tommib tommib skrev:
Det spelar ingen roll. Du kan koppla den grå eller strunta i det, den är inte ansluten till något i hällen. Enklast är att koppla in den så slipper du isolera den separat.

Inkopplingsanvisningen är missvisande. Det som avslöjar det är effekten (7,4 kW). Någon hade faktiskt monterat isär en sån här häll på forumet och konstaterat just att plint 1 inte är ansluten till något internt.
Ja, då är det missvisande :) tack för hjälpen!!
 
Ja det kopplingschemat störde jag mig på i en tidigare tråd. Jag gillar inte att det står 3N fast den ändå är tvåfasansluten. Vi hade en lång diskussion om det där :). På den nya hällen ser schemat bättre ut.

Men varför drar man bara fram 1,5 mm2 och säkrar med 13A i en nyproduktion? Verkar ju helknäppt.
Man skulle kunna misstänka att de dragit fram för klen flexslang av misstag och sedan inte kunnat få i 2,5 mm2
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Om det är nyproduktion från 2017, så är det väl nästan läge för en reklamation, det är inte enl. Svensk standard att dra fram 1,5 kvmm till en spis/häll.
 
  • Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om det är nyproduktion från 2017, så är det väl nästan läge för en reklamation, det är inte enl. Svensk standard att dra fram 1,5 kvmm till en spis/häll.
Har ringt men enligt elektriker jag pratade med är det enligt svensk standard. Har letat efter information men jag hittar ingen. Någon som vet var jag hittar informationen?
 
induktionshällen har powerboostfunktionen, som drar t.ex 3100W. Bifogar bild.
Om jag förstår det rätt är hällen uppdelad i 2 zoner: A+B är en grupp och sedan C+D en annan grupp.
betyder det att varje grupp kan använda max 1*13*230 = 2990 W? isf skulle det inte funka med en powerboost som drar 3100W...
 
  • Schematisk illustration av en induktionshäll med fyra kokzoner och effektfördelningstabell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Reglerna anger ingen area för gruppledningen till spisar utan förlitar sig på att man dimensionerar en spisgrupp efter märkeffekten på spisar, och då krävs 16 A och 2.5 mm². Jag har dock själv noterat att nybyggda hus inte är som förr...man har här försökt snåla med fallit på eget grepp och gjort fel. Anslutningsdosan får ju inte heller se ut så som du har.

Detta innebär ett litet dilemma i ditt fall. Hällen behöver 16 A annars kan du inte köra boostfunktionen eller båda zonerna samtidigt och det ska man kunna göra i en ny installation. Så detta bör åtgärdas.

Du kan ju ändå koppla in den som det är nu men försöka undvika att köra båda zonerna mer än någon minut. Det går säkert bra att köra "underhållsvärme" på den ena medan den andra "startar upp" - de drar ju inte ström kontinuerligt.

För inkopplingen kan du kika i denna tråd som har bilder på hur du ska göra. Inkopplingsanvisningen du har är fel. Hällen tar inte trefas så L3 ska läggas åt sidan.
https://www.byggahus.se/forum/threads/induktionshaell-fraga-om-elkablarna.314241/
 
Samma på föräldrarnas IKEA-häll (Electrolux), det finns plint för tre faser men den tredje fasen gör ändå inget. Ena halvan av hällen inkl. styrelektronik går på en fas och den andra fasen (eller samma vid enfas) går till andra halvan. Så är det på alla hällar jag sett.

Många hällar går att ställa ner i effekt så att de kan köras på 10 eller 13A! Om det är en acceptabel lösning slipper du ändra i elsystemet. Det kan i varje fall vara en acceptabel lösning tills du har ändrat elsystemet.

Rent praktiskt blir det oftast bara en begränsning om man kokar upp vatten på båda plattor på ena halvan samtidigt, samt att booster-läget blir lite sämre eller uteblir på de stora plattorna som Bo skrev.
 
Tack för svaren! Ville bara dubbelkolla en sak till... jag avvaktar med att ändra i elsystemet.
Induktionshällen är Bosch pif651fc1e. Tanken är att ansluta på 2fas, enligt bifogad bild. Förstår att GY (grå) på 1:an är en blindplint.
Om jag förstår rätt så finns det i totalt 5980 W, fördelad över 2 zoner/halvor (varje zon7halva => 1*13*230 = 2990W)

Isf borde det t.ex. vara möjligt att använda boosten på C (2200W) och A på max 1800W, eller vilken kombination som helst (Boost C, 2200W + A lågvärme + B medelvärme), så länge varje halva inte överstiger 2990W. Tänker jag rätt?
 
  • Schematisk illustration av anslutning för en Bosch induktionshäll med tvåfas elsystem och kabelanslutningar.
Du har inte läst manualen va? ;)
Ställ in maxeffketen på 6kW i inställning c7 så håller hällen koll på begränsningarna åt dig...

I manualen står också att boost bara är tillgängligt när den andra zonen på samma halva är avstängd.

Ja du tänker rätt ang effekten. Men låt hällen sköta det där som sagt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Och sen är det så att en MCB som håller spec får ej lösa för In*1.13 inom en timme.
dvs en 13A -> 13*1,13 = 14,7A

Nu ska man naturligtvis inte dimensionera in överlast i elsystemet, men de där 10W som är upp till 3kW är alltså inga problem.
Din häll kan dra 3kW, och även 3,3 kW under kortare perioder utan att det kommer bli problem.
 
Hällen går att ställa på 6,5kW maxeffekt också vilket är optimalt för att maxa 13A dvärgbrytare.

MEN vi ska väl komma ihåg att ledningarna fortfarande är 1,5 mm2.
 
  • Gilla
NLS
  • Laddar…
RTFM...nu har jag läst den :D Hade bara läst monteringsanvisningen...det blir alltså 3 (3000W) pga 2 zonerna/halvorna, eller? lite förvirrande med "totaleffekt" i manualen....skulle tolka det som 6,0 kW vilket skulle vara 6 :confused:
 
  • Utdrag ur en manual som visar inställningarna för Power-Management-funktionen med effekter från 1000 W till 4500 W.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tolkar det som att inställning 3 gäller om du kopplar den på EN fas.
 
  • Gilla
NLS
  • Laddar…
tackar!
Det var min tanke precis efter jag tryckte "enter" :rofl:
 
Ja, man kan ju undra om de kört 1,5 mm2 och 13A istället för 2,5 mm2 och 16A besparingssyfte?
Frågan är hur många kronor de sparat på det? 16 eller 13A dvärg betingar väl samma pris ungefär, så det är ju på dragningen de sparat någon krona.

Jag tror fortfarande att de klantat sig och inte lyckats dra i 2,5 mm2 trådar. Det fick bli en nödlösning.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.