Har varit på visning på ett hus - huset förmedlas av Fastighetsbyrån och är besiktigat. På visningen fick vi tillgång till besiktningsprotokollet som visar på väldigt många saker som bör åtgärdas. Bifogar de viktigaste sidorna. Jag gillade huset väldigt mycket på visningen, mycket av det som behöver åtgärdas är sådant som inte märks av för mig. Är dock väl medveten att dessa saker måste fixas. Huset ligger ute för samma pris som andra villor i samma område. 2 300 000:- ca 5 mil från Malmö.

Huset har varit ute på marknaden väldigt länge och jag börjar fundera på om det kan vara värt att buda - men då under utgångspris, sett till allt som måste åtgärdas. Taket är väl 100 000, badrummet ytterligare 100 000, sedan dränering är nog närmre 200 000, 116 kvm + 40 kvm integrerat garage. Precis intill huset finns en pool med ett trädäck - men antar att den ryker vid dränering? Vilket ger ännu större värdeminskning.

Skulle gärna få lite utlåtande kring besiktningsprotokollet -vet inte riktigt vad som är normalt och vad som är ovanligt många anmärkningar. Hur lågt under utgångspris är rimligt? Går det att få huset i bra skick igen?

Har varit på väldigt många visningar (20+) och detta är det enda huset jag fallit för. I mäklarannonsen framställs huset vara i prefekt skick. Källaren beskrivs som "fräsch" och på det skryts om "pool med trädäck", vilket känns som det ger en falsk bild när man kommer till visningen och får detta besiktningsprotokoll.
 
  • Besiktningsprotokoll med anmärkningar i flera kategorier som indikerar behov av reparationer i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av ett besiktningsprotokoll med markeringar och anmärkningar för olika delar av ett hus, såsom sovrum och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sidor från ett besiktningsprotokoll med text om rötskador i fasad, takläckage och fukt i källare, markerat med kommentarer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gammalt är huset?

Mycket av punkterna är saker som inte kräver mycket arbete för att fixas till.
Jordfelsbrytare och översyn/jordning av eluttag kanske en dag för en elektriker.
Rensa hängrännor, några timmars jobb för dig.
Vindskivor slits av väder och vind. Helt normalt.
 
E etompau skrev:
Hur gammalt är huset?

Mycket av punkterna är saker som inte kräver mycket arbete för att fixas till.
Jordfelsbrytare och översyn/jordning av eluttag kanske en dag för en elektriker.
Rensa hängrännor, några timmars jobb för dig.
Vindskivor slits av väder och vind. Helt normalt.
Huset är byggt 1979.
 
A
Hej,

Jag tolkar det som följande utifrån underlaget:

1. Takbyte behöver utföras
- priset påverkas om man även ska byta råsponten samtidigt men jag tror 100 000 är lite för optimistiskt (se nedan)


2. Påväxten på undertaket , det vore intressant med bilder/omfattning. Att täta mot bostaden kan vara lätt eller svårt men ofta är det lämpligt att se över ventilationen och skapa undertryck i bostaden. FTX system med installation kan kosta 80000-150000 beroende på omfattning.
Så om man tätar mot bostaden och ser över ventilationen är det lämpligt att samtidigt byta tak & råsponten.

3. Vid råspontsbyte och ventilation är det smart att se över isoleringen på vind också.
Lösullning runt 30000kr.

4. Dräneringen har du redan själv nämnt.

5. Sprickorna i fasaden kanske en murare kan ordna på 1-2 dagar men det kan också vara ett större arbete, ta dit någon som kan titta.

6. Källare - räkna med att i värsta fall riva ut allt trä/uppreglat i källaren och lägga klinker eller måla golv. Några Väggar kanske behöver putsas om. Priset påverkas såklart av vad ni vill använda källaren till.


Nu är jag en pessimistisk och oroande typ med erfarenhet av mögel, takbyte, ventilation de sista 3åren.

Det behöver inte vara så illa i ditt hus men om du gillar det och ingen vill köpa, lägg ett bra bud (500 lägre) och hoppas på tur. Vid 300 lägre skulle jag lagt pengar på att ta in personer som verkligen kan bedöma vad som måste åtgärdas och vad det kostar.
 
Skicka protokollet till oss så kan jag kolla det eller ge det till någon kollega som kan titta igenom det och ge lite tips. Kostnadsfritt så klart.
besiktigat.se eller ola.eklund@razorsharp.se
 
Jag tycker att det ser ut att vara ett tämligen normalt skick för ett 70talshus. Men för att vara en säljarbesiktning har besiktningsmannen anmärkt på väldigt mycket.

Prisläget kan jag inte uttala mig om. Men skicket ska ju vara berömt när man sätter ett utgångspris. Jag skulle heldre köpa detta än ett lika stort som är från tidigt 80tal.
 
O olaeklund skrev:
Skicka protokollet till oss så kan jag kolla det eller ge det till någon kollega som kan titta igenom det och ge lite tips. Kostnadsfritt så klart.
besiktigat.se eller ola.eklund@razorsharp.se
Är detta en tjänst öppen för alla användare på "Bygga hus", kostnadsfri utvärdering av besiktningsprotokoll?
Eller är detta dold reklam?
 
  • Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
Har det legat ute länge utan att bli sålt är det läge att bjuda under utgångspris oavsett. Det är ingen rättighet att få det man begär eller mer.
 
  • Gilla
funderarn
  • Laddar…
Liten notis: Om det behövs undertryck i bostaden pga mkt otätheter i diffspärr (ffa tak) som man inte tänkt åtgärda skulle jag inte installera FTX utan bara F. Det ger mkt bättre undertryck och är mkt billigare (under 25 år eller så). Men 1979, är det inte redan mekanisk frånluft?
 
Besiktningsprotokoll kan te sig väldigt skrämmande, fast många av punkterna är enkla att fixa.

Vill man ha ett visst hus i ett visst läge så kan det vara nödvändigt att acceptera att renovering krävs.

Hus byggda när ditt hus är byggt tror jag är den period det byggdes mest hus. Det borde innebära att det finns liknande hus med liknande läge som kommer ut på marknaden hyfsat frekvent.

Renovering innebär stor uppoffring tidsmässigt och ekonomiskt. Vissa älskar det, vill ha det precis på sitt eget sätt och gör mycket själv och jagar bra och billiga lösningar. Andra vill leja bort allt.

Ett hus som kostar 2-3 msek och har renovering på 0.5-1msek framför sig och inte kommer öka enormt i värde efter renovering gör att det ett hus i bättre skick sannolikt är en bättre affär, speciellt om man tillhör kategorin som inte älskar att renovera...

Känn i magen om du aldrig kommer hitta ett liknande hus och om kommer längta att kavla upp ärmarna och jobba med huset eller ej, det tror jag är en bra indikator på om detta är huset för dig...
 
  • Gilla
Zynvinkeln och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Är detta en tjänst öppen för alla användare på "Bygga hus", kostnadsfri utvärdering av besiktningsprotokoll?
Eller är detta dold reklam?
Allt som gör oss bättre är intressant. Vi är kända för bra service och vi hjälper gärna till ibland när vi har tid.
Och inte katten tar vi betalt för det. Betalningen ger sig ändå i form av ökad goodwill.
 
O olaeklund skrev:
Allt som gör oss bättre är intressant. Vi är kända för bra service och vi hjälper gärna till ibland när vi har tid.
Och inte katten tar vi betalt för det. Betalningen ger sig ändå i form av ökad goodwill.
Ok, jag tolkar ditt inlägg som (dold)reklam för ert företag besiktigat.se Eklund&Eklund i Vellinge.
På er hemsida så kan jag inte se att ni tar emot protokoll för gratis utvärdering.
Enligt regelverket så får inte företag delta i diskussionerna på forumet.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ok, jag tolkar ditt inlägg som (dold)reklam för ert företag besiktigat.se Eklund&Eklund i Vellinge.
På er hemsida så kan jag inte se att ni tar emot protokoll för gratis utvärdering.
Enligt regelverket så får inte företag delta i diskussionerna på forumet.
Synd att du skriver ut namnet.
Om man skriver på forumet som privatperson utan att göra dold reklam för ett företag man har är det väl inget stort problem?
 
J
martin43 martin43 skrev:
Synd att du skriver ut namnet.
Om man skriver på forumet som privatperson utan att göra dold reklam för ett företag man har är det väl inget stort problem?
Fast nu gjorde dom ju precis det. Webbsida eller namn på företaget är egalt.
 
Att jag skulle lägga in ett inlägg som privatperson skulle inte ge mycket substans men jag förstår vad ni säger och tar det till mig. Nästa gång skall jag utelämna företag etc. Fel av mig. Inte så ofta här som jag borde vara. Ville bara hjälpa till.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.