Har kollat runt lite på fornobravo och det verkar vara homebrew refractory (3:1:1:1 Sand, lime, portland, clay) som gäller för första lagret.
Är det produkter som hittas i ett vanligt byggvaruhus i sverige?
Gör detta att man behåller värmen längre i ugnen?
Är det saker som är lätta att få tag i så kör jag nog på det, och sedan vermikulite + eldfast (10:1) i 2 lager utanpå det.
Ska börja skissa på en ritning snart tror jag.
 
S Strangelove skrev:
Har kollat runt lite på fornobravo och det verkar vara homebrew refractory (3:1:1:1 Sand, lime, portland, clay) som gäller för första lagret.
Är det produkter som hittas i ett vanligt byggvaruhus i sverige?
Gör detta att man behåller värmen längre i ugnen?
Är det saker som är lätta att få tag i så kör jag nog på det, och sedan vermikulite + eldfast (10:1) i 2 lager utanpå det.
Ska börja skissa på en ritning snart tror jag.
Sand hittar man ju lite varstans, ska man ha större mängder är ju typ "grustaget" billigast ... "Lime" är något som direktöversätts till "kalk" på svenska, men jag tror inte det ska vara just kalk, utan "släckt kalk" (https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalciumoxid) .. Jag rotade inte så mycket mer i det, men släckt kalk går att köpa i välsorterad bygghandel, bla. Beijer. Sist jag var på min bygghandel (Karl Hedin) så ringde de gärna upp nån teknisk support på Finja (har jag för mig) så det kan vara ett tips för att få veta mer om hur man ska blanda ...

Portland är ju vanlig cement, och clay lera i form av pulver. Det går att hitta i byggvaruhandeln, om man har tur ...

EDIT: Ja, det kommer att hålla värmen betydligt bättre än om du blandar vermiculit i!

Steg ett är att ha en massa i ugnen som håller värme. Ju längre man vill ha värme desto mer massa behöver man. Ugnar för att baka bröd i kan ofta ha golv där man ställer stenarna på högkant för att få så stor massa som möjligt. Dock betyder det att det går åt betydligt mycket mera ved för att få upp temperaturen, och det tar längre tid. En ugn som är optimerad för att baka bröd är inte den bästa för att baka pizza, och vice versa.

Steg två är att ha isolering utanpå, som behåller värmen kvar i ugnen. Vermicrete är bra, vermiculit "lös" är bättre, men allra bäst är en modern keramisk filt (som inte ens är keramisk nuförtiden). Dock är den dyr, ca 5-600 per kvadratmeter 50 mm tjock filt. Jag kommer att köra med en kombination av keramisk filt på 50 mm, och utanpå detta vanlig "rockwool". Stenull i sig klarar hög temperatur, men bindemedlet som håller ihop fibern bryts ner över 200 grader .. Det betyder ingenting för isoleringsförmågan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hobbysnickraren och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag börjat skissa lite, en grund utan dimensioner och inte speciellt skalenlig, vanan att rita i 3D gör ju att man inte tänker till från början eftersom det bara är att ändra i efterhand, men funkar ju dåligt när man ritar för hand...

Men en enkel skiss enligt bifogad bild.

-Tanken är att gjuta en betongplatta (vanlig cement)
-Sedan gjuta en isolerande bädd att lägga teglet på med sand mellan för att få det plant till teglet (vermecit 10:1)
-Gjuta kupol på en pilatesboll kanske 3cm tjockt. (Homebrew 3:1:1:1)
-Skära till teglet så att kupolen kan vila på det.
-lägga ut sand och lägga dit stenarna så plant som möjligt.
-lägga isolering på kupol och utanpå det eldfasta, kommer att få göras i 2 omgångar räknar jag nog med, och kanske även i två lager, osäker på hur tjockt man kan lägga. (vermecit 10:1)
-Puts på hela ugnen.
Handritad skiss av byggprojekt för ugn med anteckningar om material och konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tänker mig att man inte kommer att behöva speciellt mycket material till nån stans runt 35 liter i runda slängar om man tänker sig en pilatesboll på ca 80cm.

Har däremot lite problem att hitta lerpulver, har hittat på folkesbygg och gysinge men då är det 20kg säckar som iof inte är så dyra men frakten är ju rätt dyr istället. har iof inte varit in och frågat på Beijer, Bauhaus eller liknande bygghandel. Allt annat i materialväg tror jag att man kan få tag i till en rimlig peng

Vad bör det vara för medeltemp ute innan man kan börja arbetet, har garage utan värme att tillgå. bor kring uppsala.

Har jag gjort några riktiga tankevurpor?
 
S Strangelove skrev:
Nu har jag börjat skissa lite, en grund utan dimensioner och inte speciellt skalenlig, vanan att rita i 3D gör ju att man inte tänker till från början eftersom det bara är att ändra i efterhand, men funkar ju dåligt när man ritar för hand...

Men en enkel skiss enligt bifogad bild.

-Tanken är att gjuta en betongplatta (vanlig cement)
-Sedan gjuta en isolerande bädd att lägga teglet på med sand mellan för att få det plant till teglet (vermecit 10:1)
-Gjuta kupol på en pilatesboll kanske 3cm tjockt. (Homebrew 3:1:1:1)
-Skära till teglet så att kupolen kan vila på det.
-lägga ut sand och lägga dit stenarna så plant som möjligt.
-lägga isolering på kupol och utanpå det eldfasta, kommer att få göras i 2 omgångar räknar jag nog med, och kanske även i två lager, osäker på hur tjockt man kan lägga. (vermecit 10:1)
-Puts på hela ugnen.
[bild]

tänker mig att man inte kommer att behöva speciellt mycket material till nån stans runt 35 liter i runda slängar om man tänker sig en pilatesboll på ca 80cm.

Har däremot lite problem att hitta lerpulver, har hittat på folkesbygg och gysinge men då är det 20kg säckar som iof inte är så dyra men frakten är ju rätt dyr istället. har iof inte varit in och frågat på Beijer, Bauhaus eller liknande bygghandel. Allt annat i materialväg tror jag att man kan få tag i till en rimlig peng

Vad bör det vara för medeltemp ute innan man kan börja arbetet, har garage utan värme att tillgå. bor kring uppsala.

Har jag gjort några riktiga tankevurpor?
Tycker det ser bra ut! Tror inte du tänkt galet alls ....

Temperaturen är nog inget problem nu, om det inte kommer nån riktig köldknäpp .. Brukar stå att man bör undvika temperaturer under 5 plusgrader, men man kan alltid täcka över med lite filtar om det börjar krypa neråt .. Det skapas ju en del värme i processen så ....
 
Tog mig tid att göra en riktig ritning, med lite mått, dock inte säker på vilken storlek jag ska sikta på, ska se hur stor boll jag har hemma, kör antagligen på den.

Bytte till lecablock som isolering undertill för att slippa en torktid
Ska försöka sammanställa en materiallista och se vad kalaset kan tänkas gå på.
Ringen nertill med vermicit tänker jag att jag gjuter runt leca och eldfast tegel, med en form på utsidan som jag lär tillverka av någon plast som är lite formbar.

ungefärlig åtgång på material tänker jag mig ca
30kg sand
10kg kalk
??kg Eldfast bruk
60kg cement
6 lecablock
19 eldfasta tegelstenar
+ trämaterial för gjutmallar och formar
1 skorsten

Har säkert missat något.
 
Tja, man tager vad man haver, är bollen 80 cm, så blir det säkert bra ... :) Räkna lite på hur mycket det kommer at gå åt, så fort du vet diametern på bollen ...

Försök göra övergången från kupolen till skorstenen mer som en tratt, så minskar du risken att det ryker ut "fel väg" ... Hitta rörkrör i större än 150 mm var inte helt enkelt, så jag har en underdimensionerad skorsten .... Kan man tänka sig att köra med tex. spiro-rör så är det enklare att få tag på, och billigare ....

Ang. eldfast bruk så har jag provat tre varianter, en från Bauhaus (märke minns jag inte på rak arm), som går att mura och putsa med, och två olika varianter från Hey´di som heter typ "Lim och lera" .. De går att köpa på bla. COOP Bygg, och den dyrare varianten av dem har mer lera i, ... i verkligheten skiljde det inte så jättemycket ...
 
Uppdaterat med mått jag kanske ska köra på.
En 75cm boll har jag ritat efter nu.

Blir en rejält tung pjäs, men betongplattan känns väl tjock, nöjer mig nog med kanske 20mm där istället för 50.
Osäker på om jag kan minska något på lagret av homebrew eller vermicrete så det är som det är.
Tveksam till om ikeamöbeln håller för 300kg (om jag räknat rätt.)
Nästa steg blir att göra inköpslista!
Ska regga mig på fornobravo också, men lyckas inte komma igenom registreringens "random question"
 
  • Gilla
Hobbysnickraren
  • Laddar…
S Strangelove skrev:
Uppdaterat med mått jag kanske ska köra på.
En 75cm boll har jag ritat efter nu.

Blir en rejält tung pjäs, men betongplattan känns väl tjock, nöjer mig nog med kanske 20mm där istället för 50.
Osäker på om jag kan minska något på lagret av homebrew eller vermicrete så det är som det är.
Tveksam till om ikeamöbeln håller för 300kg (om jag räknat rätt.)
Nästa steg blir att göra inköpslista!
Ska regga mig på fornobravo också, men lyckas inte komma igenom registreringens "random question"
Vilken möbel har du tänkt dig?

Jag tror att jag inte lyckades regga mig från telefonen av samma anledning , men det gick bättre på datorn...

Vad gäller tjocklek på betongplattan under allt så är nog 20 mm i tunnaste laget, om du inte har stöd under hela mer eller mindre ...
 
Som sagt tidigare så finns det även eldfast gjutmassa.
Exempel.
https://www.gardinpersson.se/produkter/produkt/129/eldfast_gjutmassa_rodarox

Eldfasta gjutmassor brukar ha användningstemperatur på 900-1500 grader men det är som sagt jävligt dyrt för privatpersoner att få tag i. Som exempel så är produktionskostnaden på ovanstående massa ca 5-6 kr medans kund får betala 29 kr i butik.

Frågan är mest hur hög temperaturen blir i ugnen ? Går den över 700-800 grader så kommer du till slut att bränna vermiculiten då det är ett bra isolerande material men dess eldfasthet är inte så hög.

För att skapa ett värmehållande lager/skikt så vill du ha vikt/densitet på materialet samt att ledningsförmågan ska vara ok. Det flesta eldfasta tegel till privatmarknaden ligger på ca 2000-2200 kg/m3. Eldfasta gjutmassor på ca 2200-2500 kg/m3.

Som referens så ligger en helisolerande vermikulitbaserad massa på ca 700 kg/m3. dvs även här är det luften som isolerar.
 
S Strangelove skrev:
Tänkt köra med [länk] som jag har en över hemma
Samma som någon tidigare i tråden använt, men den vägde bara ca 100kg.
Bör man ha armering I bottenplattan?
Det som ger sig är nog hjulen .. Med kraftigare hjul bör den nog klara betydligt mer än 100 kg..

Eftersom skivan är 50*58 så kommer ju betongplattan sticka utanför, och då måste den armeras ..
 
R Robin Wahlman skrev:
Som sagt tidigare så finns det även eldfast gjutmassa.
Exempel.
[länk]

Eldfasta gjutmassor brukar ha användningstemperatur på 900-1500 grader men det är som sagt jävligt dyrt för privatpersoner att få tag i. Som exempel så är produktionskostnaden på ovanstående massa ca 5-6 kr medans kund får betala 29 kr i butik.

Frågan är mest hur hög temperaturen blir i ugnen ? Går den över 700-800 grader så kommer du till slut att bränna vermiculiten då det är ett bra isolerande material men dess eldfasthet är inte så hög.

För att skapa ett värmehållande lager/skikt så vill du ha vikt/densitet på materialet samt att ledningsförmågan ska vara ok. Det flesta eldfasta tegel till privatmarknaden ligger på ca 2000-2200 kg/m3. Eldfasta gjutmassor på ca 2200-2500 kg/m3.

Som referens så ligger en helisolerande vermikulitbaserad massa på ca 700 kg/m3. dvs även här är det luften som isolerar.
Ja känns ganska dyrt med allt eldfast material.
Tror jag kör på "homebrew-blandningen" från fornobravo, den verkar ju fungera bra enligt många. Tror inte jag kommer komma upp i dom temperaturerna, speciellt inte då vermiculiten inte ligger i innersta gjutningen.
Har hittat lermjöl från en butik i hedemora, därifrån kan jag få den körd gratis då jag har släkt där. så det problemet är löst. Ser ut som värmen är på väg någorlunda och långtidsprognosen säger nätter med +grader efter helgen, så kanske vore läge att köra igång så man kan få sig en pizza nån gång
 
S Strangelove skrev:
Ja känns ganska dyrt med allt eldfast material.
Tror jag kör på "homebrew-blandningen" från fornobravo, den verkar ju fungera bra enligt många. Tror inte jag kommer komma upp i dom temperaturerna, speciellt inte då vermiculiten inte ligger i innersta gjutningen.
Har hittat lermjöl från en butik i hedemora, därifrån kan jag få den körd gratis då jag har släkt där. så det problemet är löst. Ser ut som värmen är på väg någorlunda och långtidsprognosen säger nätter med +grader efter helgen, så kanske vore läge att köra igång så man kan få sig en pizza nån gång
Finns en på Fornobravo som har signaturen; "A year from now, you will wish that you had started today " det säger allt!

Det kan såklart bli ganska varmt lokalt i ugnen, men jag tror att man bör minimerar framtida problem genom att elda försiktigt, speciellt i början när den är kall ... ojämn värmeutvidgning = sprickbildning ..
 
Ang. eldfast bruk så undrar jag om jag kommer behöva något, för till homebrew-mixen är det ju portland, och till vermicrete verkar folk också köra på portland. Är möjligen till putsen jag behöver det sen va?
Vad använder man för färg till putsen, om man vill ha det?
 
S Strangelove skrev:
Ang. eldfast bruk så undrar jag om jag kommer behöva något, för till homebrew-mixen är det ju portland, och till vermicrete verkar folk också köra på portland. Är möjligen till putsen jag behöver det sen va?
Vad använder man för färg till putsen, om man vill ha det?
Nä, putsa (utanpå isolering) kan du göra med vanlig puts .... Det kan vara bra att ha eldfast bruk när man ska bygga ihop de olika delarna, men de är inte ett måste .... det är lite enklare att blanda mindre batchar av bara .....

Vilken färg du ska ha beror på om ugnen kommer utsättas för vatten utifrån .... Om den alltid kommer stå torrt målar du med en diffusionsöppen färg, dvs. en som släpper igenom fukt som kommer inifrån. Om den kommer utsättas för regn så målar du med en tät färg, men då måste du göra nån form av avluftning i toppen på ytterskalet (putsen) så att ev. fukt i isoleringen kan komma ut .... i den här avdelningen av Byggahus behöver man nog inte vara rädd för mögel, men att ha fuktig isolering gör att det är svårt att komma upp i temperatur i ugnen ......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.