Är det konstaterat att muren är av lecablock? Jag tycker den ser ut att vara uppbyggd av hela element av putsad cellplast eller stora Lecablock. De är inte särskilt tunga och går att fixa till utan alltför mycket arbete.
 
Köp några plyfa skivor som du skyddar din fasad med sen puttar du helt enkelt in muren så att den rasar in mot ditt hus tunna lecastenar väger inte mycket. Alternativt river den sten för sten när grannen är borta men då blir han såklart väldigt arg , rasar den in av sig själv så kan han inte säga något och bygga upp den igen får han inte
 
  • Gilla
Steffo1980 och 1 till
  • Laddar…
Låt oss säga att ni vill stensätta mellan huset och gränsen, det har ni rätt att göra. I samband med det måste ni då gräva ur en del mot tomtgränsen med risk att grannens undermåliga mur rasar. Då skulle det nog finnas utrymme inom 3 kap. 3 § tredje stycket jordabalken att säkra muren på grannens bekostnad. Prata med grannen, vill han inte åtgärda så meddela att ni tar dit en besiktningsman och om denne bedömer att det är rasrisk så kommer ni låta riva den delen på grannens bekostnad. Förslagsvis pratar ni först med en jurist som säkrar lagligheten i förfarandet.

Går grannen med på att säkra muren är rasrisken borta, gör han det inte så tja, då blir förhoppningsvis slutresultatet detsamma, med tillägget att grannen då står utan mur på den rashotade delen.

Heads you win, tails he loses.
 
  • Gilla
Bettan74 och 5 till
  • Laddar…
Om jag hade haft en sådan granne hade jag nog snare velat ha kvar muren mot han :crysmile: Vill du ha kvar muren?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
B nord123 skrev:
Om grannen ställt cykeln på min uppfart så att jag inte kan köra in eller planterat en buske på uppfarten eller min tomt ,så har jag rätt att gräva upp den och överlämna den snällt till grannen.
Svaret på den frågan är att det får du inte. Du får inte gräva upp och återlämna busken till grannen. Den är hans egendom. Om han parker cykeln på din uppfart får du inte cykla över med den. Nu tror jag att grannen hade blivit besviken om du gräver upp busken å lämnar tillbaka den...:) Han planterade den hos dig för att du ska få njuta av den!
 
B Byggdjuret skrev:
Svaret på den frågan är att det får du inte. Du får inte gräva upp och återlämna busken till grannen. Den är hans egendom. Om han parker cykeln på din uppfart får du inte cykla över med den. Nu tror jag att grannen hade blivit besviken om du gräver upp busken å lämnar tillbaka den...:) Han planterade den hos dig för att du ska få njuta av den!
Det är att hårddra det lite väl mycket. Självklart får du gräva upp busken. Men du får inte förstöra den :)

Annars skulle minsta konflikt om egendomsluta med tjugosju hänglås ovanpå varandra och advokatskulder upp till nocken.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Är du helt säker på att det är muren som klämmer fast dörren? Har själv gamla trädörrar (en källardörr på landet och ytterdörren i huset i stan) som båda kan kärva ordentligt när det varit fuktigt ute under längre tid, medan de går hur lätt som helst när det varit torrt en tid. Just nu känns det ju som en ganska fuktig tid i södra delarna av landet...
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
R Rickard Ohlin skrev:
Men det är tur att det är Leca. Lustigr att den delat sig så i en skarv, antagligen har någon klåpare inte lagt blocken omlott.
Jag har byggt liknande murar i andra delar av världen där sådana är mer vanliga än i Sverige, och där var det standard att lägga in en skarv typ varje 10-15. Anledning var att inte hela muren skulle dras med om en del skulle rasa.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
R Rickard Ohlin skrev:
Det är att hårddra det lite väl mycket. Självklart får du gräva upp busken. Men du får inte förstöra den :)

Annars skulle minsta konflikt om egendomsluta med tjugosju hänglås ovanpå varandra och advokatskulder upp till nocken.
Det är som det är.
Eftersom många inte känner till lagen eller inte bryr sig. Så lämnar man tillbaka cykeln med busken på pakethållaren. Egentligen är det inte så konstigt som det låter. Dock kan busken bli lite svår. Eftersom grannen måste gräva ner den....
Bara för att det står på ens mark får man inte flytta det. Om du hittar din cykel som någon stulit får du inte ta tillbaka den.
 
Det är rätt stor skillnad på dina exempel.

I fallet med buske har grannen begått åverkan på din egendom, möjligen skadar den (hålet efter busken mm), intrång osv osv
Grannen tar ju en risk med sin egendom osv när hen planterar egendomen på annans tomt.

Vad händer om du inte vattnar den men grannen hävdar rätt till busken?

Du inser nog hur orimligt det blir.

Nu är det lite annorlunda med fastigheter, men OM det visar sig att muren står på TS tomt lär TS ha full bestämmanderätt, när laga process gått. Oavsett vad grannen tycker o tänker. Speciellt i skenet av att grannen inte underhåller eller avser atr göra det och den är olovlig.

Jag hade dock inte gått igång och rivit så dyra saker rakt upp och ner utan rättsligt utslag i ryggen.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Förstår inte riktigt den allmänna förtjusningen i att spekulera i att muren skulle stå på TS mark. Grannen har satt mur runt hela fastigheten, det rimliga är väl ändå att så skett på den egna marken.

Och oavsett det är det ju grannens mur. Den har inte TS rätt att bestämma över vems mark den än står på (även om det iofs skulle gå att med rättsmedel tvinga grannen att ta bort den om den stod på TS mark, vilket den sannolikt inte gör).

Vårdplikt, rasrisk och/eller hinder mot att utnyttja hela den egna fastigheten tror jag är rimligare angreppssätt.
 
  • Gilla
Bettan74 och 3 till
  • Laddar…
M Malill74 skrev:
Han tycker att vi överdriver och att om muren rasar är det vårt fel då det tydligen saknats stupränna på vårt hus tidigare
Grannen ÄR ett praktarsel.

Om jag var i din sits @Malill74 så skulle jag berätta för grannen att antingen hjälps vi åt att plocka ner muren eller så kommer jag gå vidare juridiskt och spalta upp dom tipps som kommit här, kronofogden, kommunen, stämning mm.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle ta bort dörren och sedan följa med mycket noga hur muren beter sig. I princip mäta lutningen varje dag. Om lutningen ökar påtagligt skulle jag riva den biten av muren för att rädda mitt hus. Det måste man ju ha rätt att göra.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Svårt. Att det skett en förändring detta år och inte alls tidigare? Gör att man skulle bli lite orolig ja.

Men 1) Skydda huset. Där bakom dörrarna bör du kunna regla upp skydd och stötta muren. Skitsamma hur det ser (typ) men du skyddar huset enkelt och billigt.

2) Dörrkarm - byt bort dörren och sätt en ny med karm (en annan skrev om det i tråden)

3) Huruvida det går vet jag inte, men jag hade iallafall med grannens godkännande (eftersom det kräver ev störande grävning) byggt en spalje mot muren.
Spaljen är bara till för att dölja stolpar som dimensioneras och placeras för att stötta muren..... sen hade man planterat eller använt spaljen för blomkrukor etc).

Spaljen med stödstolplar är bara så man själv kan känna lite trygghet i att muren har stöd.... och kan gå vidare och njuta av våren av sommaren.

(Edit - i nån mening, man kan göra det här man själv ska kunna gå vidare men visst - i nån mening så är det ju inte självklart att man ska lägga ut nån tusenlapp i impregnerat virke för att stötta någon annans mur - fråga om pengar?)
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
larka742: Du ser att det är ett 60 cm brett utrymme mellan byggnaden och den lutande muren va? Det finns inte utrymme för några spaljéer, uppreglade skydd eller blomsterprakt att njuta av. Muren håller på att tippa mot byggnaden - och byggnaden ska målas om.
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.