Planterade 5 hallonplantor förra våren.
Kom väl totalt 5-6 hallon ungefär under sommaren :p

Men nu börjar vårvärmen komma igen och jag vet inte alls hur man sköter hallonbuskar. Har läst att dom ska beskäras och grejas med, men var/hur/när...?!

Kan någon kunnig berätta hur jag ska gå tillväga? Grannen har täckt jorden runtom med bark. Ska man göra det?
 
  • Hallonbuskar i en träram under tidig vår med smältande snö och bostäder i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du tar bort alla som burit frukt förra året så har du en bra början. Enkelt kan man säga att alla grenar som ser grå och torra ut ska bort.
 
Hallon ska intebekäras alls. Grenarna växer ett år och bär frukt nästa för att sedan dö. Så ta bort det som bar frukt förra året och spara det som växte upp då.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Om du tar bort alla som burit frukt förra året så har du en bra början. Enkelt kan man säga att alla grenar som ser grå och torra ut ska bort.
Okej :sweat: Får hoppas att jag får till det ! Minns ju inte vilka grenar som bar frukt , men om dom är grå och torra så lär jag väl kunna lista ut det :p Har jag planterat dom bra iallafall? Med avstånd och så? :rolleyes:
 
Om du inte minns vilka som var vilka så väntar du tills det börjar komma grönt. Då ser du.

Sedan tar du bort alla gamla grenar som haft bär nån gång på sensommaren när det inte finns mer bär och låter de nya stå kvar. Om det kommer många skott får man gallra lite, men det behövs nog inte förrän nästa år. Möjligen ska du ta bort vartannat skott på den längst till höger, där ser det lite tätt ut.

Rensa bort ogräs, men lägg gärna på gräsklipp under sommaren, det ger bra näring och hindrar ogrästillväxten. Du kan även sätt jordgubbar eller smultron mellan buskarna om du vill.

Och så behöver du stöd till dem.

Bark är däremot dumt, dels lockar det katter att använda det som toalåda, dels riskerar man röta om det ligger tjockt med bark runt stannarna eftersom det håller fukt på ett sätt som hallonen inte gillar.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Om det kommer många skott får man gallra lite
Såg verkligen inte ut att va nån fara med det för TS.....
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Såg verkligen inte ut att va nån fara med det för TS.....
Nä, särskilt inte om man jämför med min fars hallonhäck. Jag rensade i den en halv dag förra året. kom en halvmeter. Den är 20 meter lång och 3 meter bred.
 
K
Enligt min mor ska man klippa ner hallonen helt till marken varje vår/vinter så fördröjer man blommningen och slipper mask i hallonen.. Vet inte om det är sant, men mina föräldrar gör så och har hallonbuskar på nöra två meter fulla med hallon till hösten.
 
För att krångla till det lite mer för stackars TS så beror beskärningen på om man har höst- eller sommarhallon. :)

Sommarhallon ger frukt på grenarna som växte fram året innan, hösthallon på det som växer fram samma år. Mycket praktiskt om man vill ha hallon under lång tid.

Men för att vara lite till hjälp, det gör inget större om du struntar i att beskära hallonen i år, visst plantorna kanske ger lite näring till grenar som ändå inte kommer sätta några hallon men vad gör det om hundra år. Efter sommaren har du förhoppningsvis bättre koll på vilka grenar som gav frukt och kan klippa bort dom.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Såg verkligen inte ut att va nån fara med det för TS.....

Haha nej nu är det ju väldigt nya plantor som jag köpte i kruka på blomsterhandeln förra våren. Hann inte hända så mycket med dom , så det är väl lite därför jag vill göra rätt nu. Vill ju också ha 2metersbuskar med maaassa hallon!
 
K
Jag kan tänka mig att man ska ta det lite lugnt med beskärning första året så att det går mycket kraft till att bilda rötter och rotsystem, när det väl är etablerat så kan man klippa nästan hur hårt som helst
 
Tur det finns andra som kan ! Tack så jättemycket för era svar
 
K Kallebo skrev:
Enligt min mor ska man klippa ner hallonen helt till marken varje vår/vinter så fördröjer man blommningen och slipper mask i hallonen.. Vet inte om det är sant, men mina föräldrar gör så och har hallonbuskar på nöra två meter fulla med hallon till hösten.
Gör du så med vanliga sommarhallon så får du inga bär alls. De bär frukt på fjolårsgrenarna.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Gör du så med vanliga sommarhallon så får du inga bär alls. De bär frukt på fjolårsgrenarna.
Vi hade björnbär av "hallontyp" i tomtgränsen, men grannen dödade dem, hon tyckte hon skulle vara snäll och rensa eftersom det blivit lite vildvuxet, så hon tog bort "vattskotten" som hon fått lära sig att man gör på äppelträd. Så hon lät de gamla döda som hade bär förra året stå kvar och tog bort alla de nya som skulle ge bär.
Jag tackade eftersom jag hade tänkt ta bort dem helt och hållet, trodde inte det var så enkelt att döda dem :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.