H
ylven ylven skrev:
Jag har bott i stan. Jag vet vad jag har bytt bort. Vet du vad landet har att erbjuda?
Japp är uppvuxen på landet, men kan inte se något som fanns där som inte finns i stan i princip
 
Det är en intressant fråga - Frågan var hur dyrt vi hade vågat köpa för. Jag kan ge dig ett säkert svar utan spekulationer eftersom vi precis köpt, och flyttar in i slutet av april i östra mölndal.

Vi har letat i flera år och varit med om urspårade budgivningar. Vi har under de senaste 2 åren budat på ett flertal hus och känt att vår gräns låg på drygt 5 miljoner, lite beroende på renoveringsbehov.

Min familj har ungefär samma förutsättningar ang inkomst och småbarn (2 + 4år). Vi sålde precis en BR och köpte hus.

Vi har dock lite mer kapital att ta in i vårt hus - ca 1,1 miljon i vinst från försäljning samt 600 000-700 000 i sparat kapital om vi rensar alla konton, inklusive 300 000 från kontantinsatsen i vår BR).

Vi köpte ett hus för 5 000 000 med renoveringsbehov och räknar med att renovera för närmare miljonen de närmsta åren. Banken värderar huset till över 6 000 000, så det känns lite extra tryggt. Men runt 5 miljoner, där ligger vår gräns. Idag.

Tips - fråga banken vad ni faktiskt kan låna, man blir lätt diskvalificerad med en föräldraledighet, även om den är temporär.
 
H hul skrev:
Japp är uppvuxen på landet, men kan inte se något som fanns där som inte finns i stan i princip
I princip?
Så du går ner och plockar kantareller och blåbär på trottoaren?
Och njuter av fågelsången vid gathörnet (medan du njuter av bilarnas avgaser)?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
H hul skrev:
Japp är uppvuxen på landet, men kan inte se något som fanns där som inte finns i stan i princip
Låt mig gissa, du har inga barn?
Man brukar få ett annat perspektiv på verkligheten när man får barn, mindre nöjeslystet, mindre egoistiskt. Man ser poängen med att bo på landet eller i mindre ort med den trygghet som finns där. Att växa upp i stan och måstas köras över allt och inte ha någon natur att leka i är ingen höjdare för barn. Förr i tiden fanns kunde man vara "sommarbarn" för att komma ut på landet, tror inte den verksamheten finns längre.
Jag tänker inte räkna upp allt som finns på landet, det hör inte hemma här.
 
  • Gilla
dajaskazal
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och njuter av fågelsången vid gathörnet (medan du njuter av bilarnas avgaser)?
Njuter vete väl katten men lyssna på eländet kan man i alla fall.
Duva med utbredda vingar på bilens huva med andra duvor, sett från förarens perspektiv.
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Japp, jag jobbar på Chalmers och min fru jobbar i Västra Frölunda. Hon är dock mer mobil än jag och kan egentligen jobba i vilken stadsdel som helst.
Vet inte vad du gör på Chalmers, men det finns ett stort företag i Ludvika, Dalarna, där du med största sannolikhet kan få jobb. I grannorten Grängesberg så kan ni förmodligen köpa ett hus för 500 000kr. Då kan du pendla 15 min i en Ferrari :)
 
  • Gilla
Byggglädje och 3 till
  • Laddar…
D
J Jonas Birgerson skrev:
Vet inte vad du gör på Chalmers, men det finns ett stort företag i Ludvika, Dalarna, där du med största sannolikhet kan få jobb. I grannorten Grängesberg så kan ni förmodligen köpa ett hus för 500 000kr. Då kan du pendla 15 min i en Ferrari :)
Det verkar som att TS jobbar med biologi. Det går säkert att få ett jobb i Ludvika, frågan är om man kan jobba med det man vill.
 
K
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
I princip?
Så du går ner och plockar kantareller och blåbär på trottoaren?
Och njuter av fågelsången vid gathörnet (medan du njuter av bilarnas avgaser)?
I orten har vi lite mer udda arter än ute på landet, bla stål-pippin som kan hovra i timmar och bjuda på skönsång. (se bild)

Sen har vi handgranater istället för blåbär, i princip samma grej då båda ger svårtvättade fläckar på vita tröjor. Blåbären har förvisso mer antioxidanter men granaten kontrar med sitt järnrika innehåll.
 
  • Blå och vit polis-helikopter i flykt med snurrande rotorblad och texten POLIS.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Enolf och 14 till
  • Laddar…
Det är verkligen en intressant fråga ni har.
Jag ser att flera har nämnt det men jag hittade inget svar från dig/er, men har ni funderat på att bygga hus?
Nu vet jag inte riktigt vad en tomt kostar där ni vill bo, men man får ett väldigt fint, nyckelfärdigt hus på totalentrepenad för 2-4 miljoner. Du kommer dessutom med största sannolikheten få avsevärt lägre driftkostnader med ett nytt hus.

Men åter till frågan;

Med 80' brutto lär ni ha ca 50 netto efter avdrag osv. Med 3 i hushållet lär ju inte de "fasta levnadskostnaderna" hamna mycket över 10-12'? Det beror ju visserligen på hur ni lever och så.
Jag och min sambo sparade mer pengar (räknat i kronor) när vi båda studerade, än vi gör nu med heltidsjobb. Även om en betydligt lägre del procentuellt går till fasta utgifter så lever man ju ofta lite efter plånbok.
- Min poäng är hur mycket lever ni på idag, och hur mycket av det "kan" ni avvara?

När man köper hus får man ju alltid räkna med många stora och små oförutsägbar utgifter. Det är inte gratis att byta fönster, värmepump eller ha dit en elektriker som felsöker varför jordfelsbrytaren löser ut. Som många har sagt borde därför en bra buffert vara ett prio att skaka fram.

Hur mycket vill / kan ni renovera? Det påverkar ju mycket i vad man köper. Det är ju skillnad på renoveringsobjekt och renoveringsobjekt och man kan hitta pärlor som inte ser så fina ut, men som är i toppenskick när man ser bortom tapeter och kakel.
- Vi själva köpte ett hus i bra skick, där det viktigaste och dyraste sakerna var moderna nog att vi inte räknar med att behöva åtgärda dom inom 10-20 år. Jag tänker då på Grund (Dränering, fuktskador), fasad (tät, fräsch) och tak ( tätt). Men även el och uppvärmning (värmepump) är poster som kan bli svindyra om man måste göra om det. Några rum var omoderna och det var plastgolv och laminat istället för trä och sånt, men vi köpte ett hus för betydligt mindre än vad andra hus kostade i liknande skick och område, enkom för att det inte var lika "trendigt". Vi bor lite utanför stan men vi ville också göra det. Vi samåker oftast till jobbet och 20 min pendling är inte så farligt.

Min poäng är: Tapeter är billigt och går fort. Byta tak är dyrt och jobbigt. Kolla noga på sånt.


Hur mycket pengar ni vill lägga på annat påverkar också såklart! Ni kanske åker 2 veckor till Frankrike varje vinter för att köra hors piste med en guide, och sen caravana i saharah på sommaren. Eller ni kanske aldriv vill lämna gården? Vem vet ;) Men det är bra att tänka på när ni väljer hus. Hus kostar pengar, väldigt mycket mer än dom 9843 kr i ränta, 1247 i elräkning, 2130 i drift och 756 i försäkring som "kalkylen" på hemnet räknar fram åt dig! Du kanske behöver köpa en ny stege med takfäste, lite verktyg för att fixa med saker. Nya stuprör? You name it.
- Själv hade jag räknat med många sådana poster när vi köpte hus, men det går betydligt mer pengar på "småfix" och saker till huset än jag räknat med. Nog för att vi renoverar hela tiden och jag läger allt för mycket pengar på gräsfrön, gödsel, robotgräsklippare med tillbehör och verktyg. Mycket saker som jag egentligen inte "måste" ha, men som är j*vligt bra att ha när man ändå är igång!

Vi flyttade också från lägenhet där allt skötes av fastighetsskötaren eller via föreningens verkstad. Jag hade en skruvdragare, 10 bits och en tång typ. Nu har jag en verkstad på 25 kvm och jag har inte plats med alla verktyg och maskiner, J.

Hur ser det ut prismässigt om man bor 5-10 min med bil från pendeln? Jag tänker om man redan är inställd på att ta tåget (30 min säger vi) och har möjlighet att arbeta på tåget, så behöver man ju inte nödvändigtvis bo bredvid stationen. Hamnar du 4-5 km utanför "tätbebyggt område" så sjunker ju priserna rätt fort, tomterna blir större och så vidare och så vidare. Jag har geografiskt väldigt dålig koll på Göteborg-regionen men jag tänker mig väl att det borde finnas rätt mycket att välja mellan, om man kan kompromissa lite med resväg till / från jobbet.

Frågan är ju här om ni vill hitta huset för livet, eller huset för stunden. Är det huset för livet kan det ju vara värt en miljon extra, 10 min bil till pendelstationen och så, men är det huset för stunden så vill man ju inte ta så många risker, det ska va enkelt osv.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
G Grim Pedersen skrev:
Det är verkligen en intressant fråga ni har.
Jag ser att flera har nämnt det men jag hittade inget svar från dig/er, men har ni funderat på att bygga hus?
Nu vet jag inte riktigt vad en tomt kostar där ni vill bo, men man får ett väldigt fint, nyckelfärdigt hus på totalentrepenad för 2-4 miljoner. Du kommer dessutom med största sannolikheten få avsevärt lägre driftkostnader med ett nytt hus.

Men åter till frågan;

Med 80' brutto lär ni ha ca 50 netto efter avdrag osv. Med 3 i hushållet lär ju inte de "fasta levnadskostnaderna" hamna mycket över 10-12'? Det beror ju visserligen på hur ni lever och så.
Jag och min sambo sparade mer pengar (räknat i kronor) när vi båda studerade, än vi gör nu med heltidsjobb. Även om en betydligt lägre del procentuellt går till fasta utgifter så lever man ju ofta lite efter plånbok.
- Min poäng är hur mycket lever ni på idag, och hur mycket av det "kan" ni avvara?

När man köper hus får man ju alltid räkna med många stora och små oförutsägbar utgifter. Det är inte gratis att byta fönster, värmepump eller ha dit en elektriker som felsöker varför jordfelsbrytaren löser ut. Som många har sagt borde därför en bra buffert vara ett prio att skaka fram.

Hur mycket vill / kan ni renovera? Det påverkar ju mycket i vad man köper. Det är ju skillnad på renoveringsobjekt och renoveringsobjekt och man kan hitta pärlor som inte ser så fina ut, men som är i toppenskick när man ser bortom tapeter och kakel.
- Vi själva köpte ett hus i bra skick, där det viktigaste och dyraste sakerna var moderna nog att vi inte räknar med att behöva åtgärda dom inom 10-20 år. Jag tänker då på Grund (Dränering, fuktskador), fasad (tät, fräsch) och tak ( tätt). Men även el och uppvärmning (värmepump) är poster som kan bli svindyra om man måste göra om det. Några rum var omoderna och det var plastgolv och laminat istället för trä och sånt, men vi köpte ett hus för betydligt mindre än vad andra hus kostade i liknande skick och område, enkom för att det inte var lika "trendigt". Vi bor lite utanför stan men vi ville också göra det. Vi samåker oftast till jobbet och 20 min pendling är inte så farligt.

Min poäng är: Tapeter är billigt och går fort. Byta tak är dyrt och jobbigt. Kolla noga på sånt.


Hur mycket pengar ni vill lägga på annat påverkar också såklart! Ni kanske åker 2 veckor till Frankrike varje vinter för att köra hors piste med en guide, och sen caravana i saharah på sommaren. Eller ni kanske aldriv vill lämna gården? Vem vet ;) Men det är bra att tänka på när ni väljer hus. Hus kostar pengar, väldigt mycket mer än dom 9843 kr i ränta, 1247 i elräkning, 2130 i drift och 756 i försäkring som "kalkylen" på hemnet räknar fram åt dig! Du kanske behöver köpa en ny stege med takfäste, lite verktyg för att fixa med saker. Nya stuprör? You name it.
- Själv hade jag räknat med många sådana poster när vi köpte hus, men det går betydligt mer pengar på "småfix" och saker till huset än jag räknat med. Nog för att vi renoverar hela tiden och jag läger allt för mycket pengar på gräsfrön, gödsel, robotgräsklippare med tillbehör och verktyg. Mycket saker som jag egentligen inte "måste" ha, men som är j*vligt bra att ha när man ändå är igång!

Vi flyttade också från lägenhet där allt skötes av fastighetsskötaren eller via föreningens verkstad. Jag hade en skruvdragare, 10 bits och en tång typ. Nu har jag en verkstad på 25 kvm och jag har inte plats med alla verktyg och maskiner, J.

Hur ser det ut prismässigt om man bor 5-10 min med bil från pendeln? Jag tänker om man redan är inställd på att ta tåget (30 min säger vi) och har möjlighet att arbeta på tåget, så behöver man ju inte nödvändigtvis bo bredvid stationen. Hamnar du 4-5 km utanför "tätbebyggt område" så sjunker ju priserna rätt fort, tomterna blir större och så vidare och så vidare. Jag har geografiskt väldigt dålig koll på Göteborg-regionen men jag tänker mig väl att det borde finnas rätt mycket att välja mellan, om man kan kompromissa lite med resväg till / från jobbet.

Frågan är ju här om ni vill hitta huset för livet, eller huset för stunden. Är det huset för livet kan det ju vara värt en miljon extra, 10 min bil till pendelstationen och så, men är det huset för stunden så vill man ju inte ta så många risker, det ska va enkelt osv.

Jag tror du kan räkna med att en tomt kostar "Tomt med befintligt (ej nybyggt) hus" - "Kostnad för nybyggt" och lite till.

Om befintligt hus kostar 5 milj kostar det säkert 6 milj för tomt och nytt hus. Att det sen är nästintill omöjligt att uppbringa en tomt i attraktivt läge gör det inte lättare...

Alla som "tjänat" pengar på att bygga/renovera har mest gjort det på den galna prisuppgång som tidigare rådde. Förmodligen hade man tjänat lika mycket på att köpa ett hus år 1, inte röra huset, sälja det 10-15% dyrare år 2...
 
  • Gilla
Grim Pedersen och 1 till
  • Laddar…
Fast en tomt i Göteborgstrakten måste väl ändå kosta minst 3 miljoner? Och då är det ändå en bra bit från stan. Så tomt + hus + kostnader för att fixa tomten hamnar väl rimligen en bra bit över budget?
 
  • Gilla
Grim Pedersen
  • Laddar…
D
Jag vill fortfarande gå motströms och säga att jag inte tycker ni ska kompromissa med pendlingstid, om ni inte själva känner att "rätt" hus är värt det. Från er TS verkar det som att kort pendlingstid är något ni prioriterar, men sen kan man ju falla pladask för ett objekt som inte är som man tänkt sig. Oavsett hur prisvärt det är att bo i Varberg tycker jag inte att det kvalar in under kort pendling. Men alla prioriterar olika.

Förmodligen har jag starkt engagemang i frågan eftersom jag jobbar på Chalmers (iofs doktorand, men man är ju anställd), precis har köpt hus och vägrat köpa i ett läge där jag måste skaffa bil för att ta mig till jobbet. Det går om ni vill! :)
 
A arasmus skrev:
Japp, jag jobbar på Chalmers och min fru jobbar i Västra Frölunda. Hon är dock mer mobil än jag och kan egentligen jobba i vilken stadsdel som helst.
Jag bor ett par hundra meter från huset ni ska titta på, och har jobbat på Chalmers ett antal år (nu är jag dock för evigt fångad av industrin). Det är jättebra pendlingsläge därifrån till Chalmers. Något sämre till VF. Skolor och natur finns nära. Har du frågor om området kan du väl skicka PM.
 
  • Gilla
arasmus och 2 till
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Räkna på 6-7% ränta och fundera sedan vad det kostar och ifall ni är villiga att betala det. Ni kanske är nöjda med att lägga större delen av inkomsten på huset ifall räntan går upp. Eller så kanske ni bara måste göra två utlandssemestrar per år, då får ni räkna på det också.

Sen får man ju såklart fundera på hur mycket jobb huset kräver.

Men instinktivt så tänker jag att om ni bara kan gå in med 800,000 så har ni lite för låga löner för att köpa hus för 6-7 miljoner. På skoj räkna jag med 5 miljoner i lån, det är drygt 29 tusen i månaden på räntan 7 procent, sedan amortering på detta. Ni skulle nog ätit gröt för det mesta.

Sedan kan det mycket väl dröja om och när räntan ens går över 3 procent, det kanske inte ens händer närmaste årtioendet. Det kan också bli krig imorgon. :)
80 000 - LÅGA löner??? & Äta gröt....sen har de ingen bil med...Va f-n ska de åka jorden runt varje år??
 
  • Gilla
CM1234 och 3 till
  • Laddar…
M
Min erfarenhet säger att det är bättre att lägga några extra kronor på boendet och slippa resorna. Jag kan inte förstå människor som bosätter sig 3-4 mil utanför stan för att det är billigare boende där. Sedan sitter dom 1,5-2tim i bilen varje dag. Plus att en halvny bil kostar säkert 25-30kr/mil att köra med, gör att dom lägger 5000kr/mån i resor. För dom pengarna betalar man ju ränta och amortering på det dyrare boendet närmare stan. Plus att man slipper sitta flera veckor om året i bilen till ingen nytta.

Nån skrev om att småfix med hus kostar pengar, visst är det så! Hus handlar om, eller handlade iaf. om, intresse för boendet. Det är säkert annorlunda idag men jag är uppväxt med att villaboende handlar om att man vill skapa sitt egna, sätta sin egen prägel på boendet och ett genuint intresse för att greja i trädgården, måla nån vindskiva och så. Och då är det klart att det kostar pengar, men det får man väl anse ligger under hobbykontot? Iaf. för mig. Jag har säkert lagt en halv miljon dom senaste 15 åren på material, bara för att det är kul att greja.

En annan aspekt när man köper hus är hur mycket man vill/kan göra själv . Ringer man hantverkaren när toastolen rinner? Eller klarar man att byta värmesystem i huset själv? Det blir snart stora skillnader i pengar hur mycket man kan göra själv, tror jag, har aldrig anlitat en hantverkare själv men jag har hört av grannarna som knappt klarar klippa gräset själva.
 
  • Gilla
Fifth Avenue och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.