effekt.
Försök få in 18 pexen iaf.
 
Japp tror det ska gå med 18 pex

Klämmer in 1st 1m under varje fönster och ett lägre men längre under ett köksbord, inte alltid man kan få det helt bra i en renovering...
Kopplar man enligt min teckning? X är koppling Handritad skiss över kopplingsschemat för två radiatorer med markerade kopplingspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp är så du kopplar. Om du slänger upp 2 st 33or 800x600 under fönster så får du ut 2kW. Det blir 60W/m2. Det borde räcka. Slipper du mecka med en 3e radiator.
 
900x600 2.3kW. Men då stressar du pexen än mer
 
33or? :)

Tack för all hjälp så här långt, vad skulle man göra utan byggahus
 
Krilleman
33: or är trippla vätskepaneler och trippla konvenktionsplåtar. = Väldigt tjock radiator.

Men ska du undvika tre radiatorer och bara köra på två så har du nog inte så mycket till val.

Diagram som visar fem olika modeller av radiatorer med förklaringar, från TP 10 till TP 33 med ökande antal paneler och konvektionsplåtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Annars dessa

http://www.purmo.com/se/produkter/panelradiatorer/belize-e.htm#tab-tekniska-data

Två 1000x600 skulle räcka. Kanske tom två 800x600 sen så får du köra fläkt vid årets kallaste dagar. De håller c22 storlek.

Om du kan ge mig area på ytterväggar, tak som vätter mot vind, golv och hur de är uppbyggda (isolering etc) samt vent typ i det aktuella rummet. Så kan jag göra en effektberäkning åt dig. Så slipper vi gissa radiator storlek.
 
19kvm yttervägg, 145mm spån +2x22mm panel + 45mm isolering och osb pluss gips

Tak är mot uppvärmd övervåning, golv är gammal platta på mark, isolerad med 0-80mm eps cement, Platon eller cellplast 15mm (inte bestämt än) och 22mm golvspån med plastmatta

Så det är en salig blandning.... taket blir innertak 12mm + 2x13mm gips + 45mm isolering
 
Uvägg 0.325 W/m2K
Ugolv 0.42 (räknade på 30mm cellplast)
Vent räknade jag på 0.35 l/s/m2

Räknade väggar som en. 7.6x2.5=19m2
Golv 7.6x4.4=33,44m2

Så.
Dina transmissionförluster är 995 W
Dina vent och läckage förluster är 626W
Summa: 1619 W eller 51W/m2.
Detta gäller vid - 20 ute, 21 inne.

Två c22 600x1000 under fönster så är du hemma. 1660 W
71.5 l/h per radiator.
143 l/h för 2st.
Pex 18 som matning ger dig 97.8 Pa/m i mottryck. Som är perfekt!

Tror den egentliga ventfötlusten är mindre. Sällan gamla hus håller norm. Sen är det kök och vardagsrum där du kanske har mest frånluft. Om du bara har frånluft så kan du lugnt halvera ventförlusterna. Läckage har du så den är inte 0.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.