På grund av klimatförändringarna har jag tänkt dra mitt strå till stacken. Jag vill skörda regnvatten. Främst för bevattning i trädgården och utedusch men gärna för att kunna använda som sekundärt vatten vid spolning, handtvätt mm i huset.

Jag har ett stort gammalt missionshus med stort sluttande tak och får därför mycket regnvatten när det regnar. En tunna i vardera hörn vid stuprören känns både fult, arbetssamt och framförallt otillräckligt. Jag vill inte heller ha en tank på marken eller på hustaket (som i en del sydliga länder) utan vill ha den nedgrävd i trädgården.

Kan ni ge tips och råd på var man kan köpa en tillräckligt stor tank (eller allra helst ett färdigt regnskördesystem) att gräva ner? Jag har inget emot att importera ifall det finns färdiga lösningar i utlandet. Finns det något företag som är duktiga på installation av detta som ni kan rekommendera? Och vad är ungefärlig prisbild?

Jag tänker mig ett system eller tank liknande den på bilden.

Tack på förhand!
 
  • Genomskuren illustration av ett regnvattenskördessystem nedgrävt vid ett hus, med rör från taket till tanken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jsnw Pam och 3 till
  • Laddar…
Jag var inne på någon dylik lösning härom året med vattenbrist och så vidare, men insåg att det var orealistiskt att ha en tillräckligt stor tank nergrävd. Största tankarna jag kunde hitta var 10m3, och de skulle räcka en till två veckor när jag vattnar i trädgården. Regnar det rejält en gång i veckan behöver jag å andra sidan inte vattna mer än i växthuset, och det går bra med kanna från regnvattentunnan.

Det behövs inte bara yta och djup för att gräva ner tanken. Man måste ju också förhindra att den flyter upp när den är tom. Och det kan, beroende på markens beskaffenhet, vara besvärligt.

För trädgården hämtar jag istället vatten i en närbelägen damm när det behövs. Har en 1000L tank på en kärra.
 
  • Gilla
ivigtut och 5 till
  • Laddar…
Hade en period tanken att gräva ner en IBC tank, blev dock aldrig av.

Intermediate_Bulk_Container_fcm.jpg
 
  • Gilla
Qmwgork och 4 till
  • Laddar…
När mina föräldrar köpte ett hus, så hade förre ägaren grävt ner ett badkar direkt under stupröret. Hade sedan byggt en trätrall som täckning, så att ingen trillade i och så att det gick att gå ovanpå. Rymde ju inte så mycket vatten, men det var en liten trädgård också, så det fungerade hyfsat. Vet dock inte hur det var kopplat till dräneringen.
 
  • Gilla
ivigtut
  • Laddar…
Låter lite avancerat om du även ska använda det förutom till bevattning till utedusch, spolning och sekundär handtvätt . Eftersom du förmodligen tänker på miljön. Hur ska du få det stillastående vattnet att inte lukta, använda kemikalier? På Öland har vissa campingar bytt ut vatten från Östersjön till pooler och spolning.
Sedan håller jag med om att använda dricksvatten till spolning och dusch är inte optimalt. En lösning kanske med att vattnet från duschen samlas i en tank för spolning. Men en tank för bevattning kanske räcker. Spänn fast den som man gör med vanlig avloppstank.
 
  • Gilla
ivigtut och 1 till
  • Laddar…
Jag tvivlar på att du får använda regnvattnet till att spola o tvätta i huset till kommunalt avlopp. Dock är det ju en bra idé att använda regnvatten till att vattna med osv
 
  • Gilla
Uppsaladröm och 1 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
[länk]
Tack. Kostar runt 20 000 kr att ansluta dagvatten till kommunens avlopp. Många droppar små i sparande att ha en regntunna i stället.
 
  • Gilla
ivigtut och 1 till
  • Laddar…
Min tanke har varit att gräva ner en klassisk brunn som ”alltid” har funnits på gårdar. En stor marktrumma eller stora betongringar på varandra så där 10 meter ner och leda dagvattnet till den.
 
  • Gilla
Ciligie och 4 till
  • Laddar…
Der TS visar på bild är stenkista av "plastkuber"!
 
Hej,
Jag har varit inne på samma tanke som du. Bor i nordvästra dalarna och har mycket tak. I dagsläget blev det dock inte så då vi även har egen brunn och den behöver sin påfyllning oxå.

Däremot har jag ett ladutak som jag samlar regnvatten i två IBc tankar och förra sommaren hade jag svårt att tömma dem, de fylldes på snabbt och då hade jag droppslang utlagd i potatisland och växthus. (Ingen el användes). Skulle gärna vilja koppla ihop en regnvattenreservoar till befintligt vattensystem och bara ha en dricksvattenkran inne. Finns mkt på youtube om detta där staterna och prepping community kommit långt. Lycka till!
 
  • Gilla
jaktuv och 2 till
  • Laddar…
Som @PNO skriver är det helt orealistiskt att gräva ner tillräckligt stor tank som räcker till bevattning av normalstora trädgårdar eller gräsytor. Det är helt enkelt för mycket vatten som går åt.

Man måste jobba med andra metoder.
  • Slopa golfgreenen till gräsmatta och anlägg äng istället. Växterna är tåligare och anläggningen som sådan har högre tolerans mot att se "less than perfect" ut.
  • Anlägg rabatter så att de kan nyttja skugga från träd
  • Undvik bar jord i rabatter, använd yviga växter eller marktäckare. Bar jord avdunstar vatten snabbt.
  • Bevattna efter solnedgång, då dunstar inte vattnet bort lika lätt.
  • Har du köksträdgård för odling av ätbart, använd täckodling, alltså metoden där man täcker jorden med halm eller liknande. Inte bara blir man av med den bara jorden som dunstar bort vatten, även ogräset tar stryk av täckningen.
Har en 100 kubikmeters tank och ca 500 kvm tak som kan fylla på den så jag tänkte göra ett försök med detta med regnvattensamling men även detta tror jag kan vara otillräckligt.
 
  • Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Som @PNO skriver är det helt orealistiskt att gräva ner tillräckligt stor tank som räcker till bevattning av normalstora trädgårdar eller gräsytor. Det är helt enkelt för mycket vatten som går åt.

Man måste jobba med andra metoder.
  • Slopa golfgreenen till gräsmatta och anlägg äng istället. Växterna är tåligare och anläggningen som sådan har högre tolerans mot att se "less than perfect" ut.
  • Anlägg rabatter så att de kan nyttja skugga från träd
  • Undvik bar jord i rabatter, använd yviga växter eller marktäckare. Bar jord avdunstar vatten snabbt.
  • Bevattna efter solnedgång, då dunstar inte vattnet bort lika lätt.
  • Har du köksträdgård för odling av ätbart, använd täckodling, alltså metoden där man täcker jorden med halm eller liknande. Inte bara blir man av med den bara jorden som dunstar bort vatten, även ogräset tar stryk av täckningen.
Har en 100 kubikmeters tank och ca 500 kvm tak som kan fylla på den så jag tänkte göra ett försök med detta med regnvattensamling men även detta tror jag kan vara otillräckligt.
100 m3 tank? Måste vara stor som två lastbilssläp. Vad har du använt den till tidigare?
 
  • Gilla
SufieK och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.