Husdrömmar del 8 (den utanför Malmö) kom Gert W med en rätt bra kommentar till de som byggde.
I och med att de på så många element som möjligt höll lösningen öppen så kunde de gå ut till 40 olika leverantörer och hitta de som var billigare än genomsnitt. Exemplet de tog var fönster men jag gissar att det var ett genomgående tema och jag tror de har rätt i sitt modus operandi. Antingen är man flexibel i vad man vill ha så man kan göra ett klipp litet här och där. Och/eller så är man sund i konstruktionen, dvs välj ett enkelt lösvirkeshus anpassat efter std längder för att undvika spill (t ex) :)

För det är väl så fort man låser sig, 'detta kaklet vill vi absolut ha' eller 'det ska vara en dubbeldörr med fönster' som det riskerar att springa iväg :)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H
Hej har inte läst igenom tråden så min information kanske redan kommit upp men tänkte ta den ändå ifall någon undrar.

arbetar på en stor entreprenör verksam i norden.
Man räknar med ca 900-1500 mantimmar på en lösvirkesvilla. 1500 är då en stor avancerad villa med mycket speciallösningar.
 
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft och 2 till
  • Laddar…
hul skrev:
Hej har inte läst igenom tråden så min information kanske redan kommit upp men tänkte ta den ändå ifall någon undrar.

arbetar på en stor entreprenör verksam i norden.
Man räknar med ca 900-1500 mantimmar på en lösvirkesvilla. 1500 är då en stor avancerad villa med mycket speciallösningar.
Kan man göra allt själv (som enmansjobb) då så blir det alltså drygt 22 veckor heltid :)

/K
 
För mig/oss tog det nog närmare 3000 timmar för vårt lösvirkeshus. Jag skulle klassa det som stort (280m2 boyta + 100m2 garage) men inte speciellt avancerat.
 
H
Gabbe1 skrev:
För mig/oss tog det nog närmare 3000 timmar för vårt lösvirkeshus. Jag skulle klassa det som stort (280m2 boyta + 100m2 garage) men inte speciellt avancerat.
jo men då var ni antagligen inte professionella byggare.
träarbetare ska klara dessa timmar om de vill tjäna pengar
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
hul skrev:
Hej har inte läst igenom tråden så min information kanske redan kommit upp men tänkte ta den ändå ifall någon undrar.

arbetar på en stor entreprenör verksam i norden.
Man räknar med ca 900-1500 mantimmar på en lösvirkesvilla. 1500 är då en stor avancerad villa med mycket speciallösningar.
Vad ingår i dessa timmar?
 
H
volvov70n skrev:
Vad ingår i dessa timmar?
komplett gällande snickare då alltså inte rör etc.
 
Har för mig att jag har läst ca1800 timmar totalt för en normal standard villa på 135-145m2 men jag kan lika väl vara helt ute cykla.
 
H
volvov70n skrev:
Har för mig att jag har läst ca1800 timmar totalt för en normal standard villa på 135-145m2 men jag kan lika väl vara helt ute cykla.
nä standard villa måste man ner mot 1000 tim
 
hul skrev:
nä standard villa måste man ner mot 1000 tim
Snickar/byggtimmar ja, men totaltimmar inkl alla yrkesgrupper menar jag med 1800.
 
H
volvov70n skrev:
Snickar/byggtimmar ja, men totaltimmar inkl alla yrkesgrupper menar jag med 1800.
aha ok,
 
R
får du tag på en bra såg och gör allt själv så kan du komma undan med 130´ /50 Kvm boa nyckellfärdigt
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ribons skrev:
får du tag på en bra såg och gör allt själv så kan du komma undan med 130´ /50 Kvm boa nyckellfärdigt
Fast gör du det själv är det väl inte "nyckelfärdigt" ? ;)

/K
 
V volvov70n skrev:
Summering: ritningar, bygglov, utsättning, lagfart, vattenfall 74000kr. Carport ca 220000kr. Hus 800000kr. Min kompis var kontrollansvarig 0kr, färdigställande försäkring behövde jag inte ha eftersom jag byggde själv. Vatten och avlopp ingick i tomtpriset. Utöver det har jag diesel kostnader på lånade maskiner på ca 5000kr, hyra av traktorfräs 2000kr och gräsfrön 2000kr, Automower 17000kr. Framtida kostnader: Finns inte en enda buske/träd/blomma på tomten. Kantsten/cortenplåt , ev marksten gångar och carport, Panela innertaket samt spotlight carport. Förråd/friggebod. Var tvungen att bygga efter permanent kraven med ventilation och energikraven men kommer bara att använda det som fritidshus, iallafall dem 10 första åren. Skulle jag bo där permanent så skulle jag byggt större med egen tvättstuga. Det tar längre tid och är ofta jobbigare än man tror, men känslan att man har gjort mycket själv är belöningen. Huset är på 99 kvm och 3 sovrum, gäststugan är 28kvm.
Måste fråga, 800,000 kr för hus. Ingår alla kostnader där? Som grundläggning etc? Har du gjort allt själv eller anlitat snickare i något moment?
 
A Alexander Moser skrev:
Måste fråga, 800,000 kr för hus. Ingår alla kostnader där? Som grundläggning etc? Har du gjort allt själv eller anlitat snickare i något moment?
Jag har gjort nästan allt själv men har haft hjälp med stomresningen
A Alexander Moser skrev:
Måste fråga, 800,000 kr för hus. Ingår alla kostnader där? Som grundläggning etc? Har du gjort allt själv eller anlitat snickare i något moment?
Jag har byggt stommen till både carporten och huset själv, men haft hjälp av snickare och kompisar samt min Pappa att att resa den. Grunden inkl VA har jag gjort själv, men röris har gjort golvvärmen och inkoppling av frålluftvärmepump. Har haft tillgång till en tom ladugård att samla material i innan byggstart tex alla fönster/fönsterdörrar inköpta på konkursauktion innan jag ritade huset, stomme, panel och råspont köpt på en virkesoutlet, övrigt virke köpt med en medelstor byggfirmas rabbatter, en del oanvända blocket fynd mm. Lätt planerad tomt med svackor så jag behövde inte köpa/frakta bort material. Egen släpkärra med full last med byggmaterial till stugan och sopor med hem. Mycket egna verktyg/maskiner och det jag inte har själv har jag kunna låna gratis, tex byggställning. Listan kan göras hur lång som helst men jag hade ingen tidspress då vårat hus används som fritidsboende och fokus har legat på att jaga priser före att det skulle bli klart så snabbt som möjligt.
 
  • Gilla
manpreto och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.