Hej
Vi har ett 2 år gammalt tryckimpregnerat trädäck som ska göras vårfint :cool:. Det har blivit belagt med grönt (mossa el alger) . Tänkte hyra en högtryckspruta nu men skulle behöva tips på olja eller annat?
 
Biltemas trallrent är en mirakelvätska som löser alla världens problem. Blandannat så rengör den trall väldigt bra från smuts som är organisk av sin natur. Spruta på, låt verka tio minuter, spola med högtryck. Olja med trallolja från byggmarknaden.
 
  • Gilla
JonasBleckert och 2 till
  • Laddar…
Ta det lite försiktigt med trycket på högtryckstvätten så att ni inte blåser ut flisor ur däcket.
 
  • Gilla
TTomaSS
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Biltemas trallrent är en mirakelvätska som löser alla världens problem. Blandannat så rengör den trall väldigt bra från smuts som är organisk av sin natur. Spruta på, låt verka tio minuter, spola med högtryck. Olja med trallolja från byggmarknaden.
Konstigt, jag tyckte biltemas trallrent var värdelöst. Kärchers trallrent är bättre. Använd inte högtryckssprutan direkt på trallen utan använd isåfall en T-racer eller liknande. Man kan också använda en vanlig skurborste om man har gott om tid och tålamod.

När altanen är ren, avslutar du med att behandla den enbart med vanlig grön såpa. Våt trall. Stänk ut såpan och arbeta in den med en borste. 1liter/40 kvm
/CC
 
  • Gilla
Fridh78 och 2 till
  • Laddar…
När man behandlar den med vanlig grönsåpa ska man spä ut den med vatten eller ska det bara vara såpa?
 
  • Gilla
Golden Expat
  • Laddar…
Jag kör med kemspruta och 1 del såpa till 4 delar vatten, enkelt & funktionellt :)
 
  • Gilla
Keiga och 1 till
  • Laddar…
Tack, ska testa de :D
 
  • Gilla
andols123
  • Laddar…
Tryckimpregnerad trall på soldäcket. Har högrtryckstvättat. Blev väldigt fint med få misstag i form av stickor som reste sig. Hade tänkt olja in när det fått torka ordentligt i ett par, tre dygn och därefter trallolja-in den med Byggmax-trall-olja, GGM plast AB, träolja, 35% torrhalt. Ska jag låta bli att öppna den burken och slösa en liter Grumme grönsåpa istället?
Fördelar och nackdelar med respektive alternativ önskas!
 
  • Trall_ht.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
M
Olja är överlägset bäst, men nysåpat luktar ju så himelskt gott :)
Tänk en varm sommarkväll, med nymålat falurött på någa närliggande byggnader, å såpdoften som då ligger i luften från dom. Herregud, mer genuint svenskt kan det bara inte bli..

magentis
 
  • Gilla
jsn och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Jättesnyggt blir ditt trädäck efter tvätten!

Till skillnad från magentis tycker jag att såpan är MYCKET bätre än oljan. (orkar inte argumentera en gång till, du får läsa i äldre trådar här på forumet)
 
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
M
Hemmakatten skrev:
Jättesnyggt blir ditt trädäck efter tvätten!

Till skillnad från magentis tycker jag att såpan är MYCKET bätre än oljan. (orkar inte argumentera en gång till, du får läsa i äldre trådar här på forumet)
Ha ha ha, du har säkert rätt... Eller rättare sagt, dålig olja som mest inehåller en massa lacknafta är skit, men det finns bra olja åxå, om än betydligt dyrare än skräpet som ofta säljs numera. Sen gillar jag att du håller på såpan, så för min del är det bara kul att någon fortfarande upptäcker, att det finns bra saker från förr åxå...

magentis
 
M magentis skrev:
Olja är överlägset bäst, men nysåpat luktar ju så himelskt gott :)
Tänk en varm sommarkväll, med nymålat falurött på någa närliggande byggnader, å såpdoften som då ligger i luften från dom. Herregud, mer genuint svenskt kan det bara inte bli..

magentis
Skulle vara doften av matjessill och dill med färskpotatis och lite Skåne, då. He, he.
 
  • Gilla
Molly_K och 4 till
  • Laddar…
Århundradets trådlyft?
 
  • Gilla
gazzton och 3 till
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Århundradets trådlyft?
Beror nog mycket på att det kommer upp en massa gamla trådar längst ner på sidan som man sedan inte reflekterar över hur gamla de är.
 
  • Gilla
Ruttenrot
  • Laddar…
M magentis skrev:
Olja är överlägset bäst, men nysåpat luktar ju så himelskt gott :)
Tänk en varm sommarkväll, med nymålat falurött på någa närliggande byggnader, å såpdoften som då ligger i luften från dom. Herregud, mer genuint svenskt kan det bara inte bli..

magentis
Härligt!
Och så alla grannar som kör sina gräsklippare, trimmers, motorsågar, häcksaxar, traktorer oavbrutet, helst omväxlande så att ingen timme på helgen blir tyst.
Så genuint svenskt!
 
  • Gilla
  • Haha
Stuga123 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.