Joacimz Joacimz skrev:
100 m3 tank? Måste vara stor som två lastbilssläp. Vad har du använt den till tidigare?
Det är en gammal gödselbrunn, 8 meter diameter, 2 meter djup.
 
  • Gilla
Joacimz
  • Laddar…
Vi har egen borrad brunn. Den är inte optimal för att ta till bevattning, det är fint vatten att dricka, men flödet är lite för litet för bevattning det är inte mer än ca 250l i borrhålet så man tömmer brunnen snabbt om flödet är dåligt. Så jag samlar regnvatten till en 500l tunna jag tror att hade jag ca 3kubik så skulle den nästan helt fyllas av vårregnet och sen återfyllas vid ordentliga regnväder. vi har 6000 kvm tomt så det går åt lite vatten. Jag tänkte mig att gräva ca 1,5 meter djupt 1,2m brett och ca 2,5m långt klä in med plywood läga i en polduk och bygga ett lågt tak över och så en nedgång så man kan komma ned och rengöra. Tänkte sen även använda den för att vinterförvara kojfisk. Vi skall bygga en stor damm och så får sen vattnet cirkulera mellan dammen och magasinet och luftas i några "trappor" ev. så måste man köra med nån uv lampa och filter också.
 
  • Gilla
ivigtut och 3 till
  • Laddar…
Ursäkta om jag är trög.. men Hur ska din dagvattentank hjälpa mot "klimatförändringar"? Vi är dessutom på väg mot en mindre istid, så lägg den djupt ;)
Själv har jag mycket vattendrag och funderar på att smälla upp en högt belägen vattentank som matas av en vädurpump. Så är den biten oberoende av el.
 
  • Gilla
Uppsaladröm och 1 till
  • Laddar…
D datadavid skrev:
Ursäkta om jag är trög.. men Hur ska din dagvattentank hjälpa mot "klimatförändringar"?
Tror inte avsikten är att försöka påverka klimatet, utan snarare anpassa sig efter dem.
De senaste åren har det varit långa perioder av torka och långa perioder av regn. Kan man då samla regnvatten kan man göra torkperioderna mildare för sina grönsaksodlingar och trädgårdar mha stödbevattning där vattnet inte belastar kommunalt dricksvatten.
 
  • Gilla
SufieK och 5 till
  • Laddar…
Hur fungerar det med bakterier, algtillväxt och liknande?
Ska en tank vara hermetiskt försluten, eller ska man ha en öppen cistern som en del har? Är det inte risk för att vattnet blir otjänligt för allt annat än bevattning?

Vi har en liten damm i vår trädgård. En sån där svart färdiggjuten plastdamm man köper i trädgårdshandeln. Den blir helt igenväxt med alger på nolltid om man inte tillför kemikalier. Blir det inte likadant med allt stillastående vatten, oavsett förvaring?

Regnvatten som rinner längs tak, stuprör, hängrännor och fasader lär ju plocka upp kontaminanter på vägen ner i tanken.
 
  • Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
Gammelnörden
  • Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
Det kommer bli problem med algtillväxt på behållarens väggar osv.
Eftersom jag har så oerhört kallt kranvatten (borrat drygt 90 meter i berg) så var det för kallt för växterna i växthuset. Jag fyller därför en 250 l tunna med vattenslangen och låter det tempereras i luften. Även om jag fyller med ett av Sveriges renaste vatten så kommer det alger i tunnan. Jag har planerat att komplettera det med att fylla från ett närliggande stuprör också men har låtit bli det än eftersom det skulle bli mer alger.
 
  • Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
För övrigt, redan för 18 år sedan när jag bodde i Australien var det vanligt att man samlade regnvatten i tankar då det inte fanns annat vatten att tillgå. Deras produkter behövde inte klara en svensk vinter, men det bör finnas ett bra utbud på den sidan klotet.
 
  • Gilla
nabbor och 1 till
  • Laddar…

En liten video hur det kan se ut
 
  • Gilla
MoaBrittis och 3 till
  • Laddar…
K
Skyddar du tanken från sol så blir det inte mycket alger. Skyddar du den mot värme blir det inte mycket bakterier.

Ser man dessutom till att ha bra rullians på vattnet hinner det inte bli någon tillväxt av någondera att tala om.
 
  • Gilla
apelsinapa och 1 till
  • Laddar…
Bjurran Bjurran skrev:
För övrigt, redan för 18 år sedan när jag bodde i Australien var det vanligt att man samlade regnvatten i tankar då det inte fanns annat vatten att tillgå. Deras produkter behövde inte klara en svensk vinter, men det bör finnas ett bra utbud på den sidan klotet.
Görs fortfarande, i princip alla hus har skyltar om att de vattnar med regnvatten, iom att det är olagligt att vattna med färskvatten. Å andra sidan är tomterna mindre där (iaf där jag bodde).
 
Redigerat:
Man bör dock ställa sig frågan hur mycket rening tankens materiel, energi, transporter osv den motsvarar.

Edit: Tvåa på bollen...
 
Redigerat:
  • Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
Reyhn Reyhn skrev:
Tror inte avsikten är att försöka påverka klimatet, utan snarare anpassa sig efter dem.
De senaste åren har det varit långa perioder av torka och långa perioder av regn. Kan man då samla regnvatten kan man göra torkperioderna mildare för sina grönsaksodlingar och trädgårdar mha stödbevattning där vattnet inte belastar kommunalt dricksvatten.
Ungefär samma tanke jag haft då, även om brunnen verkar outsinlig känns det slösaktigt att lägga det vattnet på odlingar.
 
  • Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det är en gammal gödselbrunn, 8 meter diameter, 2 meter djup.
Det blir väl ca 50m3? Pi*d*h
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.