Hej :D

"Impulsköpte" en fjällstuga våren -17 och den ska nu totalrenoveras med start 1 maj 2018. Tänkte dela med mig av mitt projekt här på byggahus. Enjoy :love:

Först lite förutsättningar:
- Drack vin en lördag våren -17 & kom på att det vore schysst med en fjällstuga. Två dagar senare (utan att frugan visste) åkte jag upp till Lindvallen och shoppade en stuga :crysmile:.

- Stugan tillhör en av de äldsta områdena i Sälenfjällen med detaljplan från tidigt 50-tal. Mkt bra, lugnt läge med närhet till skidbacke, längdspår vid husknuten, restauranger på gångavstånd mm... Stugan är från mitten av 50-talet och är en av få stugor i området som inte byggts ut under åren, är på totalt 60kvm med fyra bäddar.

- Ny detaljplan är på G men jag kommer inte att bygga ut stugan i detta läge utan satsa på smart "compact living" för den lilla familjen. Jag har lite svårt för mentaliteten att bygga så stort som möjligt, ser hellre man bygger funktionellt och klimatsmart. Tomten är stor (över 2000kvm) och i framtiden är tanken att stycka av och bygga ett eko-hus runt 70-90 kvm men det ligger många år fram. Nu e det fullt fokus på renovering av den befintliga stugan.

- Stugan e nu rätt trist & sliten och jag ärvde från tidigare ägare hemskt möblemang/inredning. Jag vill som sagt behålla charmen och historiken av en skidstuga från gamla Sälenfjällen men med en modern touch av industriell romantik. Kommer jobba mkt med råa material som koppar, stål, betong, plank och mörka färger som svart. Det blir inte den vanliga fjällstugan utan ska utmana med spännande, annorlunda materialval med miljö & hållbarhet som en röd tråd. Kommer bland annat att byta alla ytskikt (svart golv, drivved väggar, svarta ribbvägar, riva innertak - ta fram synliga balkar - isolera, byta fönster (större och svarta m spröjs), svart ribbfasad mm mm... Kommer bli två sovrum, ett med en vanliga dubbelsäng och ett rum med våningssäng. Alla dörrar ska bytas ut mot svarta "ladugårdsdörrar" mm mm mm...

- Köpte stugan våren -17 och den var uthyrd i stort sett hela sommaren så jag fick tillgång till den i höstas men då var det försent för ngn större renovering då säsongen med uthyrningar för vintern drar igång redan i nov. Har nu bokat av hela sommaren så från 1:a maj drar transformation igång och till vintersäsongen ska vårt skidparadis vara klart. (y)

Nog snackat, här kommer några bilder på hur stugan såg ut är vid köpet våren -17 :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Hasseboi och 5 till
  • Laddar…
Vardagsrum med träbeklädnad på väggar och tak, kamin, soffa, TV och vitmålad byrå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljust kök med vit paneltak, beige skåp, trämatbord och röd-vit hjärtmönstrad fönsterdraperi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljust matrum med träbord och stolar, vit taklist, röd-vita gardiner, och ett fönster med utsikt över träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett litet sovrum med trävåningssäng, vit byrå, blå stol och rödvit randig matta, ljusinflöde från fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träklädd sovalkov med en våningssäng och fönster som tittar ut mot skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy genom en öppen dörr som leder in till ett rum med träväggar och tak, en kamin och parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett badrum med träpaneler, duschkabin, handfat och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart timmerstuga med tjockt snötäcke på taket omgiven av snödrivor och skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett svart timmerhus omgivet av snö med tung snöbelastning på taket och en "Till Salu"-skylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Entré till mörkt trähus med vit dörr, fönster och snöskottning verktyg på verandan under vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Platt-TV monterad på vägg ovanför ett litet väggmonterat bord med sladdar och fjärrkontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum med beige soffa, träbord, trätak, vitmålade väggar och stående golvlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Stugan var som sagt uthyrd i stort hela sommaren men i höstas fick jag äntligen åka dit och pyssla lite. Fanns ingen tid för ngn större renovering då vintersäsongen drar igång i nov. Min plan var att kasta ut den gamla inredningen, sätta min egen lilla prägel samt måla fasaden svart istället för brun/svart/vit. Pimpa till den lite inför den kommmande större renoveringen nu i sommar :D

Här kommer lite bilder från i höstas (y)
 
  • Gilla
ChristerZZZ
  • Laddar…
Person målar en fasad i falusvart färg under regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började m att måla fasaden. Regnet öste ner men va fan, det gick bra ändå :rofl:

Falusvart så klart - älskar faluförg :love:
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Svart, svart, svart... Även dörr o fönster ska bytas till svarta. Kommer på sikt även byta ut all ”snickarglädje” mot raka vindskivor och inga foder. Fasaden kommer bli en svart ribbpanel helt utan foder.

Stuga målad i svart med vita detaljer, skidförvaring vid dörren, omgiven av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog bort holken på taket & fixade till den spruckna grunden
Svartmålad stuga med nyrenoverad fasad, byte av dörr och fönster till svarta, närbild av hörn med skidförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svartmålad stuga med snötäckt tak, nummer 38 på fasaden, och omgivna snöhögar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svartmålad stuga med vita detaljer under en snötäckt takkant, inklusive en dörr, fönster och skidförvaring bredvid dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diggar den smarta skidförvaringen brevid dörren. Blev läcker svart istället för brun oxå :ok:
 
Redigerat:
  • Gilla
SueSue och 1 till
  • Laddar…
Det e helt crazy m snö i Lindvallen detta år :love:

Person står framför en dörr till en stuga täckt av tjockt snötäcke i Lindvallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tjockt snötäcke hänger över kanten på ett mörkfärgat hustak i Lindvallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SueSue och 1 till
  • Laddar…
Hallen, böt ut den tråkiga IKEA-hyllan mot lastpall, kopparör & trädgårdsstenar av betong (perfekt för pjäxor mm) :D

I sommar ska hallen få svarta ribbväggar, svart dörr och betongskiva som tak.

En träklädd hall med en svartmålad lastpallshylla på väggen, kopparstänger ovanför och en betongbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopparör monterat på trävägg, används som stöd eller hängare, med sikt till träpaneltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Köket - har bara bytt ut bord/stolar, lite inredning samt satt upp en lite mysigare middagslampa.

Kommande: Riva innertak, byta ut köksskåpen på väggen mot öppna gamla äppellådor, byta golv, nytt ytskikt väggar, ny vask-blandare, gömd el & betongskiva som köksbänk :love:

Kök med traditionella vita skåp, inbyggd ugn och träbord med svarta stolar samt en dekorativ svart figur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av ett rustikt träbord med texturerade plankor och en del av en svart metallstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett rustikt köksbord med stolar, en ovanlig lampa och ett hjorttax vid ett fönster i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök med rustikt träbord, stolar, hängande lampa och väggutsmyckad med djurhuvud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SueSue och 4 till
  • Laddar…
V-rum bytt ut alla gamla tavlor samt övrig inredning. Sparade soffan för det var för stort jobb att få ut den, blir ny soffa i sommar.

To-do: Riva innertak, isolering, stora svarta fönster m spröjs, drivved väggar, svart golv, sten kamin, ny el mm mm...(y)

Vardagsrum med ljus soffa, trägolv, svart pall och bord av lastpallar, samt inredningsdetaljer som tavlor och krukväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrum med gammal soffa, kaktus på bord, brinnande kamin, svart tv och indirekt belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av ett rum med träväggar och golv, en stående lampa, kaktus i korg och en byrå med skuggspel på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett vardagsrum med en ovanlig golvlampa på stativ, en tavelram på väggen och en tidskriftsställ på bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Är det huset som ligger snett nedanför lammet och grisen?

Känner inte riktigt igen huset, men bra att du gör om det, lite tråkigt med fjällstugor som bara har panel överallt.

Mvh P-A
 
  • Gilla
lambo
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Är det huset som ligger snett nedanför lammet och grisen?

Känner inte riktigt igen huset, men bra att du gör om det, lite tråkigt med fjällstugor som bara har panel överallt.

Mvh P-A
Hej, ligger i Rönningen (över vägen fr parkeringen vid Gustavsbacken). Håller m att det e lite tråkigt med bara panel överallt så detta kommer inte bli den ”vanliga” skidstugan utan ska försök få till en annorlunda ski cabin m spännande, annorlunda och hållbara materialval & lösningar. :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
lambo lambo skrev:
Hej, ligger i Rönningen (över vägen fr parkeringen vid Gustavsbacken). Håller m att det e lite tråkigt med bara panel överallt så detta kommer inte bli den ”vanliga” skidstugan utan ska försök få till en annorlunda ski cabin m spännande och hållbara materialval & lösningar. :)

Javisst, snett nedanför gustavstorget, gick förbi där i somras, kom på det innan du skrev.
Kul projekt, lite kallt på sommaren men så jäkla fint på vintern.

Lycka till med renoveringen, kanske knackar på om jag är i närheten....
 
  • Gilla
lambo
  • Laddar…
Lite nyfiken bara, fick de begärt pris, eller blev det mycket dyrare?
Bara marken är mera värd, går att stycka av den, om det är samma hus, det i sälsätern som jag tänker på.

Självklart behöver du inte svara vad du gav för det, har för mig att det låg ute för drygt 2 eller så, lite för mycket för mig, har redan för mycket att ta reda på med andra hus.

Hur som helst, om du fick huset för inte allt för mycket över begärt pris så har du gjort en bra investering.

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Lite nyfiken bara, fick de begärt pris, eller blev det mycket dyrare?
Bara marken är mera värd, går att stycka av den, om det är samma hus, det i sälsätern som jag tänker på.

Självklart behöver du inte svara vad du gav för det, har för mig att det låg ute för drygt 2 eller så, lite för mycket för mig, har redan för mycket att ta reda på med andra hus.

Hur som helst, om du fick huset för inte allt för mycket över begärt pris så har du gjort en bra investering.

Mvh P-A
Tack för frågan men diskuterar helst inte ekonomi då jag inte köpte stugan som investering utan som en retreat för min familj :D. Men men kan väl iaf medge att det är en lyckad investering även om det inte var meningen ha ha :love:
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
lambo lambo skrev:
Tack för frågan men diskuterar helst inte ekonomi då jag inte köpte stugan som investering utan som en retreat för min familj :D. Men men kan väl iaf medge att det även var en riktigt lyckad investering även om det inte var meningen ha ha :love:

Bra svarat, samt att det var bra att ni fick den och inte jag, som lämnade ett skambud på den, hade tänkt att renovera den och sälja den för det dubbla..

Så nu bör jag egentligen ogilla dig, skämt å sido, bra att den kommer att användas mera, av samma personer.

Kan förvisso hända att vi kan bli "grannar", lämnat ett bud på en stuga längre ner, mot gubbmyren.

Hur som helst, ta renoveringen i lagom takt så du hinner ha lite fritid också.

Är du från sälen?
 
  • Gilla
Anatutti2012 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.