harry73
Jag tror inte att muren kommer att rasa på sommaren (om det inte är väldigt blött) Så måla om huset utan att oroa er för mycket.

Om man vill skydda huset (och vill att muren rasar), ska man bygga en hjälpkonstruktion bakom muren. Jag skulle sätta en regel på ungefär 1,6m höjd monterad på stolpar och med horisontella stöttar mot husfasaden. Konstruktionen ska inte stå mot muren men ca 20 cm bakom muren, så att muren kan tilta lite mer.
Skulle muren börja luta mer, då fångar konstruktionen upp den innan de horisontella krafter blir för stora.

För att göra det enkellt för dig, skulle jag inte mäta lutningen av muren, men mäta avståndet mot husfasaden. Mätvärden kan du skriva på muren inkl mätdatum. Då får du lite historik på lutningen och blir det lätt att mäta på flera ställen längs hela fasaden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
För att göra det enkellt för dig, skulle jag inte mäta lutningen av muren, men mäta avståndet mot husfasaden. Mätvärden kan du skriva på muren inkl mätdatum. Då får du lite historik på lutningen och blir det lätt att mäta på flera ställen längs hela fasaden.
Men om det är grannens mur så sådan graffiti som mätdata bli klassat som skadegörelse Kanske baksidan av takfotsbrädan e mer lämpad plats... Bara måla över när problemet e löst.
 
  • Gilla
Malill74
  • Laddar…
R Rickard Ohlin skrev:
Det är rätt stor skillnad på dina exempel.

I fallet med buske har grannen begått åverkan på din egendom, möjligen skadar den (hålet efter busken mm), intrång osv osv
Grannen tar ju en risk med sin egendom osv när hen planterar egendomen på annans tomt.

Vad händer om du inte vattnar den men grannen hävdar rätt till busken?

Du inser nog hur orimligt det blir.

Nu är det lite annorlunda med fastigheter, men OM det visar sig att muren står på TS tomt lär TS ha full bestämmanderätt, när laga process gått. Oavsett vad grannen tycker o tänker. Speciellt i skenet av att grannen inte underhåller eller avser atr göra det och den är olovlig.

Jag hade dock inte gått igång och rivit så dyra saker rakt upp och ner utan rättsligt utslag i ryggen.
Tja just busken är kanske är ett dåligt exempel. Men att lagen ser ut som den gör, det är bara att acceptera. Men det är inte så svårt att förstå lagen om man tänker till. Dock skippar vi busken. Men cykeln är ett ännu roligare exempel. När man inte får ta sin cykel om den varit stulen och man hittar den.
Vi har haft den här lagen ganska länge och det verkar fungera!
 
R Rickard Ohlin skrev:
Det är rätt stor skillnad på dina exempel.

I fallet med buske har grannen begått åverkan på din egendom, möjligen skadar den (hålet efter busken mm), intrång osv osv
Grannen tar ju en risk med sin egendom osv när hen planterar egendomen på annans tomt.

Vad händer om du inte vattnar den men grannen hävdar rätt till busken?

Du inser nog hur orimligt det blir.

Nu är det lite annorlunda med fastigheter, men OM det visar sig att muren står på TS tomt lär TS ha full bestämmanderätt, när laga process gått. Oavsett vad grannen tycker o tänker. Speciellt i skenet av att grannen inte underhåller eller avser atr göra det och den är olovlig.

Jag hade dock inte gått igång och rivit så dyra saker rakt upp och ner utan rättsligt utslag i ryggen.
Är det rimligt att vänta på rättsligt utslag i minst ett par år medan muren kan rasa ner under tiden och skapa person och egendomskador?
 
  • Gilla
Malill74
  • Laddar…
Den stulna cykeln hör heller inte hit, en helt annan sak. Det handlar om att ngn annan har besittning av cykeln. Att ha lösöre i besittning är en form av äganderätt, till du kan bevisa att du har bättre rätt till cykeln.

Men skulle jag hitta min stulna cykel på oväntat ställe, så skulle jag undra hur jag kunde glömma att jag ställt den där, det var tydligen en blötare kväll än jag kommer ihåg....
 
  • Gilla
Danne12345 och 2 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Tja just busken är kanske är ett dåligt exempel. Men att lagen ser ut som den gör, det är bara att acceptera. Men det är inte så svårt att förstå lagen om man tänker till. Dock skippar vi busken. Men cykeln är ett ännu roligare exempel. När man inte får ta sin cykel om den varit stulen och man hittar den.
Vi har haft den här lagen ganska länge och det verkar fungera!
Nja, den lagen "fungerar" på så sätt att alla ignorerar den och tar tillbaka sin cykel. Samma gjorde jag då jag en gång i tiden hade en gammal bil som vid flertalet tillfällen försvann (vid första tillfället var det polisen som berättade för mig i vilken trädgård jag kunde hämta den, och mycket riktigt så stod den där när vi kom dit men tyvärr var batteriet dött så vi tänkte hämta den dagen efter men då var den borta och en kollega såg sedan den i en annan by. Då hämtade vi den bara och körde den till skroten).
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
M Malill74 skrev:
Hej alla!
Behöver råd i en fråga och här verkar det finnas många kloka människor!

Grannen har en mur som ligger ca 60 cm från vår ena yttervägg. Den är ca 2.50 m hög och ca 20 cm bred. Muren har nu delat sig och en lång del ca 13 meter lång lutar nu markant mot vårt hus. Vi har en lite trädörr som sitter fast på vårt hus och ut mot muren som nu kilats fast mellan mur och vägg och inte längre går att öppna.

De sista två månaderna har lutningen ökat med ca 5 cm i murens överkant. Och vi har vid tre tillfällen varit inne hos grannen och påtalat risken för ras och frågat om han eller vi tillsammans kan göra något åt det. Han säger att muren fanns där när han köpte huset och att han inte tänker göra något åt detta. Han tycker att vi överdriver och att om muren rasar är det vårt fel då det tydligen saknats stupränna på vårt hus tidigare (vi har bott där ett år) och att regn gjort att muren inte kan stå stadigt.

Vi har kontaktat kommunen och fått besked om att muren är byggd olovligen utan bygglov men att då det nu passerat 10 år kan de inte göra något åt det. De rekommenderade att vi skulle göra en polisanmälan.

Vi har också pratat med vårt försäkringsbolag ang om detta dels kan vara ett dolt fel eller om det finns något vi kan göra. De säger att det inte ingår i dolda fel samt att de inte kan göra något förrän muren har rasat och/eller orsakat skada.

Vi ska måla huset nu i vår tänkte vi men är osäkra på om vi vågar ta bort trädörren som kilats fast eller om vi kan skicka in någon att måla mellan mur och vägg utan risk för att något händer. Tänk om muren rasar när vi tar bort dörren? Den är ju hög och lång och borde ju väga flera hundra (tusen?) kg!?

Vi känner oss helt maktlösa och vet inte hur man ska göra, den vägg som ligger utmed muren är sovrum för barn och ett badrum och vi vill ju inte att vår fastighet ska ta skada om vi redan nu ser att det går att förebygga.

Vi tänker idag skicka ett rekommenderat brev till grannen där vi vädjar att han försöker lösa problemet då det trots allt är hans mur. Men vad kan vi göra sen om han inte svarar eller agerar?

Med vänlig hälsning Maria
M Malill74 skrev:
Hej alla!
Behöver råd i en fråga och här verkar det finnas många kloka människor!

Grannen har en mur som ligger ca 60 cm från vår ena yttervägg. Den är ca 2.50 m hög och ca 20 cm bred. Muren har nu delat sig och en lång del ca 13 meter lång lutar nu markant mot vårt hus. Vi har en lite trädörr som sitter fast på vårt hus och ut mot muren som nu kilats fast mellan mur och vägg och inte längre går att öppna.

De sista två månaderna har lutningen ökat med ca 5 cm i murens överkant. Och vi har vid tre tillfällen varit inne hos grannen och påtalat risken för ras och frågat om han eller vi tillsammans kan göra något åt det. Han säger att muren fanns där när han köpte huset och att han inte tänker göra något åt detta. Han tycker att vi överdriver och att om muren rasar är det vårt fel då det tydligen saknats stupränna på vårt hus tidigare (vi har bott där ett år) och att regn gjort att muren inte kan stå stadigt.

Vi har kontaktat kommunen och fått besked om att muren är byggd olovligen utan bygglov men att då det nu passerat 10 år kan de inte göra något åt det. De rekommenderade att vi skulle göra en polisanmälan.

Vi har också pratat med vårt försäkringsbolag ang om detta dels kan vara ett dolt fel eller om det finns något vi kan göra. De säger att det inte ingår i dolda fel samt att de inte kan göra något förrän muren har rasat och/eller orsakat skada.

Vi ska måla huset nu i vår tänkte vi men är osäkra på om vi vågar ta bort trädörren som kilats fast eller om vi kan skicka in någon att måla mellan mur och vägg utan risk för att något händer. Tänk om muren rasar när vi tar bort dörren? Den är ju hög och lång och borde ju väga flera hundra (tusen?) kg!?

Vi känner oss helt maktlösa och vet inte hur man ska göra, den vägg som ligger utmed muren är sovrum för barn och ett badrum och vi vill ju inte att vår fastighet ska ta skada om vi redan nu ser att det går att förebygga.

Vi tänker idag skicka ett rekommenderat brev till grannen där vi vädjar att han försöker lösa problemet då det trots allt är hans mur. Men vad kan vi göra sen om han inte svarar eller agerar?

Med vänlig hälsning Maria
Jag skulle försöka få reda på vilket förs.bolag grannen har och informera dem snarast. De måste få veta att om muren rasar så beror det på vårdslöshet varför grannen inte får ut något på sin försäkring. Om han får det beskedet av sitt bolag kanske han tar sitt förnuft till fånga.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
harry73
S Saxdaling skrev:
De måste få veta att om muren rasar så beror det på vårdslöshet varför grannen inte får ut något på sin försäkring
Så du föreslår att ts ska se till att grannens försäkringsbolag inte betalar skadan ifall hans hus får svåra strukturella skador? Hur tänker du här?

Sedan undrar jag om det är sant. Om man jämför med träd (och jag vet inte om man kan göra det i detta fallet) då är grannen bara ansvarig för TS skada om han var vårdslös, dvs visste att trädet var svag och kunde falla när som helst. Fanns det ingen anledning för grannen att anta att ett träd är en risk, då klassas det som en olyckshändelse och får grannen stå för sin egen skada.

Det är pga denna liknelse jag (och några andra) rekommenderade TS att underrätta grannen skriftligt (ev med hjälp av tekniskt besiktning) om muren dåliga skick. Så att grannen är vårdslös och hans försäkrignsbolag därmed betalar ut TS skada.
 
  • Gilla
Malill74
  • Laddar…
Det bästa vore om TS oavsett försöker minimera sina risker för skador, stadgar upp muren kanske. för sin egen egoisms skull. Ibland måste man skydda sig själv även om man inte är ansvarig.
Oavsett vem som har rätt, så hade jag ändå försökt minimera riskerna tills grannen väl nyktrar till (om det nu sker) Fast egentligen vet vi att grannen har rätt...
 
  • Gilla
gson64 och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Det bästa vore om TS oavsett försöker minimera sina risker för skador, stadgar upp muren kanske
Hur menar du att det skulle gå till?
Allt markarbete på den sidan lär öka risken för ras. Inget man vill göra.
Stödja muren mot väggen? Nja, då får man hinder på sin tomt.
Stödja med stöttor på resten av tomten? Lika så, vill man sådana strukturer på sin tomt? Nej.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Hur menar du att det skulle gå till?
Allt markarbete på den sidan lär öka risken för ras. Inget man vill göra.
Stödja muren mot väggen? Nja, då får man hinder på sin tomt.
Stödja med stöttor på resten av tomten? Lika så, vill man sådana strukturer på sin tomt? Nej.
Vad var felet i mitt förslag? Är det bättre att muren riskerar att rasa mot huset? Bara för att det inte är så kul att ha dessa stöd?
 
  • Gilla
Malill74
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
Jag skulle försöka få reda på vilket förs.bolag grannen har och informera dem snarast. De måste få veta att om muren rasar så beror det på vårdslöshet varför grannen inte får ut något på sin försäkring. Om han får det beskedet av sitt bolag kanske han tar sitt förnuft till fånga.
När det gäller fordonsförsäkringar kan man fråga sitt eget bolag om ett annat fordon, så får man veta vilket bolag det andra fordonet är försäkrat hos. Vet inte om det samma gäller hus, men det vore rimligt tycker jag.
 
Ifall jag ska vara helt ärlig så tycker jag att ni bara ska putta omkull muren mot hans sida, för asså om muren nu är så ostadig så kan han ju inte riktigt skylla på er och säga att det var erat fel när det inte finns bevis, han får skylla sig själv att han inte gjorde något åt problemet tidigare:rolleyes::rofl:
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
NoahN NoahN skrev:
Ifall jag ska vara helt ärlig så tycker jag att ni bara ska putta omkull muren mot hans sida, för asså om muren nu är så ostadig så kan han ju inte riktigt skylla på er och säga att det var erat fel när det inte finns bevis, han får skylla sig själv att han inte gjorde något åt problemet tidigare:rolleyes::rofl:
Ja, kan du inte ”råka” toucha den med bilen eller så...?
 
  • Gilla
Malill74
  • Laddar…
Men bara lös problemet. Hade du haft en vettig granne hade detta redan varit löst. Nu har du inte en vettig granne och då får du själv säkerställa din integritet. Grannsämja är enkelt om alla håller sig på sin tomt och underlättar för varandra.

Det är visst extremt tjälskadad mark i år. Murar och annat står väldigt ostadigt så här under våren ...
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.