324 763 läst · 1 957 svar
325k läst
2,0k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Med UPS My Choice går det vad jag förstår att ändra leveransdatum och -adress för inkommande gods. Tyvärr krävs det att man registrerar sig som användare (vilket tar ett antal dagar) men om man vet med sig att man kommer att få många leveranser med UPS så kan det ju vara idé:
Keep track of incoming shipments with UPS My Choice® text or email delivery alerts, and adjust the delivery date or location as needed. You can even redirect eligible deliveries to a nearby UPS location and pick them up when it's convenient for you.
Keep track of incoming shipments with UPS My Choice® text or email delivery alerts, and adjust the delivery date or location as needed. You can even redirect eligible deliveries to a nearby UPS location and pick them up when it's convenient for you.
Självbyggare
· SE4
· 3 158 inlägg
Har du använt det?J JuggeH skrev:Med UPS My Choice går det vad jag förstår att ändra leveransdatum och -adress för inkommande gods. Tyvärr krävs det att man registrerar sig som användare (vilket tar ett antal dagar) men om man vet med sig att man kommer att få många leveranser med UPS så kan det ju vara idé:
Keep track of incoming shipments with UPS My Choice® text or email delivery alerts, and adjust the delivery date or location as needed. You can even redirect eligible deliveries to a nearby UPS location and pick them up when it's convenient for you.
Jag har. Fungerar ganska bra. Man kan ändra adress, leveranstid och även ge fullmakt till dem att lämna av den även om ingen tar emot den. Bra app faktiskt.
Jo, jag registrerade mig där också men först när jag fick leveransaviseringen. Dock har jag inte sett någon info om att det skulle ta några dagar innan det var klart.
Det jag egentligen störde mig mest på i denna story var kundtjänsten totala avsaknad av förståelse för att detta var ett problem. Hade tjejen i luren bara sagt att, ja - det är lite dumt men om du registrerar dig i appen så kommer du kunna göra det nästa gång.
Men, nä det vara bara en mycket trött människa som mest verkade önska att jag skulle lägga på.
Det jag egentligen störde mig mest på i denna story var kundtjänsten totala avsaknad av förståelse för att detta var ett problem. Hade tjejen i luren bara sagt att, ja - det är lite dumt men om du registrerar dig i appen så kommer du kunna göra det nästa gång.
Men, nä det vara bara en mycket trött människa som mest verkade önska att jag skulle lägga på.
Så är det!S sunqan skrev:
Jag är precis lika ointresserad av att höra logistikföretagens ev. ursäkter om varför det inte går som jag är att höra kollegors eventuella ursäkter om varför något inte går.
Har man ens funderat på något sätt som det skulle kunna gå? Om ja, vad gör man för att ta sig dit? Osv.
Ansvaret ligger som vanligt hos ledningen,inte den enskilda medarbetaren. T.ex. den i kundtjänsten som får höra 100ggr varje dag hur sopiga rutiner de har.
Medlem
· Västernorrland
· 10 632 inlägg
Problemet när det gäller paket som kommer utomlands ifrån är ju att de allt som oftast byter fraktbolag vid gränsen. Skulle man hitta ett system som kopplade ihop alla transportörers alla olika rader och få dem på exakt samma kräver nog ett system i klass med försäkringskassan och då ska nån betala det också.......
Om respektive transportbolag var och en för sig ser till att ha en bra metod att leverera paket till privatpersoner så kommer de att tillämp exakt den metoden oavsett hur många gånger paketet transporterars av olika bolag. Eller hur?
Medlem
· Västernorrland
· 10 632 inlägg
Jo men olika fraktbolag har olika system så även om man ger dhl i tyskland instruktioner om hur det ska levereras så finns det idag ingen funktion att överföra den informationen korrekt till annan speditör. Då blir det manuell överföring. Ett gemensamt system skulle såklart förenkla saken och självklart går det, det är ju inte det det handlar om. Mest att få det att lira utan problem och då är man uppe i gigantiska datasystem i klass med fk som jag var inne på .
Jag håller inte med. Detta handlar ju inte om instruktioner du skall ge till företaget i Tyskland som sedan ska ges av transportbeställaren i Tyskland till tyska posten som sedan ska berätta för svenska posten. Det gäller preferenser jag anger i Sverige och påverkar bara den lokala subrutinen "leverans av standardpaket till privatperson". Ingen information behöver överföras.
Alla företag har någon metod att utföra "standardleverans till privatperson" och de har lite olika system och rutiner för detta i Sverige. Någon kanske kör hem till mig, någon lägger alltid på depå och en tredje slänger paketet i diket utanför mig och skickar ett sms "bråttom det regnar ute".
Om Postnord, DHL, UPS, Bring mfl som finns i Sverige erbjuder möjlighet för mig något motsvarande "My UPS" där jag kan välja "alltid leverans till utlämningsställe" så kommer respektive postföretag att applicera detta när det uppstår ett transportuppdrag. Alltså när t.ex. Postnord tar emot ett paket till mig från Långtbortistan (och den som beställde i Långtbortistan inte kryssat i något särskilt på fraktsedeln) kan Postnord applicera regelen "han ska ha direkt till depå" när de gör sorteringen av mitt paket. Det är inget transportbeställaren i Tyskland behöver bry sig om när denne bara skickar ett standardpaket till Sverige.
På samma sätt vill jag kunna välja vilket utlämningsställe jag vill ha till som default. Jag kanske jobbar bredvid ett utlämningsställe men har 7 km till det som geografiskt är närmast hemmet.
Det kan bli som du säger om beställaren aktivt väljer en särskild tilläggtjänst, t.ex. explicit utkörning (om det är ett val) eller REK. Då måste den informationen överföras (och det gör den redan) då det finns ett antal såna här standardprodukter.
Alla företag har någon metod att utföra "standardleverans till privatperson" och de har lite olika system och rutiner för detta i Sverige. Någon kanske kör hem till mig, någon lägger alltid på depå och en tredje slänger paketet i diket utanför mig och skickar ett sms "bråttom det regnar ute".
Om Postnord, DHL, UPS, Bring mfl som finns i Sverige erbjuder möjlighet för mig något motsvarande "My UPS" där jag kan välja "alltid leverans till utlämningsställe" så kommer respektive postföretag att applicera detta när det uppstår ett transportuppdrag. Alltså när t.ex. Postnord tar emot ett paket till mig från Långtbortistan (och den som beställde i Långtbortistan inte kryssat i något särskilt på fraktsedeln) kan Postnord applicera regelen "han ska ha direkt till depå" när de gör sorteringen av mitt paket. Det är inget transportbeställaren i Tyskland behöver bry sig om när denne bara skickar ett standardpaket till Sverige.
På samma sätt vill jag kunna välja vilket utlämningsställe jag vill ha till som default. Jag kanske jobbar bredvid ett utlämningsställe men har 7 km till det som geografiskt är närmast hemmet.
Det kan bli som du säger om beställaren aktivt väljer en särskild tilläggtjänst, t.ex. explicit utkörning (om det är ett val) eller REK. Då måste den informationen överföras (och det gör den redan) då det finns ett antal såna här standardprodukter.
Jag tycker att Posten har gjort en stor uppryckning. Visst händer det att utlandspaket blir några dagar senare än beräknat men i det stora hela tycker jag att det fungerar väldigt bra numera, särskilt från lokal depå i Motala. Den stora skillnaden är att hemleveranserna fungerar. Numera ringer trevliga tjejer och killar på för leverans. Tidigare stannade sura gubbar bilen på ca 50 meters avstånd från adressaten och knappade in fejkade leveransförsök utan att lämna bilen, för att sedan lämna paket till utlämningsställe.
Det är ju tur att PostNord förbättrar sig på något område i alla fall. När det gäller post från utsidan av EU så kan dessa nu ligga i en månad i något lager innan man får hem dem. Detta gäller de som man inte skall betala 75kr + moms på värdet. Jag får dessutom igenom de flesta paket/brev utan att betala 75kr + moms fortfarande, alla pressmeddelanden och artiklar verkar mest vara ett spel för galleriet.
Min tolkning är att PostNord tar ut 75kr + moms för de paket som har värdet på innehållet skrivet på brevet/paketet (75kr även om värdet är $0, vilket hände en kollega till mig), har de inte värdet skrivet så slipper du betala avgiften helt för att tullen inte har tid att bedöma värdet på paketen.
Jag har fått tio paket sedan avgiften infördes den 1:a mars. Jag har betalat 75kr+moms på ett av dessa. Dock har leveranstiderna ökat kraftigt, från 4-5 veckor till 7-8 veckor. De sista veckorna har posten lagt på. Min gissning är att de paket/brev som skall momsas får företräde genom processen och att de inte har tillräckligt med folk anställda.
Min tolkning är att PostNord tar ut 75kr + moms för de paket som har värdet på innehållet skrivet på brevet/paketet (75kr även om värdet är $0, vilket hände en kollega till mig), har de inte värdet skrivet så slipper du betala avgiften helt för att tullen inte har tid att bedöma värdet på paketen.
Jag har fått tio paket sedan avgiften infördes den 1:a mars. Jag har betalat 75kr+moms på ett av dessa. Dock har leveranstiderna ökat kraftigt, från 4-5 veckor till 7-8 veckor. De sista veckorna har posten lagt på. Min gissning är att de paket/brev som skall momsas får företräde genom processen och att de inte har tillräckligt med folk anställda.
Då kan ni vara gladahscn skrev:
Jag tycker att Posten har gjort en stor uppryckning. Visst händer det att utlandspaket blir några dagar senare än beräknat men i det stora hela tycker jag att det fungerar väldigt bra numera, särskilt från lokal depå i Motala. Den stora skillnaden är att hemleveranserna fungerar. Numera ringer trevliga tjejer och killar på för leverans. Tidigare stannade sura gubbar bilen på ca 50 meters avstånd från adressaten och knappade in fejkade leveransförsök utan att lämna bilen, för att sedan lämna paket till utlämningsställe.