M Hassenisse skrev:
Får börja men att tacka för alla svar och tips.
Kommunen vet om att de står där. Bad dom komma ut och titta på det när jag insåg felet.

Problemet med en rivning eller delvis rivning/nermontering av de är att hammarbandet och syllen är hela längderna på bygget och jag vill inte kapa dom.

Jag har fått pappret om ärendet nu och maxsumman är 12126 kr och dom säger att dom inte kommer kräva att de ska rivas.
Jag yrkar på att summan ska sättas till 0 kr eller 25% så de från början var meningen att bygget skulle vara under 15 m2, men så fort jag upptäckte felet så ringde jag berörd person på kommunen.
Tycker inte heller någon annan påföljd är skälig då totalkostnaden på bygget är ca 15000

Skulle de räcka med att ta ner fönstren runt om och kanalplasttaket som utgör halva byggytan och låta hammarbandet och syllen vara kvar? För då är de hyfsat lätt att göra de.
Låter som en smidig lösning för att göra rättelse och slippa sanktionsavgiften. Kontakta kommunen och kolla om de köper det, eller kanske ännu bättre att göra rättelsen, fota och meddela kommunen att du gjort rättelse så de kan avskriva ärendet.

Som en parentes kan nämnas "skäligheten" i påföljden inte är kopplat till hur komplicerad överträdelsen är utan en överträdelse är en överträdelse... Är den relativt okomplicerad är det dock lätt att göra rättelse och slippa sanktionsavgift.
 
Har kontaktat kommunen ännu en gång för att höra om de räcker att ta bort halva taket och rutorna för att få de klassat som skärmtak med spaljé men de räcker inte utan jag måste minska den gjutna bottenplattan till under 15 m2.
Så de får bli till att betala böterna och se glad ut.
Vet att de är jag dom brustit i att jag inte tagit reda på vad som gäller men trodde inte de skulle bli dessa konsekvenser!
Återkommer när jag fått slutbeskedet om sanktionsavgiften.
 
  • Gilla
RIHEL och 2 till
  • Laddar…
harry73
Jag undrar om kommunen har rätt. Jag vet inte heller om det är värd att bråka om
 
Är det bottenplattans storlek som avgör hur stor en byggnad är?
I så fall tycker jag TS ska flytta in en gavel och skotta jord/grus över den utskjutande delen av bottenplattan.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Känns konstigt att bottenplattan skulle avgöra det. Teoretiskt skulle det ju kunna vara en gjuten platta med klinkers som uteplats.
Men dom ser väl en helhet och vad som är rimligt.

Hur funkar det egentligen när man söker ett bygglov, åker dom ut på plats o granskar omgivning, nivåer mm innan dom godkänner eller avvisar ärenden?
Eller sitter dom på kontoret och granskar detaljplaner och diverse kartor? Någon som vet?
 
Jag är rätt övertygad att om du flyttar gaveln tak , murar upp ny undermur till nya gaveln, inget skärmtak och behåller plattan samt gamla grundmurarna för arean utanför 15 kvm så skulle du få rätt mot kommunen.

Men det jobbet, och att bråka med kommunen och överklaga...
 
H
Jag blir så irriterad att läsa detta, en kommun första uppgift måste väl vara att ta hand om dom som bor i kommunen och hjälpa till. Inte hålla på att bråka
 
  • Gilla
hansan
  • Laddar…
M Hassenisse skrev:
Har kontaktat kommunen ännu en gång för att höra om de räcker att ta bort halva taket och rutorna för att få de klassat som skärmtak med spaljé men de räcker inte utan jag måste minska den gjutna bottenplattan till under 15 m2.
Så de får bli till att betala böterna och se glad ut.
Vet att de är jag dom brustit i att jag inte tagit reda på vad som gäller men trodde inte de skulle bli dessa konsekvenser!
Återkommer när jag fått slutbeskedet om sanktionsavgiften.
Nu var det ett tag sedan jag kollade på rättsfall om detta, men för att göra rättelse så räcker det, som jag minns det, inte med att man beviljar startbesked och du betalar sanktionsavgift för att det ska vara ur världen. Rättelse måste ändå göras, och rättelse för att påbörja något utan startbesked är att riva.

Och gör kommunen bedömningen att det är rättelse att i efterhand bevilja startbesked så tycker jag det är konstigt att de inte kan göra bedömningen att du gjort rättelse genom att ta bort det som gör åtgärden anmälningspliktig.

Kommunen kanske tolkar det som en helhet och det kan vara rimligt efter som det tillhör de bärande delarna, men ändå.

Enligt PBL är ju en byggnad:
"byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den "

Och sanktionsarea enligt PBF:
7 § Med sanktionsarea avses i denna förordning den area som i fråga om
1. en lov- eller anmälningspliktig åtgärd motsvarar brutto- eller öppenarean eller en kombination av dessa minskad med 15 kvadratmeter, eller
2. en markåtgärd motsvarar den area som åtgärden avser.


Och betongplattor står inte heller uppräknade som en lov- eller anmälningspliktig anläggning i PBF så i teorin kan en fastighetsägare, om man bortser från eventuella begränsningar i detaljplan, gjuta in hela sin tomt utan att det ska krävas bygglov eller anmälan om man inte förändrar marknivån.

Min bedömning är därför att det är tveksamt att man inte kan bedöma det som rättelse om du bara lyfter bort tak och vägg. Värt att överklaga beslutet iallafall, eller ta med dessa synpunkter i utlåtande till nämnden då jag utgår ifrån att sanktionsavgifter inte är ett delegationsbeslut på handläggarnivå.
 
Redigerat:
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
H hus520 skrev:
Jag blir så irriterad att läsa detta, en kommun första uppgift måste väl vara att ta hand om dom som bor i kommunen och hjälpa till. Inte hålla på att bråka
De hade säker varit behjälplig med att informera att detta var en anmälningspliktig åtgärd enligt plan- och bygglagen om den drabbade brytt sig om att kolla upp. Det finns en lagstiftning och kommunen är satt som myndighet att hantera den. Att se detta som att vara "bråkig" är enligt mig helt fel.

Såg även ett inlägg på detta forum om någon facebookgrupp som hade någon form av upprop och krav på tjänstemannaansvar, vilket kanske kan vara bra, men baksidan blir ju att det inte kommer finnas något utrymme att släppa igenom saker eftersom man då skulle hållas personligt ansvarig. För utomstående kan det tyckas att de krav som ställs är krångliga nog, men om sätter sig in i de regelverk som styr enbart byggande förstår man att det är en bråkdel av kraven som kan ställas som faktiskt ställs. Och de krav som ställs handlar oftast om att få en bebyggelse där man inte behöver vara orolig för säkerhet, hälsa eller att bli exkluderad på grund av nedsättningar i rörlighet. Min upplevelse är för övrigt att kommunen alltid kan hållas ansvarig för beslut som tas på delegationsnivå.

Nu är detta helt utanför ämnet, och meningsskiljaktigheter som ofta grundar sig i åsikten som inte ändras på ett internetforum... Så jag tycker vi nöjer oss med att ha olika åsikter i denna tråd annars sticker vi ifrån ämnet för mycket.
 
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
Nu har allt tagit ännu en twist.
Börjar från början.
Hade ute lantmäteriet för ett par år sedan för att mäta upp och markera ut tomten och då sattes markeringar ut. Och iom att min tomt avgränsar till järnvägen va jag vid start att bygget av växthuset noga med att inte bygga för nära tomtgränsen mot järnvägen så byggde nästa 5 meter ifrån gränsen och 10.3 m från bullerplanket.
Nu visar det sig att markeringarna stämmer troligtvis inte för fick ett mail idag om att växthuset står för nära tomtgränsen, de är bara ca 2 meter från gränsen och nu har kommunen skickat ett papper till trafikverket om bygget och frågar om dom har några invändningar på bygget....

Känns som att kommunen inte vill ta tag i problemet och skickar de på detta sättet vidare till trafikverket..
Och verkligen kul att man tydligen inte kan lita på lantmäteriets 2 år gamla markeringar som dom mätt ut med X/Y koordinater.

Vet faan inte vad jag ska göra nu. Känns lite hopplöst
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Om det finns markeringar som satts ut av lantmäteriet så gäller dem, även om de skulle vara fel. Det är fysiska markeringar som gäller före ev. kartor osv.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om det finns markeringar som satts ut av lantmäteriet så gäller dem, även om de skulle vara fel. Det är fysiska markeringar som gäller före ev. kartor osv.
Finns de att läsa någonstans? Hade varit skönt och kul att kunnat visa de för kommunen. Och om de är så så har trafikverket inget att komma med?
 
D09
M Hassenisse skrev:
Finns de att läsa någonstans? Hade varit skönt och kul att kunnat visa de för kommunen. Och om de är så så har trafikverket inget att komma med?
Fast det beror nog på vilken tjänst du beställt av lantmäteriet.

Att få hjälp att hitta sina hörnen samt slå i lite träpinnar tror jag inte hjälper något speciellt.

Annars hade jag ägt ett stor del av grannens tomt sedan lantmäteriet gjorde fel härhemma.
 
D09 D09 skrev:
Fast det beror nog på vilken tjänst du beställt av lantmäteriet.

Att få hjälp att hitta sina hörnen samt slå i lite träpinnar tror jag inte hjälper något speciellt.

Annars hade jag ägt ett stor del av grannens tomt sedan lantmäteriet gjorde fel härhemma.
De är jag som pratat med kommunen och dom har i sin tur ringt lantmäteriet dom kommit ut och mätt och märkt upp.
 
Då kan du ju be att ni ska mötas halvvägs. Om dom anlitat folk att sätta ut gränspinnar (har du en utstakningsskiss som du kan bevisa att du utgått ifrån?) som dom har satt upp fel kan man ju tycka att dom borde stå för kostnaden att riva och bygga upp på ”rätt” plats.

Vilket dom troligen inte är intresserade av. Då kan dom väl istället låta den stå kvar och så kvittar ni bygglovet!

Annars brukar det vanligen vara gränsrör som man kan lita på. Om det lantmäteriet satt ut pinnar är det inte samma sak. Men man kan ju ändå tycka att eftersom du bett kommunen om hjälp borde dom vara lite behjälpliga oavsett om det är träpinnar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.