Har det blivit dags att bygga den där uteplatsen med trädäck? I den här artikeln tänkte jag tipsa om mer eller mindre nödvändiga verktyg och maskiner för att ro trädäcksbygget i hamn.

Du kan läsa artikeln här: Verktyg för att bygga altan och trädäck
 
I början så behövs det en fogsvans och sen när man läst artikeln ett byggvaruhus,lite spretig artikel utan ett direkt avslut vad man nu behöver.
 
  • Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
Har byggt både en altan och ny entrétrapp med fogsvans, egen tillverkad gerlåda, hammare och spik. Visst snöre och vattenpass användes och enda elverktyget som fanns tillhands var en gammal BoD borrmaskin.. så det går utmärkt att köra manuellt och "old school" men tar kanske lite mer tid :)
 
Redigerat:
Tramsig artikel. Ingen behöver allt det för en altan..
 
Som författare till texten håller jag med om att man inte behöver allt det där för en altan. Har dock använt allt utom manuell jordborr vid bygge av min egen altan och ingen av prylarna kändes det minsta överflödig. Meeeen, som Mazen skriver (och jag själv inleder med) går det bra med en fogsvans och hammare/skruvdragare.

Övervägde en avslutande lista men då helt plötsligt blir det väldigt definitivt vad jag rekommenderar. Antingen blir den jättelång och risken är att någon går iväg och skaffar alla prylarna bara för bygget, eller så bantar man ner listan men då är risken att någon står där och känner sig tomhänt.

Förklara hellre vad syftet med respektive verktyg och maskin är och sedan får läsaren bilda sig en egen uppfattning om vad denne tror sig behöva.

Nog om det, ut och bygg med er. Det tänker jag göra så fort stormarna har lagt sig i Skåne :)
 
  • Gilla
GreenYoda och 5 till
  • Laddar…
phl phl skrev:
Övervägde en avslutande lista men då helt plötsligt blir det väldigt definitivt vad jag rekommenderar. Antingen blir den jättelång och risken är att någon går iväg och skaffar alla prylarna bara för bygget, eller så bantar man ner listan men då är risken att någon står där och känner sig tomhänt.
Det är klart att man inte behöver allt men jag vet många som vill ha allt (jag är själv sådan ibland) och för oss hade det varit toppen med en avslutande lista. Kanske artikeln går att komplettera med en lista? Jag gillar listor.;)
 
  • Gilla
Mazen och 1 till
  • Laddar…
Om jag har vänner som frågar vad dom behöver om dom ska fixa en altan så är mitt svar att kap/ger såg och en skruvdragare ör ett måste.
I min värld 2018 så kan man inte såga allt med en fogsvans och spika trall får man inte göra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
En lista som mer ger svar på tex fördelen med en kap o ger kontra en fogsvans, varför man 2018 inte spikar utan skruvar trall. Vilken skruv?
Kanske kan vara mer till nytta, ett förslag till ny artikel.
Som Polos skriver är det inte alltid bra att rabbla upp saker bara för att man då själv vill använda dessa. Jag menade med min text tidigare att när man är "grön" kan det vara härligt att få skapa utan att ha en massa hjälpmedel. Det enkla ger åxå en den känslan att man har lyckats gör något.
En trall tex

Själv skulle jag idag aldrig dra igång ett altanbygge utan kap, sänksåg, rätstege, pass, 2-3 skruvdragare, EN bra fogsvans + en massa annat ...

Citerar phl "ut å bygg"...
 
Ett smidigt verktyg jag hade när jag satte bärlinorna var en saxdomkraft. Suveränt att ställa in varje regel i våg och sen skruva fast. Köpte den blåa från Biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V.../Lyftverktyg/Saxdomkraft-mekanisk-2000017059/ , sen fick den ersätta ratet till domkraft Volvo skickar med i sina bilar (Rent sagt livsfarliga :thumbdown:)

Grannen provade att använda domkraften när han byggde altan och han tyckte det var toppen. Tänk dock på att den funkar inte om man har stor höjd från mark till underkant bärlina, om man inte har nåt att palla under förstås.
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.